Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Wybuch, który ... ratuje

2015-05-11 00:00

Wybuch, który ... ratuje

Airbag, jak to działa?

Schemat działania airbagu opiera się głównie o czujniki umieszczone w różnych miejscach karoserii auta oraz pomiaru z przetwornika przyspieszenia, zwanego akcelerometrem. Gdy sygnał zostanie przekazany z tego ostatniego oraz wspomnianych czujników, rozpoczyna się proces "odpalania" poduszek. Są one wykonane z nylonu i wypełniane gazem, którego głównym składnikiem jest azot (w proporcji wyższej niż w powietrzu atmosferycznym). Sam proces przetwarzania informacji jest niezmiernie krótki i trwa ok 10-15 milisekund, a przez 20-30 następnych tysięcznych sekundy airbag napełniany jest gazem. Europejskie standardy przewidują poduszkę dla kierowcy o objętości 35-45 litrów, a dla pasażera 60-75 litrów. Inaczej w tym względzie jest w USA. Ze względu na to, iż pasy bezpieczeństwa nie są tam zawsze obowiązkowe, airbagi są dużo większe - odpowiednio 60-80 oraz 100-160 litrów. Plastik, pod którym schowane są poduszki jest odpowiednio nacięty, aby podczas uderzenia mogły bez trudu wypełnić się gazem. Z kolei poduszki mają odpowiednie otwory, które uwalniają gaz zaraz po uderzeniu przez nie w ciało pasażera.

Ustaw fotel lub wyłącz airbag

Pamiętajmy, iż poduszki powietrze chronią co prawda przed poważniejszymi skutkami mocnych uderzeń w przeszkodę, to jednak sama detonacja jest bardzo gwałtowna i może zakończyć się nawet złamanym nosem. Aby uchronić się przed tego typu konsekwencjami, zawsze odpowiednio ustawiajmy fotel przed jazdą. Jeśli będziemy siedzieć zbyt blisko lub zbyt daleko poduszki, kontakt z nią może być bardzo nieprzyjemny. Zawsze zapinajmy pasy w aucie z airbagami - sama poduszka nie tylko niedostatecznie nas chroni, ale może wręcz zaszkodzić jeśli pasów nie zapniemy. A co z osobami noszącymi okulary? Według ekspertów nie są one narażone na żadne poważne uszkodzenia gałek ocznych przy uderzeniu w poduszkę. I sprawa najważniejsza: przewożąc dziecko w foteliku na przednim siedzeniu w aucie z airbagiem czołowym, musimy przestrzegać dwóch zasad bezpieczeństwa. Gdy dziecko podróżuje w foteliku tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna bezwzględnie musi być odłączona (zdezaktywowana). Natomiast jeśli fotelik ustawiamy przodem do kierunku jazdy to z kolei powinniśmy odsunąć fotel do tyłu, ale poduszkę pozostawić aktywną.

Wymieniaj co 10 lat!

Mało kto zdaje sobie sprawę, jak ważna jest kwestia stanu technicznego airbagów tym bardziej, iż większość producentów sugeruje wymianę tych elementów co 10 lat. W tym względzie bądźmy szczególnie wyczuleni na te ostatnie w samochodach kupionych z niepewnego źródła. Zdarza się bowiem, iż w niektórych autach powypadkowych w ogóle ich nie ma. Zamiast airbagu, w jego miejsce bywa wmontowywany rezystor, którego zadaniem jest "oszukiwanie" komputera sterującego. W konsekwencji ten ostatni "widzi" poduszki, które po wypadku zostały całkowicie usunięte.

Trochę historii ...

Prace nad poduszkami powietrznymi rozpoczęły się niemal równolegle w USA oraz Europie. Jednak jako pierwszy patent na airbag zdobył Amerykanin John W. Hetrick w 1953 roku. W związku z tym kierujący z USA byli pierwszymi klientami, którzy mogli zamawiać samochód wyposażony w poduszkę kierowcy. Stało się to jednak dwadzieścia lat później w modelu Oldsmobile Toronado. Z kolei w Europie pierwsze auto z airbagiem to Mercedes Klasy S W126. Ciekawostką jest fakt, iż był to także pierwszy samochód wyposażony jednocześnie w poduszkę powietrzną i pasy bezpieczeństwa. Od tej pory airbagi stały się coraz bardziej popularne i przestały już jedynie chronić kierowcę z kontaktem z kierownicą przy uderzeniu czołowym, ale czuwają z różnych stron nad bezpieczeństwem pozostałych podróżnych w aucie. Volvo 850 w 1995 roku było pierwszym samochodem z bocznymi poduszkami, które dzisiaj są niemalże w każdym samochodzie. Do tego dochodzą kurtyny boczne chroniące głowy podróżnych, airbagi kolanowe, a nawet specjalne poduszki dla pieszych (po raz pierwszy w Volvo V40).

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne