Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Test fotelików dziecięcych ADAC 2009

2009-05-28 10:19

Test fotelików dziecięcych ADAC 2009

Nie wszystkie nowe produkty są bezpieczne, a mocowanie isofix niczego nie gwarantuje.

Dlaczego na rynku oferowane są produkty, które wypadają kiepsko w testach ADAC? Dla zderzenia czołowego ADAC ustaliło wyższe normy niż ustawowe minimum, a punktem odniesienia są obciążenia występujące w prawdziwych wypadkach. Z tego powodu zderzenie odbywa się jak w testach zderzeniowych samochodów EuroNCAP przy 64 km/h, a kiepski wynik testu czołowego nie może zostać wyrównany" przez dobre rezultaty w innych kategoriach. Ponadto ADAC przeprowadza test zderzenia bocznego, które nie jest wprawdzie wymagane przez przepisy, ponieważ przy bocznych zderzeniach dzieci są szczególnie narażone na obrażenia. Fotelik dziecięcy musi oferować ochronę boczną, ponieważ nawet jeśli samochód wyposażony jest w boczną kurtynę gazową, to głowa dziecka może znaleźć się poniżej poduszki", nie mówiąc już o samych przeciążeniach działających na głowę.

Aktualne wyniki testów opierają się na następujących głównych kryteriach: bezpieczeństwo, obsługa, komfort i właściwości związane z użytkowaniem. Ocena ADAC powstaje w oparciu o wyniki testów bezpieczeństwa i obsługi.

Niebezpieczny tornister

Nawet najlepszy produkt nic jednak nie da, jeśli dzieci mają na plecach tornister itp., ponieważ przy zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h tornister waży 40-krotnie więcej niż normalnie, powodując, że na plecach dziecka ciążyłoby 200 kg, a często znacznie więcej nawet 400 kg, ponieważ dzieci w Polsce muszą dźwigać nawet 10-kilogramowe tornistry (ok. 2/3 w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz 44% w liceach). Być może sytuację dzieci i młodzieży poprawią działania Komisji Europejskiej, która chce narzucić Polsce ochronę młodych obywateli (do 16 roku życia) i ograniczy ciężar tornistrów dla chłopców do 5 kg, a dla dziewczynek do 3 kg. Tornister na plecach znacznie zwiększa ryzyko obrażeń zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i przy zderzeniu bocznym.

Inny często pomijany aspekt to niezabezpieczone przedmioty w bagażniku. Także i one stają się kilkadziesiąt razy cięższe w razie zderzenia. Do poważnego uszkodzenia oparcia tylnego fotela albo kanapy, na których najczęściej przewozi się dzieci, wystarczy już skrzynka czy zgrzewka napojów tak przynajmniej uważają specjaliści ze szwedzkich ośrodków szkolenia kierowców.

Tagi: samochód, bezpieczeństwo, przepisy, euroncap
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Test fotelików dziecięcych ADAC 2009

eastwick / 83.7.211.* / 2010-12-03 13:22
warto przyjrzeć się nieuwzględnionym w tym zestawieniu fotelikom Recaro - a generalnych testach adac zajmują jedne z wyższych miejsc... Ponadto w Polsce mamy przedstawicielstwo i sklep internetowy tej firmy - http://recaro4you.istore.pl/ można tam obejrzeć praktycznie wszystkie modele fotelików tej firmy ;)

Oferty motoryzacyjne