Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Kombi rodzinne i... wyścigowe

2010-08-06 14:26

Kombi rodzinne i... wyścigowe

Volvo 850 (1992-1997)

W historii każdej marki samochodowej można znaleźć modele, które wyznaczały kierunki jej rozwoju. W przypadku szwedzkiego producenta aut, jednym z takich kamieni milowych" jest z pewnością Volvo 850. Samochód ten był bowiem protoplastą modeli S70 i V70, a zastosowane w nim nowatorskie rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo podróżnych, wykorzystuje się nadal we współczesnych samochodach. 850-tka była również autem niezawodnym o czym świadczy fakt, iż sporo tych samochodów, dodajmy w dobrym stanie technicznym, wciąż jeszcze jeździ po drogach Europy i Stanów Zjednoczonych.

Mimo, iż przełomowy model Volvo był produkowany tylko przez sześć lat w wersji sedan (o rok mniej jako kombi), to swoich nabywców znalazło aż 797.280 egzemplarzy tego auta.

Galaktyczny Szwed

W 1978 roku Volvo rozpoczęło wdrażanie długofalowego projektu pod nazwą Galaxy 1. Pod tą tajemniczą nazwą kryły się projekty takich modeli, jak sportowe coupe 480 ES, hatchback 440, czy sedan 460. W połowie lat 80. szefostwo szwedzkiego koncernu zmieniło jednak charakter projektu Galaxy. Teraz celem było stworzenie bardzo bezpiecznego samochodu z obszernym wnętrzem, przy zarazem niezbyt dużej wielkości nadwozia. Auto miało mieć przedni napęd, przekazywany przez mocny i ekonomiczny silnik. W 1990 roku powstał prototyp o nazwie P10, a rok później w czerwcu, światło dzienne ujrzało nowe Volvo 850 w wersji sedan (kombi oznaczane jako Wagon, pojawiło się w 1993 roku, wtedy też 850-tka zadebiutowała na rynku amerykańskim). Projekt Galaxy 1 okazał się sukcesem. Nowy samochód Volvo zapewniał bowiem komfort podróży dla pięciorga pasażerów. Największy jednak atut auta stanowiła jego przestrzeń bagażowa: sedan oferował 422-litrową pojemność kufra, kombi zaś 456 litrów. W tym ostatnim, po złożeniu oparć kanapy, wzrastała ona do 1.490 litrów. Volvo 850 mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem standardowym, w którym znalazły się m.in. dwie poduszki powietrzne, regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica, elektryczne szyby, centralny zamek, a także dwustrefowa klimatyzacja manualna.

Z boczną ochroną

Nie wszyscy wiedzą, iż Volvo 850 było pierwszym samochodem na świecie, w którym były montowane boczne poduszki powietrzne, schowane w bokach oparć przednich siedzeń (od 1995 roku dostępne w wyposażeniu opcjonalnym). Airbagi te zostały zaprojektowane w ramach opatentowanego przez Volvo w 1991 roku biernego systemu bezpieczeństwa SIPS (Side Impact Protection System). Podstawowym zadaniem tego systemu była ochrona pasażerów przed skutkami bocznych uderzeń. Jak to działa? Dzięki komputerowo wyliczonym węzłom i drogom przenoszenia sił, energia zderzenia rozprowadza się na cały szkielet nadwozia, zamiast koncentrować się tylko w miejscu uderzenia. W praktyce zatem karoseria ulega o wiele mniejszym odkształceniom, niż w samochodach bez takiego zabezpieczenia. Z niewielkimi modyfikacjami elektronicznymi, system SIPS jest z powodzeniem stosowany we wszystkich obecnie produkowanych modelach Volvo.

Wyścigowe kombi?

Volvo 850 było zatem autem wygodnym i bezpiecznym. Jego konstruktorzy chcieli jednak więcej. W 1994 roku model ten w wersji kombi (!), z oznaczeniem Racing BTCC, zaprezentował się w prestiżowych wyścigach samochodów turystycznych British Touring Car Championship (BTCC). Pod maskę wyścigowego" kombi trafił pięciocylindrowy silnik benzynowy, o pojemności 1.999 ccm. Jego maksymalna moc wynosiła 290 KM przy 8.500 obr./min. Napęd był przekazywany na przednie koła poprzez 6-stopniową skrzynię manualną. Aby Volvo 850 lepiej sprawdzało się w warunkach wyścigowych, zmniejszono jego masę własną z 1.470 do 975 kg. Udział w British Touring Car Championship (BTCC) okazał się sukcesem dla szwedzkiej marki. W pierwszym sezonie startów kombi zwyciężyło w dwóch wyścigach, zajmując szóstą lokatę w klasyfikacji końcowej. Jeszcze lepiej Volvo 850 Racing BTCC wypadło w kolejnych dwóch latach: w 1995 i 1996 roku uplasowało się na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, zwyciężając odpowiednio w pięciu i ośmiu wyścigach.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Kombi rodzinne i... wyścigowe

FrankWilliams / 83.5.222.* / 2010-08-30 12:12
ten model to już praktycznie klasyk, ale Volvo ostatnio wypuściło oparte na nowym S60 kombi V60, które poza własciwościami typowymi dla samochodów z takim nadwoziem ma również bardzo sportowy, dynamiczny design
 
omilio / 2010-09-07 12:27 / Bywalec forum
S60 tak jest właśnie przez kierowców oceniane, jako elegancka limuzyna ze sportowym zacięciem, myśle, że warto swoje opinie zweryfikować podczas jazdy, wrażenia sa podobne wg mnie.
Przedstawiciel Volvo na forum
 
FrankWilliams / 83.5.223.* / 2010-09-20 10:28
dobrze że Volvo zdecydował się na zmianę wizerunku i stworzenie modeli o bardziej sportowym charakterze, a jednocześnie pozostało ekskluzywne oraz bezpieczne

Oferty motoryzacyjne