Money.plMotoryzacjaWiadomości

Rajd Dakar 2010

2010-01-01 00:00

Rajd Dakar 2010

Rajd Dakar 2010
Fot. Money.pl/Anna Kraszkiewicz

Rajd Dakar 2010 trwający po raz drugi w historii odbywać się będzie w Ameryce Południowej. 15 etapów zaplanowano w okresie od 1 do 17 stycznia, z jednym dniem przerwy 9 stycznia. Rajd rozpocznie się i zakończy się w Buenos Aires w Argentynie.

Trasa między Atlantykiem a Pacyfikiem będzie pętlą poprowadzoną w kierunku przeciwnym niż w 2009 roku, z większą ilością kopnych piasków i wydm. Całkowita długość trasy 32 edycji Dakaru wynosi 9 030 kilometrów, z czego ponad połowa (4 810 km) przypada na odcinki specjalne.

Najdłuższy z nich liczy 600 km (7. etap, 8. stycznia), a najkrótszy 182 km (3. etap, 4. stycznia). 4 etapy rozegrane zostaną na pustyni Atacama, która jest 100 razy bardziej sucha od słynnej Doliny Śmierci. Niektóre ze stacji meteorologicznych w tym regionie jeszcze nigdy nie zanotowały opadów deszczu.

Trasa całego rajdu będzie zróżnicowana i uczestnicy rywalizować będą praktycznie na każdym rodzaju nawierzchni. Najwyższy punkt trasy zawodów przełęcz San Francisco w Andach znajduje się 4 726 metrów nad poziomem morza. W imprezie wystartuje 138 zespołów w kategorii samochodów, 50 samochodów ciężarowych, a także 184 motocykle i quady.

W 2009 roku pierwsze zwycięstwo w historii imprezy wywalczono samochodem z silnikiem Diesla. Zdobyła je fabryczna ekipa Volkswagena Ginel de Villiers i Dirk von Zitzewitz, których przewaga nad kolegami ze wolfsburgskiej stajni Markiem Millerem i Ralphem Pitchfordem wynosiła zaledwie 8 minut i 59 sekund. W sumie aż 10 z 13 etapów w 2009 roku wygrały Volkswageny, które zdominowały zeszłoroczną edycję.

Barw Volkswagena, zeszłorocznego zwycięzcy Dakaru, bronić będzie pięć fabrycznych Volkswagenów Race Touareg 2 prowadzonych przez: Carlosa Sainza, Giniela de Villiers, Marka Millera, Nassera Al-Attiyah i Mauricio Neves. Wspierać ich będzie 80-osobowa ekipa zaplecza, od mechaników przez menedżera zespołu po fizjoterapeutę, która przemierzać będzie Argentynę i Chile w 23 samochodach serwisowych.

Zapasy na Dakar 2010 określono na 50 ton, a obejmują one żywność, części zamienne, narzędzia itd., czyli ok. 10 ton na załogę z samochodem. Z kolei każdy z broniących tytułu pojazdów składa się z 5 tysięcy pojedynczych części, nie licząc silnika TDI o mocy maksymalnej 300 KM.

Przed dużym wyzwaniem stoi samochodowa załoga ORLEN Team. Piąte miejsce zajęte przez Krzysztofa Hołowczyca oraz Jeana-Marca Fortin w Rajdzie Dakar 2009 to jak dotąd najlepszy wynik polskiej załogi w historii startów w tej imprezie.

Krzysztof Hołowczyc: Najbardziej chciałbym poprawić zeszłoroczny wynik. Bardzo nam na tym zależy i myślę, że liczy na to zarówno nasz zespół, jak i nasi kibice. Mamy świadomość obsady rajdu na najwyższym poziomie sportowym i zdajemy sobie sprawę ze specyfiki tej najtrudniejszej imprezy motoryzacyjnej świata. Wiemy również, że jest wielu bardzo dobrych kierowców, którzy chcieliby być wyżej niż w pierwszej piątce.

W tym roku bardzo wiele pracy włożyliśmy w ulepszenie techniczne auta i to powinno zaprocentować. Zdajemy sobie jednak sprawę, że razem z moim pilotem Jean-Marckiem też możemy być lepsi, bardziej precyzyjni i popełniać mniej błędów na trasie. Wiemy, że jeżeli uda nam się zgrać te dwa elementy maszynę oraz czynnik ludzki będziemy w stanie walczyć o wyższe miejsce, niż w roku 2009".

W rywalizacji samochodów wystartują także: Robert Szustowski (mieszka w Szwajcarii i oficjalnie nie reprezentuje Polski) i Jarosław Kazberuk (Mitsubishi Pajero) oraz Aleksander Sachanbiński i Arkadiusz Rabiega (Toyota Land Cruiser). Z kolei ciężarowym MAN-em rywalizować będą Grzegorz Baran, Rafał Marton i Paweł Zborowski.

W gronie motocyklistów wystąpi czterech Polaków: Jakub Przygoński (najszybszy debiutant Dakaru 2009, zdobywca 11. miejsca w klasyfikacji generalnej tego rajdu i wicemistrz świata rajdów terenowych FIM w zakończonym sezonie 2009), Jacek Czachor (aktualny drugi wicemistrz świata FIM 2009), Marek Dąbrowski (w środku ostatniego Dakaru musiał się wycofać na skutek bólu i dla którego Dakar 2010 będzie dopiero trzecią imprezą motoryzacyjną po dłuższej przerwie wymuszonej odnowioną kontuzją barku) i Krzysztof Jamruż (startujący w zespole Honda Europe). Z kolei quadem Yamaha ścigać się będzie Rafał Sonik.

(rb), fot. Volkswagen
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne