Zatrzymuj się na poboczu tylko w razie awarii
Zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Jeśli chcemy skorzystać z telefonu czy zerknąć na mapę, powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej. Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii unieruchamiającej pojazd oraz zatrzymania przez policję – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi, równolegle do niej, aby nie stać w pasie ruchu. Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się czy nie ma takiego zagrożenia – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
W przypadku opuszczania pojazdu, wszyscy pasażerowie powinni używać drzwi po prawej stronie. Kierowca decydując się na wysiadanie od strony lewej, musi upewnić się, czy jest to bezpieczne zarówno dla niego jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.
Jak zasygnalizować postój na poboczu z powodu uszkodzenia pojazdu?
Na autostradzie lub drodze ekspresowej:
⢠Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku – poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.
Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:
⢠Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości
– poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem
i włączenie świateł awaryjnych.
Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:
⢠Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości
– poprzez włączenie świateł awaryjnych.
Źródło: Renault Polska