Polska autobusami stoi
Szczególnie cieszą osiągnięcia tego ostatniego. W eksporcie ta rdzennie polska firma zajęła wprawdzie dopiero trzecie miejsce, ale odnotowała największy przyrost sprzedaży za granicę, według analizy rynku transportowego JMK aż o 103,38 proc. Solaris w ciągu trzech kwartałów tego rogu wyprawił za granicę aż 440 autobusów i 10 trolejbusów. Najwięcej, 225 pojazdów, do Dubaju oraz do Berlina - 118 sztuk. Osiągnięcia te cieszą tym bardziej, że jeszcze większy kontrakt dopiero będzie realizowany - Ateny w ciągu 6 miesięcy dostaną 320 autobusów.
Jednak liderem eksporterów na polskim rynku od kilku lat pozostaje MAN. W tym roku sprzedał aż 950 autobusów. Oznacza to wzrost o 64,07 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Autobusami produkowanymi w Polsce przez tą firmą jeżdżą głównie Niemcy, mieszkańcy Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Norwegii.
Solarisa musiał ustąpić także Volvo. Z wrocławskiej fabryki wyjechało 464 autobusów m.in do Niemiec, Finlandii i Francji. Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania
Eksport autobusów rośnie od sześciu lat. W 2001 r. polscy producenci sprzedali 373 autobusy; w 2002 r. już 677 szt., w 2003 r. -949 szt., w 2004 r. -1903 szt., w 2005 r. -1616 szt., w 2006 r. -2390, a w 2007 r. -2599 autobusów.