Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Nowe przepisy lotnicze od 1 listopada 2008 r.

2008-11-01 12:00

Nowe przepisy lotnicze od 1 listopada 2008 r.

Koniec naciąganych ofert z ceną niższą od kosztów przejazdu autokarem czy samochodem?


Od 1 listopada 2008 roku linie lotnicze muszą informować podróżnych o wysokości wszystkich opłat, od których zależy ostateczna cena biletu. Na ostateczną cenę biletu składają się taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne dopłaty. Przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść, a dotyczy to szczególnie ofert promocyjnych. Linie lotnicze informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu wielokrotnie w przeszłości nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych. Te ostatnie, zgodnie z definicją, pobierane są od przewoźników przez zarządzających lotniskiem za wykonywanie m. in. usług związanych z obsługą pasażerów, ale także startu czy lądowania.

Na mocy wchodzącego w życie 1 listopada 2008 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, każdy przewoźnik został zobowiązany do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. Konsumenci mają prawo oczekiwać wyszczególnienia poszczególnych rodzajów opłat oraz podania im ostatecznej ceny już na etapie rezerwacji, a także wyraźnej, przejrzystej i jednoznacznej informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach. Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że jeżeli lot się opóźnia, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków, napojów oraz innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik musi zapewnić także hotel (łącznie z transportem). Jeżeli odwołano nasz lot mamy prawo do zwrotu kosztów biletu lub zaoferowania innego połączenia. Ponadto możemy domagać się odszkodowania, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przedsiębiorca odmówi pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie złożyć pisemną skargę i uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania lotu, znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomoże Komisja Ochrony Praw Pasażerów działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Konsument ma również prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu. Roszczenia dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego w terminie 21 dni. Bezpłatną pomoc oferują również powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. Poradę prawną można także uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej 0800 800 008, finansowany ze środków UOKiK.

(ac), UOKiK

Tagi: ceny, pomoc, przepisy, nowe
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne