Opłaty za parkowanie. "Stawki nie powinny być regulowane ustawowo"
Minister transportu Sławomir Nowak uważa, że wyznaczanie wysokości opłat za parkowanie powinno być w kompetencji samorządów, a nie - tak jak obecnie - narzucone w ustawie.
Nowak, który był gościem TVP Info, był pytany o postulaty samorządów, by zwiększyć stawki za parkowanie w miastach i pobierać opłaty za parkowanie także w weekendy.
- To jest postulat zgłaszany przez samorządy. Spotykam się wielokrotnie z tego rodzaju postulatami, bo okazuje się, że w ustawie mamy uregulowaną stawkę za parkowanie i w ogóle reguły parkowania w mieście - wyjaśnił Nowak.
- Jestem za tym, byśmy uporządkowali ten system. Uważam, że nie jest miejscem w ustawie regulowanie wysokości, zakresu opłat, stref parkowania. Uważam, że to powinno być w rękach samorządów. Wtedy niech rada gminy, rada miasta, decyduje. To jest ich kompetencja. Oni też czują najbardziej, jakie są możliwości mieszkańców, jakie są ich potrzeby. Cóż w ustawie regulować, jak ma wyglądać parkowanie w Kościerzynie czy w Legnicy? - powiedział szef resortu transportu.
Nie uściślił jednak, w jaki sposób to miało by zostać uporządkowane. Dodał, że zwrócił się już w tej sprawie do ministra administracji i cyfryzacji Michała Boniego, który jest współprzewodniczącym komisji rządu i samorządu ze strony rządu. - Zwróciłem się do ministra Boniego, aby zapytał samorządy, co chciałyby z tym dalej robić - powiedział Nowak.
Obecnie sprawy związane z odpłatnością za parkowanie w miastach reguluje ustawa o drogach publicznych. Zakłada ona, że opłatę za parkowanie samochodów w strefie płatnego parkowania pobiera się, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Ustawa określa też maksymalną stawkę za parkowanie - za pierwszą godzinę parkowania nie może ona przekraczać 3 zł.
Ponadto ustawa określa też sposób naliczania opłaty za kolejne godziny postoju: przez pierwsze trzy godziny parkowania uwzględnia się progresywne narastanie opłaty, przy czym nie można przekraczać powiększenia jej o 20 proc. za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę parkowania. Stawka opłaty za czwartą i kolejne godziny nie może natomiast przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania.
Czytaj więcej w Money.pl | |
Opłaty za parkowanie będą wyższe? Tak przynajmniej chcą prezydenci największych miast. Namówili do tego pomysłu ministra transportu. |
|
Koniec mandatów od straży miejskiej? RP chce zmusić prezydentów miast i burmistrzów do rozpoczęcia debaty na temat sensu istnienia straży w poszczególnych miastach. |
|
Opłata za drogi krajowe? Nowak odpowiada PiS domaga się wyjaśnienia niepokojących informacji, które dochodzą z komisji infrastruktury, o planach wprowadzenia odpłatności za drogi krajowe. |
Re:bzdurzycie, Nowak
To mimo wszystko chroni w jakimś stopniu przed głupotą i pazernością wójtów i burmistrzów.
Mogę sobie wyobrazić, że HGW ustali stawkę 100 zl/godzinę. Facet zatrzymuje samochód, idzie do parkometru i czyta, 100 zł/h. Oczywiście rezygnuje i wraca do samochodu. A tu straż miejska. Proszę zapłacić za parkowanie plus kara za brak biletu.
Beznadziejne,liche państewko zwane Tuskolandem
Re: Opłaty za parkowanie. "Stawki nie powinny być regulowane ustawowo"
najlepiej niech uwolnią i cena za 1 godzinę 100,00 zł
Re: Opłaty za parkowanie. "Stawki nie powinny być regulowane ustawowo"