Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

2008-09-06 00:00

Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity
Ekspert największego światowego producenta olejów bazowych i czołowego środków smarnych przedstawia zalety olejów syntetycznych i półsyntetycznych w porównaniu z produktami mineralnymi.

Dla wielu osób kupno samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych w życiu. Jednak kiedy już to zrobimy, często nie mamy czasu lub nie wiemy jak zadbać o auto. Przeprowadzamy okresowe kontrole lub odwiedzamy warsztat tylko gdy mamy poważny problem. Sytuacja ta nie dziwi Kevina Chinna, eksperta ds. środków smarnych ExxonMobil (czołowego sprzedawcę m.in. olejów smarowych): Ludzie są strasznie zabiegani. Chcą wsiąść do samochodu i szybko dotrzeć do celu. Nie mają czasu, aby myśleć o potrzebach auta, często też gubią się w bogatej ofercie produktów motoryzacyjnych". Warto w tym miejscu dodać, że uwagi eksperta można odnieść nie tylko do produktów firmy w której pracuje, ale także produktów konkurencji o porównywalnych parametrach.

Zalety olejów syntetycznych

Dzisiaj, zwykłe oleje mineralne nadal pozostają najpopularniejszym rodzajem środków smarnych w motoryzacji. Głównym tego powodem jest ich niższa cena w porównaniu do wysokowydajnych olejów syntetycznych, które potrafią zapewnić odpowiednią ochronę silnikom o dużym przebiegu.

Tradycyjne oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej. Nawet przy użyciu zaawansowanej technologii rafinacji, siarka, reaktywne węglowodory oraz inne niechciane materiały trafiają do składu olejów mineralnych. Na przeciwnym biegunie znajdują się zapewniające najwyższy stopień wydajności, w pełni syntetyczne oleje silnikowe, takie jak produkty ExxonMobil, światowego lidera olejów syntetycznych dla motoryzacji.

W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nie do uzyskania w tradycyjnym procesie rafinacji.

Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne, które mają mniej stabilną strukturę molekularną, pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.

Poza mineralnymi i w pełni syntetycznymi olejami istnieją też oleje półsyntetyczne. Składają się one z wysokowydajnych mieszanek syntetycznych połączonych z tradycyjnym olejem mineralnym, co przynosi wzrost wydajności w porównaniu ze zwykłymi olejami mineralnymi.

Zalety olejów syntetycznych (w porównaniu do mieszanek mineralnych)

Zapewniają lepszą ochronę w niskich temperaturach ułatwiająca rozruch silnika w zimne dni (w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C). Większa tolerancję wysokich temperatur, co wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika najlepsze produkty zabezpieczają silnik nawet w temperaturach rzędu 200°C. Mniejsza konsumpcja oleju (w sprawnym silniku). Lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami, zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.

5 błędnych mitów na temat syntetyków

Oleje syntetyczne powinny być stosowane jedynie w nowych autach.
Jeżeli raz użyję oleju syntetycznego, nie mogę już powrócić do korzystania ze zwykłego oleju.
Syntetyczne oleje nie są dobre dla pojazdów o dużym przebiegu.
Olej syntetyczny może spowodować rozszczelnienie silnika.
Syntetyki są dobre tylko dla turbo doładowanych silników lub samochodów z górnej półki.

To wszytko nieprawda. Z roku na rok kierowcy są coraz bardziej świadomi korzyści jakie daje jazda na syntetyku" mówi Kevin Chinn i szybko dodaje: Jednak wciąż funkcjonuje wiele błędnych przekonań na temat syntetycznych środków smarnych".

Oleje syntetyczne są idealne praktycznie dla każdego typu samochodu nowego, starego, o małym i dużym przebiegu" dodaje ekspert ds. środków smarnych . Co więcej, oleje syntetyczne nie uszkadzają uszczelnień silnika. Testujemy to na wielu specyfikacjach przemysłowych" wyjaśnia Chinn.

Pozostając przy błędnych przekonaniach na temat olejów syntetycznych, najczęstszym pytaniem jest: czy nowe silniki potrzebują okresu przejściowego pomiędzy używaniem oleju mineralnego i syntetyka? Takie przekonanie istnieje już od dłuższego czasu, ale jest ono nieprawdziwe. Dzisiejsza technologia wykonania silników nie wymaga tych przerw" odpowiada Chinn.

Wady olejów syntetycznych

Głównym argumentem podawanym przeciwko stosowaniu olejów syntetycznych pozostaje cena, wyższa niż w przypadku olejów mineralnych czy półsyntetycznych. Część użytkowników i specjalistów uważa, że oleje typu 0W, zapewniające lepsze smarowanie w czasie mrozów, gorzej znoszą wysokie temperatury nie potwierdziły tego zlecone przez Autobilda testy przeprowadzone w 2002 roku w laboratoriach BP. Syntetyczne produkty typu 0W-30 i 0W-40 wypadły lepiej niż olej mineralny 15W-40.

Kolejny aspekt to zaufanie. We wspomnianych testach stwierdzono obecność związków mineralnych w oleju syntetycznym marki Shell (źródło: Autobild 17/2002, Vergleichstest Motoröl). Także część pozostałych testowanych produktów nie spełniała parametrów zamiast podanego na opakowaniu 10W-40 olej odpowiadał klasie 15W-40, a tani olej półsyntetyczny z marketu okazał się w rzeczywistości mineralnym, jedynie wyprodukowanym w bardziej skomplikowanej technologii hydrocrack. Niestety, samemu nie jesteśmy tego sprawdzić, a jakości olejów dostępnych na krajowym rynku nie jest testowana w odróżnieniu od wyrywkowych kontroli jakości oferowanych paliw. Ponadto skąd mamy wiedzieć w czasie wizyty w serwisie, czy zawartość beczki w serwisie nie została zmieniona skoro da się otworzyć jej wieko? Najważniejsze aby przy okazji wymiany oleju dopilnować jego wymiany, ponieważ nawet najlepszy produkt, kiedy jest używany za długo, może stać się z czasem gorszy od najtańszego, doprowadzając do zatarcia silnika i bardzo kosztownej naprawy.

Tagi: olej, auta, technologia, kupno, nowe, silnik, citroen ds
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

Piotr Dziektarz / 176.115.11.* / 2018-09-12 12:04
Witam,
Polecam zawsze oleje syntetyczne są nieporównywalnie lepsze w każdym aspekcie zapraszam na mały blog:
https://zmienolej.pl/pl/blog/kompendium-wiedzy/ktory-olej-syntetyczny-jest-najlepszy-jako-olej-silnikowy-

Pozdrawiam
PIotr Dziektarz

Re: Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

gosć / 89.79.159.* / 2011-06-10 21:06
ja używam olej 10W-40 z kauflandu i jest bardzo dobru , polecam

Re: Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

www.olejeismary.blogspot.com / 84.10.244.* / 2011-03-08 20:52
jest tyle dobrych marek olejowych ile gustów - a żeby określić które są lepsze lub gorsze trzeba
trochę poczytać w normach i klasyfikacjach jakościowych (np. VW 505,01 dla pompowtrysków czy oleje
do aut z filtrem DPF) no i odpowiednio dobrać - w końcu nawet nie każdy 5w30 jest równe innemu 5w30
tego samego producenta

www.olejeismary.blogspot.com

Oferty motoryzacyjne