Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Pogłębia się kryzys motoryzacyjny w Europie

2008-10-15 13:56

Pogłębia się kryzys motoryzacyjny w Europie

Liczba noworejestrowanych aut osobowych spadła w tym roku w Europie o 4,4 proc.

We wrześniu europejski rynek skurczył się o 8,2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Europejczycy nie wrócą do salonów samochodowych, póki nie wróci optymizm konsumencki komentuje Marek Konieczny, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej Consulting.



Właśnie brak optymizmu jest najważniejszym powodem takich spadków sprzedaży. Ważniejszym, niż rosnące stopy procentowe, a co za tym idzie kredyty, za które na Zachodzie kupowana jest większość samochodów.


Zdaniem Koniecznego, w całym roku spadek rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie sięgnie 8-9 proc. Liderem wrześniowych spadków na naszym kontynencie są: Islandia (-47,6 proc.), Łotwa (-45,9), Irlandia (-40,7) oraz Hiszpania (-32,2).
Spośród największych państw najlepiej radzi sobie Francja. Tam, we wrześniu, rynek urósł o 8,4 proc. W Niemczech był spadek o 1,5 proc., we Włoszech o 5,5 proc., a Wielkiej Brytanii aż o 21,2 proc. Wśród marek, które w Europie najbardziej cierpią na spowolnieniu sprzedaży są: Alfa Romeo, Land Rover, Lexus i Saab.


Najlepiej radzą sobie Nissan (+16,7 proc.) oraz Jaguar (+15,8 proc.). Powodów do narzekania nie mają także producenci małych pojazdów: Smart (+15,7 proc.) i Mini (+8,8 proc.) oraz należącej do Renault tańszej marki Dacia (+11,1 proc.). W Polsce wciąż mamy jeszcze wzrost rynku. Z danych ACEA wynika, że w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku zarejestrowano ponad 235,7 tys. nowych aut osobowych. To o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Co istotne, po spadkach sprzedaży w lipcu i sierpniu wrzesień przyniósł polskim dilerom lekki wzrost - o 1,8 proc.
Tagi: rover, lexus, nissan, jaguar, saab, smart smart
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne