Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Emisja CO2 spada szybciej niż oczekuje tego UE

2016-04-18 12:06

Emisja CO2 spada szybciej niż oczekuje tego UE

Europejska Agencja ds. Środowiska opublikowała właśnie dane dotyczące ubiegłego roku na rynku aut nowych w państwach należących do Unii Europejskiej. W 2015 r. sprzedaż nowych samochodów wyniosła 13,7 mln egzemplarzy i była o 9 proc. wyższa niż rok wcześniej. We wszystkich państwach członkowskich, poza Luksemburgiem i Słowenią, odnotowano wzrosty sprzedaży.

Średnia emisja dwutlenku węgla wszystkich nowych aut we wszystkich 28 państwach UE wyniosła 119,6 g/km i była o 8 proc. (ok. 10 g/km niższa niż poziom wymagany przez Komisję Europejską). W stosunku do poprzedniego roku emisja CO2 nowych samochodów spadła o 3 proc.

Od 2010 r., od kiedy Agencja prowadzi dokładny monitoring emisji CO2 na europejskim rynku, poziom wyemitowanego dwutlenku węgla przez nowe samochody obniżył się średnio o 20 g/km i zakładany na 2015 r. poziom 130 g/km został osiągnięty dwa lata wcześniej. Kolejnym etapem, który ma zostać osiągnięty w 2021 r., jest osiągnięcie poziomu 95 g CO2/km.

"Najczystszymi" pod względem emisji CO2 państwami UE są Holandia (101,2 g/km) oraz Portugalia i Dania (po 106 g/km)
. Na drugim biegunie znajdują się Estonia i Łotwa, gdzie średnia emisja CO2 nowych aut wynosi 137 g/km oraz Bułgaria z emisją na poziomie 130 g/km.

Wciąż Europejczycy chętniej kupują nowe modele napędzane dieslami, choć ich przewaga jest nieznaczna. W minionym roku udział diesli w ogólnej sprzedaży aut nowych wyniósł 52 proc. Modele z jednostką wysokoprężną emitują średnio 119,2 g CO2/km, zaś z silnikami benzynowymi 122,6 g/km. Auta z silnikami Diesla najpopularniejsze są w Irlandi i Luksemburgu (po ok. 71 proc. sprzedaży), Chorwacji, Grecji oraz Hiszpanii.

Na spadek spalania i co za tym idzie emisji CO2 duży wpływ ma również waga nowych samochodów. W minionym roku średnia waga nowego auta w Europie wyniosła 1.381 kg i była porównywalna z rokiem wcześniejszym. Najcięższe auta kupują Szwedzi i Luksemburczycy (1.530 i 1.496 kg) zaś najlżejsze kupuje się na Malce, w Danii oraz Grecji (od 1.199 do 1.260 odpowiednio).

Rośnie ciągle sprzedaż hybryd i hybryd typu plug-in. Największy odsetek tego typu samochodów sprzedano w Holandii oraz Danii, odpowiednio 12 i 8 proc. Patrząc przez pryzmat całego europejskiego rynku, auta te stanowią wciąż niewielki ułamek rynku (1,3 proc.).
Powoli rośnie również sprzedaż aut typowo elektrycznych. W minionym roku na rynek trafiło łącznie 57 tys. takich samochodów, o 50 proc. więcej niż w 2014 r.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne