Zimowe opony - znasz ich historię? Mają 80 lat
To dla nich w 1934 roku skierowana została nowa oferta - opona Nokian Kelirengas firmy Nokian Tyres. Konkurencja jednak nie spała. Już w tym samym roku w ofercie Goodyeara pojawiła się opona zimowa z kolcami. - Chociaż to firma Nokian wymyśliła oponę zimową, to inni producenci szybko wprowadzili takie ogumienie do swojej oferty - mówi Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. - Nie ma się czemu dziwić, w końcu opony zimowe dużo lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach pogodowych.
Firma Nokian poszła za ciosem i już dwa lata później - w 1936 roku - wprowadziła do sprzedaży zimówki do samochodów osobowych. Model Hakkapeliitta był w tym czasie innowacją na rynku. Opona miała cienki, poprzeczny profil, zupełnie nowy bieżnik, który zapewniał lepsze trzymanie na śniegu i lodzie, a nawet przyssawki umieszczone na profilu opony, które poprawiały właściwości trakcyjne.
Później opony zimowe zaprezentowali kolejni producenci. Między innymi w 1952 roku Continental. Były one testowane w ekstremalnych warunkach na alpejskiej przełęczy św. Gotarda.
Dzisiaj w wielu krajach korzystanie z zimówek jest obowiązkowe, a na północy Europy dozwolone jest korzystanie z opon z kolcami. W Polsce panuje dowolność co do rodzaju stosowanych opon, choć oczywiście policja i eksperci zalecają zimą wymianę, jednak - tak jak w większości krajów kontynentalnej Europy - nie możemy jeździć na takich z kolcami.
3,5 tysiąca lat ewolucji |
Historia opon jest bardzo długa i. Sięga czasów Mezopotamii, czyli 3,5 tys. lat p.n.e. Wtedy pojawiły się pierwsze, prymitywne opony na koła naciągano skórę. Pierwsza gumowa opona została opracowana w 1839 roku przez Charlesa Goodyeara, a w 1845 roku Robert William Thomson opatentował pomysł pompowania zwulkanizowanej gumy powietrzem. |