Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Technologie jutra Volkswagena

2008-09-03 12:14

Technologie jutra Volkswagena

Technologie jutra Volkswagena
W dziale badań, w ramach współpracy wszystkich marek należących do grupy, rozwijane są idee, których realizacja nie jest tak odległa w czasie, jak mogłoby się początkowo wydawać.

Jednym z centralnych tematów badań jest zastosowanie inteligentnej elektroniki. To właśnie ona pomaga poprawić bezpieczeństwo, dynamikę, ekonomiczność i zminimalizować niekorzystny wpływ pojazdów na środowisko. Na całym świecie, w Niemczech, USA, Chinach i Japonii dla przedsiębiorstwa pracuje ponad 700 naukowców. Raz w roku, w ramach tzw. Dnia badań", koncern prezentuje spektrum swoich najnowszych projektów, nad którymi pracuje, najnowszymi technologiami przeznaczonymi dla produkcji seryjnej.

Lane Assist i regulacja zawieszenia

Doskonałym świadectwem tego, jak szybko projekty badawcze zmieniają się w elementy wyposażenia przeniesione do produkcji seryjnej jest Passat CC. Ten ruszający właśnie na podbój rynków model, może łączyć w sobie więcej systemów wspomagających kierowcę i poprawiających dynamikę jazdy, niż jakikolwiek inny samochód. Przykładem może być Lane Assist". Wprowadzony właśnie w Passacie CC system, został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Dnia badań" w 2004 roku. Kolejnym przykładem jest adaptacyjne zawieszenie DCC" system ten po wciśnięciu odpowiedniego przycisku oferuje trzy różne charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego. Jego funkcje zostały po raz pierwszy przedstawione na Dniu badań" w 2007 roku.

Park Assist i układ regulacji odległości

To samo dotyczy Park Assist", zaprezentowanego w 2004 roku na warsztatach systemów wspomagających Działu Badań, a dzisiaj stosowanego w modelach Touran, Tiguan, Passat Limuzyna, Passat Variant i Passat CC. Jako projekt badawczy zadebiutował również Adaptive Cruise Control" (automatyczna regulacja odległości), który obecnie można znaleźć w Phaetonie, Touaregu i wszystkich wariantach Passata. Lane Assist", DCC", Park Assist" i ACC" jako pakiet technologiczny po raz pierwszy można zamówić w Passacie CC.

Hamulcec PyroBrake

Projekt PyroBrake przechodzi od fazy przygotowania do produkcji seryjnej. Aktualne możliwości tego projektu zaprezentował Dział Badań koncernu Volkswagen w 2008 roku. Pirotechnicznie odpalane PyroBrake" są aktywowane, gdy praktycznie żaden inny system nie może pomóc i wypadek wydaje się być nieunikniony. Jak to działa? W ciągu 80 milisekund, czyli zasadniczo jeszcze przed zderzeniem, system inicjuje awaryjne hamowanie, które pozwala zredukować prędkość średnio o pięć km/h - przy zderzeniu to olbrzymia różnica. PyroBrake" zaprezentowane zostało jako wyposażenie opcjonalne Passata.

Dział Badań Wypadków. O tym, że badania nad takimi technologiami i ich rozwój mają kolosalne znaczenie przekonuje przykład ESP. Przed dziesięciu laty Dział Badań Wypadków analizował potencjał elektronicznego programu stabilizacji jazdy. Wyniki były tak zadowalające, że w Europie jeszcze w tym samym roku ESP stało się elementem wyposażenia modelu Volkswagen Golf.

Elektroniczny kierowca testowy KART

Jak wielki jest wachlarz tematów, którymi zajmuje się Dział Badań, pokazuje KART" elektroniczny kierowca testowy. KART pomaga wykonywać określone manewry szybciej i bardziej precyzyjnie niż byłoby to możliwe w rzeczywistości oraz niezawodnie testować systemy precrash". Optymalizuje to wyniki testów i skraca czas potrzebny na rozwój danego projektu.

Systemy wspomagające parkowanie

Systemy wspomagające kierowcę w codziennym użytkowaniu samochodu chronią np. przed drobnymi stłuczkami lub po prostu pomagają, gdy zaczyna robić się ciasno". Przykładem jest Park Assist Vision", który wprowadza Passata z milimetrową dokładnością w prostopadłą do pasa ruchu lukę parkingową, jakich jest wiele czy to w garażach podziemnych, czy też na parkingach przed supermarketami. Miejsca parkingowe są czasem tak wąskie, że kierowca i pasażerowie muszą dosłownie przeciskać się między drzwiami a sąsiednimi samochodami. Park Assist Vision" wyeliminuje tę niedogodność, i to w niedalekiej przyszłości. Podczas manewrowania na piętrowym parkingu asystent" ochroni auto przed zadrapaniami i wgnieceniami, a kierowcę przed kosztami, analizując w sposób stały sytuację wokół samochodu (360 stopni) i informując, gdy pojazd zanadto zbliży się do jakiejś przeszkody.

Unikanie wypadków przez odciążenie

Unikanie wypadków. Bezpośrednie otoczenie jest tematem projektu badawczego AKTIV". Tutaj w centrum uwagi stoi system nadzoru pasa ruchu". Tak brzmi techniczna nazwa praktycznego połączenia układów wspierających kierowcę. Kamera stereo, czujniki radarowe oraz analiza danych z nawigacji zapobiegną zbytniemu zbliżeniu się do krawędzi drogi i do pojazdów jadących z przeciwka; w ten sposób będzie można uniknąć jednej z najczęstszych przyczyn wypadków.

Odciążenie. Projekt peryferyjny zakres widoczności" zapobiega przeciążeniu kierowcy zbyt dużą ilością informacji. Będą one wyświetlane przy krawędziach przedniej szyby, a kierowca zarejestruje je automatycznie, bez potrzeby koncentrowania się na nich i odwracania uwagi od drogi.

Połączenia auta z innymi pojazdami lub obiektami

Połączenie w sieć. Jednym z bardzo ważnych aspektów badań jest komunikacja Car to X". Pod tym określeniem kryje się komunikacja samochodu z jego otoczeniem. Pojazd będzie korzystał z informacji nadawanych przez inne pojazdy lub infrastruktury drogowej, aby w ten sposób w czasie rzeczywistym analizować zdarzenia na własnej trasie. I to właśnie w niedalekiej przyszłości sprawi, że jazda samochodem będzie jeszcze bardziej bezpieczna, efektywna i interesująca.

Samodzielnie po mieście. Dzięki komunikacji Car to X" samochody przyszłości będą mogły widzieć i wzajemnie na siebie uważać. To brzmi trochę jak motyw z science fiction, ale wcale nim nie jest. Dowiódł tego Dział Badań koncernu Volkswagen w 2007 roku konstruując prototyp Passata Junior" w ramach Urban Challenge w Kalifornii konkursu dla inteligentnych, samobieżnych samochodów. Zadanie brzmiało: samodzielnie i bezbłędnie poradzić sobie w symulowanym ruchu miejskim. Junior" znalazł się zajął drugie miejsce. Wynik był tym bardziej godny uwagi, że Volkswagen po raz kolejny znalazł się w czołówce tego konkursu. Pierwszy wyścig w 2005 roku wygrał prototyp Touarega Stanley". Rozwiązania zaczerpnięte z tych prototypów, a tym samym umożliwiające większą automatyzację jazdy, uczynią przyszłość jeszcze bezpieczniejszą.

Automatycznie tam, gdzie ma to sens. W sytuacjach, gdy jest to w pełni uzasadnione, niektóre działania i procedury mogą być całkowicie zautomatyzowane. A mianowicie tam, gdzie rośnie niebezpieczeństwo wypadków, na przykład w korkach na autostradzie. Dział badań koncernu Volkswagen dokładnie analizuje te sytuacje w projekcie iCar" (Inteligent Car). Jedno jest pewne - mądre systemy wspomagające rewolucjonizują już teraz prowadzenie samochodu, poprawiając bezpieczeństwo, komfort i zwiększając przyjemność jazdy. Pokazują to wyraźnie takie samochody, jak nowy Passat CC. Przyszłość już dawno stała się teraźniejszością.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne