Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)

2008-10-08 21:15

Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)

Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)
Ocena 17 opon sezonowych i 2 całorocznych automobilklubu ADAC i fundacji Warentest.

W czasie testów ogumienia w rozmiarze 195/65 R15 z indeksem prędkości T, czyli do 190 km/h, praktycznym próbom w zimowych warunkach poddawano 17 modeli opon zimowych oraz dwa modele opon całorocznych, które są opłacalne w przypadku mniejszych przebiegów rocznych, kiedy to w przypadku dwóch kompletów kół albo opon nierzadko prędzej trzeba wymieniać opony ze względu na ich wiek niż zużycie bieżnika. W czasie testów oceniane były: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, zużycie bieżnika, zużycie paliwa oraz hałaśliwość, a rezultaty ilustruje zamieszczona obok tabela.

Na ocenę szczególnie polecana" zasłużyły cztery produkty: Goodyear UltraGrip 7+, Continental WinterContact TS830, Pirelli W 190 Snowcontrol oraz Dunlop SP Winter Sport 3D. Jedenaście kolejnych modeli opon oceniono jako polecane". W jednej lub więcej kategorii okazały się one słabsze od zwycięzców, ale w innych okazywały się najlepsze w całej stawce, jak np. Michelin Alpin A3 najbardziej ekonomiczna opona w teście.

W gronie polecanych znalazła się opona całoroczna Goodyear Vector 4 Season, która m.in. charakteryzuje się małym zużyciem bieżnika, a na suchej nawierzchni należała do najlepszych w teście. Drugi produkt całoroczny Vredestein Quatrac 3 jako jedyny w teście otrzymał notę warunkowo polecana". Powodem było zwiększone zużycie paliwa oraz słabsze wyniki na suchej nawierzchni, względnie jezdni pokrytej śniegiem lub lodem.

Trzy modele ogumienie zostały określone mianem nie polecane": Nankang, Marshal i Wanli. Wszystkie z nich to tanie produkty z Dalekiego Wschodu. Wniosek może być tylko jeden oszczędności trzeba szukać gdzie indziej, ponieważ podstawą bezpiecznej, a tym samej taniej, jazdy jest dobre ogumienie. Koszty ewentualnej naprawy i utraty wartości pojazdu po kolizji są większe niż różnica w cenie zakupu kompletu opon.

Uwaga: Decydując się na zakup ogumienia o niższym indeksie prędkości niż prędkość maksymalna samochodu np. indeks T (do 190 km/h) w aucie o v-max = 210 km/h należy bezwzględnie pamiętać o nie przekraczaniu wartości podanej dla opony i zwracać na to uwagę innym użytkownikom pojazdu. Najlepiej przykleić sobie naklejkę w polu widzenia kierowcy, tak aby widzieć ją przy każdym włączaniu silnika oraz w czasie spoglądania na zegary. W razie ewentualnego wypadku lub kolizji trzeba liczyć się także z zastrzeżeniami policji i ubezpieczyciela, a niekiedy nawet z odmową wypłaty odszkodowania.

Tagi: paliwa, audi a3, lincoln continental
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne