Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Sztuczne oko cz.2

2008-10-01 12:38

Sztuczne oko cz.2

Sztuczne oko cz.2
Opel Eye, jaki wkrótce zadebiutuje w Oplu Insignia rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega o ograniczeniach prędkości czy opuszczeniu pasa ruchu.

Opel od początku 2009 roku wprowadza w modelu Insignia opcjonalną kamerę, która pomoże kierowcy na dwa różne sposoby. Funkcja rozpoznawania znaków drogowych odczytuje ograniczenia prędkości oraz zakazy wjazdu i wyświetla je na desce rozdzielczej. Z kolei komunikat przed zmianą pasa ostrzeże kierowcę, jeśli przypadkowo opuści pas, którym się porusza. Oba systemy poprawią bezpieczeństwo jazdy, ograniczą stres i pomogą uniknąć kosztownych mandatów.

Znana jako Opel Eye szerokokątna kamera o wysokiej rozdzielczości i wspierające ją procesory zostały opracowane wspólnie przez inżynierów GM/Opla w Rüsselsheim i ekspertów firmy Hella. Kamera, umieszczona pomiędzy szybą przednią i lusterkiem wstecznym, identyfikuje znaki drogowe i oznaczenia pasów drogi. Wielkością nie przewyższa ona telefonu komórkowego, za to wykonuje zdjęcia z prędkością 30 klatek na sekundę. Dwa procesory sygnału, za pomocy opatentowanego oprogramowania GM, filtrują i rozpoznają zdjęcia.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych potrafi rozpoznać ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wjazdu, a nawet poinformować kierowcę o końcu ograniczenia. W zależności od oświetlenia na drodze, system rozpoczyna rozpoznawanie i wielokrotne sczytywanie znaku z odległości 100 metrów. Na początek skupia się na kształtach, a później, porównując kontury, identyfikuje cyfry wewnątrz nich. Jeśli zdjęcie pasuje do wzoru znaku zapisanego w pamięci systemu, znak zostaje wyświetlony na desce rozdzielczej.

System w każdym momencie wyświetla te informacje, które mają największe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, filtruje nadmiar znaków mogący rozproszyć uwagę kierowcy. Jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie wykryte zostaną dwa znaki, ten o szczególnym znaczeniu, na przykład zakaz wjazdu" przejmie pierwszeństwo nad ograniczeniem prędkości.

Informacje wyświetlane są przez kilka sekund w postaci ikonki w centralnym punkcie deski rozdzielczej, pomiędzy głównymi tarczami wskaźników. Poza tym kierowca może w każdym momencie przywołać ikonkę poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na kierownicy. Funkcję rozpoznawania znaków drogowych w samochodzie można aktywować poprzez podmenu w komputerze pokładowym.

Opel Eye oferuje informacje precyzyjniejsze od samochodowych urządzeń nawigacyjnych z przechowywanymi w pamięci ograniczeniami prędkości, gdyż pracuje w czasie rzeczywistym. Jeśli ograniczenie ulega zmianie, na przykład w wyniku robót drogowych, Opel Eye ma tę zmianę wykryć.

Procesory potrafią rozpoznawać znaki drogowe, gdyż większość z nich jest zgodna z Konwencją Wiedeńską w sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych. Przyjęty w 1968 r., traktat standaryzuje znaki drogowe w ponad 80 krajach (więcej informacji w rozdziale W zbliżeniu").

Gdy pracowaliśmy nad Opel Eye,, wydobyliśmy z systemu niesamowite umiejętności. Przykładowo, na niemieckich autostradach czasami obowiązują różne ograniczenia prędkości dla poszczególnych pasów jezdni. Opel Eye potrafi za każdym razem zarejestrować właściwy" mówi Dr Christoph Schmidt, kierownik zespołu inżynierów GME Electronics.

Kamera Opel Eye sprawdza również czy kierowca na autostradzie trzyma się swojego pasa jezdni. Pomaga to w zapobieganiu niebezpiecznym sytuacjom, jak np. tzw. sekundowe zaśnięcie za kierownicą. Ostrzeżenie przed zmianą pasa może zostać włączone/wyłączone jednym przyciskiem. Jeśli jest włączone, ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym i migającą ikonką na desce rozdzielczej.

Ostrzeżenie przed zmianą pasa wykorzystuje drugi procesor sygnału i specjalne oprogramowanie do filtrowania linii i podłużnych kształtów w przypadku przekroczenia prędkości 50 km/h. Pozwala to systemowi rozpoznać pasy drogi. Używając specjalnych algorytmów określających warunki aktywacji alarmu oraz wykrywając ruchy kierownicy i wskazania kierunkowskazu, które oznaczają zamierzoną zmianę pasa, system jest tak skonstruowany, aby działać tylko we właściwym momencie.

Kierowca może zostać zawczasu ostrzeżony, jeśli inny samochód znajduje się w martwym polu, stoi na obszarze trudnym lub niemożliwym do zobaczenia, lub też zbliża się do tego samego skrzyżowania. Obecnie trwa program pilotażowy w niemieckim kraju związkowym Hesja we współpracy z władzami lokalnymi.

Opel Eye, oferujące funkcje rozpoznawania znaków drogowych i ostrzeżenia przed zmianą pasa będzie dostępne wśród opcji wyposażenia Opla Insignia. Inne modele będą wyposażone w ten system w przyszłości, zgodnie z zasadą Opla, mówiącą o demokratyzacji technologii.

Tagi: samochód, drogi, opel, bezpieczeństwo
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne