Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Szara strefa paliwowa w Polsce kwitnie

2015-07-30 12:11

Szara strefa paliwowa w Polsce kwitnie

Szara strefa paliwowa w Polsce kwitnie
Fot. Mateusz Pietruszka
Szara strefa paliwowa w Polsce w dalszym ciągu ma się dobrze - wynika z szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Chodzi głównie o wyłudzenia podatku VAT - wyjaśnia Krzysztof Romaniuk z POPiHN-u.

- W ubiegłym roku straty państwa z tego tytuły mogły wynieść nawet 10 miliardów złotych, niewykluczone, że w tym będą większe - zaznacza. Według Krzysztofa Romaniuka, oprócz szarej strefy, w Polsce mamy też czarną strefę paliwową:

- To paliwo, nad którym nikt nie panuje, nie ma od niego odprowadzanych żadnych podatków, płynie do nas zarówno ze wschodu, jak i zachodu, ale źródło pochodzenia jest w zasadzie jedno - rafinerie białoruskie, albo rosyjskie - wyjaśnia.

W krajach ościennych z szarą i czarną strefą próbuje się walczyć poprzez zaostrzone i systematyczne kontrole. Krzysztof Romaniuk dodaje, że takie działania zostały zapoczątkowane na naszym rynku. Podkreśla, że wtedy, kiedy są one intensywne, sprzedaż oficjalna na rynku wzrastała o kilkanaście procent.

Tankowanie nielegalnego paliwa jest niekorzystne nie tylko dla budżetu państwa, ale może być również szkodliwe dla naszego samochodu. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że to, co zaoszczędziliśmy wlewając tańsze paliwo będziemy musieli później wydać na naprawy. Kupowanie benzyny czy oleju napędowego z niepewnego źródła (nie wiemy czy paliwo jest wolne od zanieczyszczeń) może skutkować nawet zapchaniem układu paliwowego. Usunięcie tej usterki bywa kosztowne.

Stacje benzynowe w Polsce są pod stałą kontrolą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, co sprawia, że na zdecydowanej większości z nich możemy być pewni co do jakości paliwa. Olej napędowy oraz benzyna z niepewnych źródeł nie podlegają takiej kontroli. W związku z tym nie jesteśmy pewni co do ich składu. Narażamy się na tankowanie paliwa ze zbyt wysoką zawartością siarki, niewłaściwą ilością biokomponentu czy niewłaściwym składem frakcyjnym. W takim wypadku nasz silnik może pracować nierówno, tracić moc, a nawet zgasnąć w najmniej oczekiwanym momencie. Jedną z poważniejszych i kosztowniejszych usterek jest awaria wtryskiwaczy. Ich regeneracja potrafi kosztować nawet kilka tys. zł.

IAR
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne