Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Ju? wkrótce elektroniczne op?aty za autostrady

2016-03-16 11:38

Ju? wkrótce elektroniczne op?aty za autostrady

A wszystko za spraw? unijnego systemu EETS, który ma umo?liwi? przejazd z jednym urz?dzeniem pok?adowym przez autostrady UE (dotyczy tylko dróg, gdzie op?aty mo?na uiszcza? elektronicznie). W Polsce obecnie s? to tylko autostrady zarz?dzane przez GDDKiA. Eksperci jednak licz?, ?e dojdzie do porozumienia z prywatnymi koncesjonariuszami. prowadzenie interoperacyjnego systemu elektronicznego poboru op?at na wszystkich autostradach to nie tylko wygoda dla kierowców, lecz tak?e konieczno?? - brak systemu mo?e wi?za? si? w przysz?o?ci z na?o?eniem na Polsk? kary przez UE.

- Kolejno?? powinna by? taka, ?e do systemu viaTOLL czy innego systemu, który b?dzie jego nast?pc?, wchodz? firmy prywatne. Cz??? z nich, np. Stalexport, zg?asza?a ch?? nawet pokrycia kosztów wej?cia do tego systemu. A potem, je?li w nim ju? b?d? i b?dzie zgoda tych, którzy udzielali kredytów, bo nie b?dzie niebezpiecze?stwa zwi?zanego z nieszczelno?ci? systemu, to obj?cie autostrad systemem europejskim nie b?dzie stanowi?o ?adnej przeszkody - ocenia Adrian Furgalski, wiceprezes zarz?du Zespo?u Doradców Gospodarczych TOR.

Jak podkre?la, osi?gni?cie porozumienia z koncesjonariuszami jest mo?liwe, wymaga tylko czasu. Dodaje, ?e problemem nie jest nawet inny sposób naliczania op?at na autostradach zarz?dzanych przez Generaln? Dyrekcj? Dróg Krajowych i Autostrad i na tych zarz?dzanych przez prywatnych koncesjonariuszy.

- Polska pope?ni?a ju? za du?o b??dów zwi?zanych z p?atno?ciami na autostradach. Pocz?wszy od tego, ?e niepotrzebnie na autostradach pa?stwowych wchodzili?my w system manualnego poboru op?at, a w 2011 roku, kiedy wszed? system elektroniczny, zapomniano niejako o koncesjonariuszach prywatnych i dzisiaj tych systemów mamy kilka - mówi Furgalski. - Je?li znów ich pominiemy, to mo?e si? okaza?, ?e rozliczanie mo?e by? wspólne dla ca?ej Unii Europejskiej, a w Polsce b?dzie wci?? kilka systemów.

Wprowadzenie EETS (European Electronic Toll Service), czyli ujednoliconego systemu poboru op?at drogowych w krajach UE, oznacza, ?e kierowcy i przewo?nicy b?d? mogli p?aci? za przejazd po europejskich drogach za pomoc? jednego urz?dzenia multimodalnego. Nie b?dzie jednak takiego obowi?zku. Firmy b?d? mog?y pozosta? przy dotychczasowym modelu. Podró?owanie przez Europ? z jednym urz?dzeniem pok?adowym mo?e by? jednak dla nich znacznym u?atwieniem.

- Pod wzgl?dem technicznym system, który obowi?zuje na autostradach pa?stwowych, jest interoperacyjny i on b?dzie czyta? te systemy, które zostan? zaproponowane w Europie. Takie za?o?enie musia?o by? spe?nione, bo wiedzieli?my, ?e w jakiej? nieodleg?ej przysz?o?ci ten system europejski zacznie dzia?a? - mówi ekspert.

Kraje cz?onkowskie by?y zobowi?zane do przygotowania si? pod wzgl?dem prawnym i technologicznym do wdro?enia EETS ju? do pa?dziernika 2012 roku.

- Jedynym problemem jest przyj?cie ustawy, a nast?pnie rozporz?dze? wykonawczych na jej podstawie i na?o?enie na ministra w?a?ciwego do spraw transportu obowi?zków dotycz?cych stworzenia rejestru firm, które b?d? mog?y oferowa? tak? us?ug?. B?d? musia?y spe?ni? okre?lone warunki, trzeba b?dzie te? w okre?lony sposób pilnowa?, czy trzymaj? jako?? i wywi?zuj? si? ze swoich zada? i obowi?zków - podkre?la Adrian Furgalski.

Prace nad ustaw? trwaj?. W styczniu projekt nowelizacji zosta? przyj?ty przez rz?d.

Jak podkre?la Furgalski, wdro?enie systemu nie musi oznacza? konieczno?ci ponoszenia wysokich kosztów, bo nie ma konieczno?ci budowy zaplecza dystrybucyjno-logistycznego. W ramach EETS dostawca ma dostarczy? kierowcy urz?dzenie zdolne do komunikowania si? mi?dzy ró?nymi systemami elektronicznego pobierania op?at.

Newseria.pl

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne