Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Płatna A4 traci na kryzysie

2009-05-11 22:57

Płatna A4 traci na kryzysie

Płatna A4 traci na kryzysie
Fot. Money.pl/Anna Kraszkiewicz

W tym roku ma ruszyć budowa miejsc obsługi podróżnych na autostradzie A4 między Wrocławiem i Katowicami. To wstęp do poboru opłat, a tymczasem płatny odcinek Kraków-Katowice już traci klientów.

Autostrada ze stolicy Dolnego Śląska na Górny Śląsk ma kosztować 20 zł. Czy kierowcy chcą jednak ponosić większe nakłady na podróżowanie po Polsce? Przykład odcinka zarządzanego przez Stalexport Autostrada SA wskazuje, że właściciele czterech kółek nie godzą się na wszystko. Na wydanie 13 zł za podróż małopolską autostradą decyduje się coraz mniej osób.

Katowicki dodatek Gazety Wyborczej informuje, że w tym roku przychody zarządcy zmniejszyły się o aż o 7,5 proc. - spadły one z 33,4 mln zł do 30,9 mln zł. Spadł także zysk, który w pierwszym kwartale osiągnął 2,7 mln zł, podczas gdy rok temu był ponad dwukrotnie wyższy i wynosił 5,9 mln zł.

Przejazd tańszymi drogami wybierają przede wszystkim ci, dla których autostrady budowano by nas nie truli i nie powodowali zagrożenia na podrzędniejszych drogach, czyli auta ciężarowe. Nie chodzi na szczęście o tiry, bo te mają winietę umożliwiającą jazdę autostradą. Jednak ciężarówki do 12 t obłożone są 25-złotowym haraczem. Wielu przedsiębiorców woli z tego powodu wysłać transport nawet dłuższą drogą.

Gazeta Wyborcza Katowice wylicza, że skoro ciężarówek jest na autostradzie mniej aż o 14,5 proc. to codziennie nie przejeżdża przez nią 826 samochodów. Wprawdzie liczba aut osobowych spadła zaledwie o 1,6 proc., ale przeliczając to na dobowe obciążenie drogi można odjąć kolejnych 320 pojazdów.

Zarządca nie widzi oczywiście powodów do obaw. Jego zdaniem, nie można nawet myśleć o obniżeniu opłat, bo zabrakłoby pieniędzy na remonty. Być może, zgodnie z jego twierdzeniem, na polskich drogach w ogóle zmalał ruch w czasie kryzysu. Nie zmienia to jednak faktu, że nasze autostrady są drogie.

ZOBACZ TAKŻE:

 

Tagi: a4, kryzys, motoryzacja, autostrady, płatne drogi
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Płatna A4 traci na kryzysie

nts / 188.33.20.* / 2009-05-13 08:14
Zarządcy A4 muszą podnieść cene za przejazd o 7,5% lub 75%

Re: Płatna A4 traci na kryzysie

Adii / 83.28.175.* / 2009-05-12 14:25
Bo może w końcu by pomyśleli o tym że w samym paliwie jest podatek drogowy, więc czemu niby mamy jeszcze płacić za przejazd autostradą
 
odpowiedni / 62.21.45.* / 2009-06-20 18:04
dlatego ze autostrade nie budowano z pieniedzy panstwa tylko prywatnych inwestorow. Tylko mowie sie ze cos sie buduje, ale ile i ile idzie pieniedzy z panstwa. Odpowiedz jest prosta, prawie wogole panstwo nie doklada

Oferty motoryzacyjne