Sprzedaż samochodów w Rosji na równi pochyłej
Rząd w Moskwie wykonał szereg ruchów mających wesprzeć własny rynek. Od początku roku obowiązuje cło na używane auta z importu. Wzrosły też cła na nowe nowe pojazdy wyprodukowane poza Rosją. Na wzór innych krajów europejskich państwo dopłaca 8 proc. do kredytów na zakup nowych samochodów, oczywiście produkcji rosyjskiej.
Jednak agencja Interfax informując o załamaniu rosyjskiej sprzedaży podaje także, że po to wsparcie ręce wyciągnęło zaledwie 90,7 tys obywateli. A dopłaty otrzymało jeszcze mniej osób z tego, bo tylko 50,5 tys.
Nie pomaga także wzorowana bardziej na Stanach Zjednoczonych pomoc bezpośrednia dla producentów. Nic też dziwnego, że ciesząca się największym zainteresowaniem klientów marka Łada nie chroni przed bankructwem swego producenta koncern AwtoWAZ . Do listopada w jego nowe modele wsiadło 297,7 tys.kierowców. Jednak oznacza to spadek sprzedaży aż o 44 proc.
Tymczasem w połowie roku AwtoWAZ otrzymał 800 mln dolarów państwowej pomocy, a premier Putin już obiecuje kolejne 1,9 mld dolarów. Za dotychczasowe wsparcie firma spłaciła zaledwie długi.
ZOBACZ TAKŻE: