Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Volkswagen iCar

2008-09-21 00:00

Volkswagen iCar

Volkswagen iCar
Automatyczne prowadzenie pojazdów przez maszyny jest możliwe, pokazuje inteligentny Volkswagen wykorzystujący techniczne rozwiązania obecnego Passata.

Zwycięstwo Volkswagen Touarega Stanley" w 2005 roku w amerykańskim wyścigu bezzałogowych pojazdów Grand Challenge" pokazało z jednej strony, że z technicznego punktu widzenia automatyzacja prowadzenia pojazdu jest możliwa, a z drugiej, że to wcale nie musi być bardzo odległa przyszłość. Posłużyło to za punkt wyjścia dla projektu iCar, od ang. Intelligent Car". Ten prowadzony był przez Dział Badań koncernu VW we współpracy z regionalnymi partnerami, jak np. Uniwersytet Techniczny w Brunszwiku.

Automatyzacja ma pomagać kierowcy
W ramach "iCar" określone zostały sytuacje, w których w przyszłości może wspomagać kierowcę wysoki stopień automatyzacji pojazdu lub też nowe systemy wspomagania. Niezbędne technologie, opierające się na doświadczeniach zebranych podczas konstrukcji Stanleya" i stworzonego przez Dział Badań koncernu Golfa 53", miały zostać wdrożone do prototypowego samochodu.

Większy komfort i bezpieczeństwo na autostradzie
Bardzo szybko stało się jasne, że poprzez zastosowanie automatycznych systemów wspomagania kierowcy można zoptymalizować komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim na autostradach, i to głównie w przypadku korków lub podczas monotonnych, długich odcinków trasy. Niezbędne technologie obejmują wiele zagadnień i zostały podzielone na następujące grupy tematyczne:
- czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu;
- komputery analizujące i oceniające dane generowane przez czujniki - komputer podejmuje decyzje i steruje elementami wykonawczymi;
- elementy wykonawcze sterujące pedałem gazu, hamulcem i układem kierowniczym.

Czujniki dzielą się na radarowe, laserowe i kamery. Pozwalają one rejestrować otoczenie wokół pojazdu w zakresie prawie 360 stopni. Są one zamontowane w sposób prawie niewidoczny. Dodatkowo do dyspozycji jest niezwykle precyzyjna nawigacja. Przy jej pomocy możliwe jest utrzymanie pojazdu na środku pasa ruchu z dokładnością do kilku centymetrów.

Centrum dowodzenia w bagażniku
Komputer mózg iCar" został umieszczony w bagażniku. Składa się on z kilku tradycyjnych PC (komputerów osobistych), odpowiedzialnych za przygotowanie, scalanie i ocenę danych pochodzących z czujników oraz układów sterujących dynamiką samochodu. Jeżeli chodzi o elementy wykonawcze, to wykorzystano wiele rozwiązań stosowanych w seryjnym Passacie, ponieważ dysponuje on elektronicznie sterowanym elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego i elektronicznym pedałem gazu. W połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią DSG podzespoły te tworzą idealną bazę wyjściową dla funkcji pozwalających na automatyzację jazdy.

Tagi: volkswagen, bezpieczeństwo, centrum, nowe
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne