Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Kierowcy nie zwracają uwagi na "czarne punkty"

2011-03-02 14:02

Kierowcy nie zwracają uwagi na "czarne punkty"

Kierowcy nie zwracają uwagi na "czarne punkty"
Fot. Money.pl/Anna Kraszkiewicz

Aż 72 proc. badanych kierowców nie reaguje na "czarne punkty". Statystycznie 33 proc. kierowców zamiast zwalniać przyspiesza w miejscach oznaczanych "czarnym punktem", zwalnia 27 proc. kierowców, natomiast dla 39 proc. kierowców "czarny punkt" jest zupełnie obojętny i nie zmienia prędkości jazdy wynika z opracowania firmy Data System Group.

Czarne punkty to specjalnie oznaczone miejsca w których dochodziło do największej liczby wypadków. Oznaczone zostały tak, aby działać na wyobraźnie kierowców i spowodować zmniejszenie liczby wypadków, Niestety, wbrew zdrowemu rozsądkowi więcej kierowców zamiast zwalniać przyspiesza w miejscach oznaczonych „czarnym punktem”. Badanie przeprowadzono w 50 miejscach oznaczonych jako „czarne punkty. Sprawdzono zachowania 56 tysięcy prowadzących pojazdy.

W „Czarnym Punkcie” Brudzowice na trasie Warszawa - Katowice przyspiesza 85 proc. kierowców wjeżdżających w obszar oznaczony nim oznaczony, Świebodzin-Wityń (Nowy Tomyśl - Świecko) – 70 proc., Lisów-Herby (Częstochowa - Opole) – 60 proc., Drzeniów-Gąstowice (Słubice - Krosno Odrzańskie) – 56 proc., Siedliska Sławęcińskie (Nowy Sącz – Przemyśl) – 52 proc., Rzezawa (Kraków - Tarnów) – 51 proc.

Natomiast najbardziej działają naszą wyobraźnię i więcej osób zwalnia w punktach: Radule – 79 proc. (trasa Warszawa – Białystok), Wiśniewo (Warszawa – Olsztyn) – 62 proc., Gliwice / Szobiszowice (droga lokalna) – 60 proc., Chrustowo (Poznań – Piła) – 59 proc., Lublin - ul. Kraśnicka (droga lokalna) – 52 proc.

- Wyniki naszych badań pokazały, że pomysł „czarnych punktów” nie spowodował zmiany nawyków kierowców, a zdecydowana ich większość po prostu te oznaczanie ignoruje. A może najlepszym rozwiązaniem poprawienie jakości dróg zamiast stawić „Czarne Punkty” – zastanawia się Tomasz Waligóra. Badania przeprowadzone przez Data System Group potwierdzają, że pomysł „czarnych punktów” nie sprostał zadaniu. Ostatni czarny punk założono w 2003 roku. Aktualnie GDDKiA wycofała się z pomysłu, a „czarne punkty” są stopniowo likwidowane.

Oprócz sztandarowej działalności jaką są systemy lokalizacji pojazdów, poznańska Data System Group tworzy także specjalistyczne, branżowe raporty dotyczące zjawisk na polskich drogach a także bieżącej sytuacji, utrudnieniach, zagrożeniach, korkach, ect.- trafficinfo.

Źródło: Data System Group

autofirmowe.pl
Tagi: wyniki, zmiany, system, wypadek, badania, droga, fso warszawa, fso lublin
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne