Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Wartość rezydualna - sprawdź, jak nie stracić na samochodzie

2009-10-05 11:01

Wartość rezydualna - sprawdź, jak nie stracić na samochodzie

Cena odsprzedaży samochodu po okresie jego eksploatacji to dla wielu fleet managerów podstawowy parametr auta firmowego. Sprawdziliśmy, które z dostępnych na polskim rynku modeli mają najwyższą wartość rezydualną po trzech latach użytkowania.

Niektóre marki i modele o wiele wolniej tracą na wartości niż inne. Na wartość rezydualną wpływ ma nie tylko model pojazdu, ale także wersja napędowa i wyposażenie. Okazuje się, że o wartości odsprzedaży samochodu decyduje także szereg czynników, które wydają się być mało istotne.



Przeciętnie wyposażone
Okazuje się, że nie warto inwestować w niekonwencjonalne wyposażenie, bo nie odzyska się za nie pieniędzy przy sprzedaży auta. Klient raczej nie będzie chciał zapłacić więcej za fotel z funkcją masażu czy drewnianą kierownicę. Jednak elementy podnoszące komfort, jak klimatyzacja oraz bezpieczeństwo samochodu, jak dodatkowa poduszka powietrza czy ESP, zwykle podnoszą wartość pojazdu przy odsprzedaży.

Dobrze utrzymane
Wartość samochodu przy odsprzedaży zależy nie tylko od liczby przejechanych kilometrów, ale też stopnia zużycia pojazdu. Stan auta powinien być proporcjonalny do jego przebiegu. Pozytywny wpływ na cenę auta używanego ma też sposób serwisowania samochodu, czyli to, czy był on naprawiany w warsztatach o dobrej renomie (np. ASO) oraz czy na czas dokonywano przeglądów technicznych. Bardzo istotna jest także bezwypadkowość auta. Zwykle wyższą wartość przy odsprzedaży uzyskują auta, które miały wcześniej tylko jednego właściciela. Poza tym o wartości rezydualnej będą decydować również czynniki subiektywne, czyli np. przebiegi graniczne. Samochód z przebiegiem 98 tys. km będzie miał wyższą wartość niż ten z przebiegiem 102 tys. km, choć stopień ich zużycia będzie taki sam.

Z silnikiem diesla
Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są droższe w zakupie od samochodów benzynowych, ale ta inwestycja ma szansę się zwrócić i to nie tylko dlatego, że diesle zużywają mniej paliwa. Samochody z silnikami diesla są o wiele bardziej pożądane na rynku wtórnym niż auta benzynowe. Na liście 10 aut o najwyższej wartości rezydualnej nie ma ani jednej benzynówki. Coraz większe znaczenie dla wartości rezydualnej mają też wymogi ekologiczne, jak ograniczenia w emisji CO2 czy też wymogi dotyczące katalizatorów.

Dobrze postrzegana marka
Wolniej tracą na wartości auta marek cieszących się opinią mało awaryjnych i prestiżowych. Istotny dla wartości rezydualnej jest też cykl wprowadzania nowych wersji danego modelu. Utrata wartości jest tym większa, im szybciej pojawia się na rynku nowa wersja auta i im większe są promocje na jego zakup. Co ciekawe, wprowadzenie nowego modelu nie przekłada się tak bardzo na spadek wartości rezydualnej jak sama zapowiedź jego pojawienia się na rynku. Prezentacja nowej wersji auta powoduje, że rynek automatycznie dyskontuje cenę poprzedniego modelu. Wolniej tracą na wartości auta marek cieszących się opinią mało awaryjnych i prestiżowych.

Istotny dla wartości rezydualnej jest też cykl wprowadzania nowych wersji danego modelu. Utrata wartości jest tym większa, im szybciej pojawia się na rynku nowa wersja auta i im większe są promocje na jego zakup. Co ciekawe, wprowadzenie nowego modelu nie przekłada się tak bardzo na spadek wartości rezydualnej jak sama zapowiedź jego pojawienia się na rynku. Prezentacja nowej wersji auta powoduje, że rynek automatycznie dyskontuje cenę poprzedniego modelu. Dobrym przykładem jest Astra III, która po publikacji pierwszych zdjęć prasowych Astry IV, gwałtownie straciła na wartości i można się spodziewać, że nadal będzie traciła aż do stycznia przyszłego roku, czyli do debiutu rynkowego kompaktowego Opla nowej generacji.

Segment B górą
W zestawieniu 10 najwyższych wartości rezydualnych z września 2009 r., przygotowanym przez EurotaxGlasss Polska, dominują samochody z segmentu B. Najlepszą wartość po 3 latach osiągnął VW Polo, tuż za nim znalazły się Seat Ibiza oraz Renault Clio. Wszystkie z niewielkimi silnikami wysokoprężnymi. Dość typowa w zestawieniu jest obecność Audi A4. Auto to zostało entuzjastycznie przyjęte przez rynek i zajmuje na nim od dawna dość silną, ugruntowaną pozycję. Stawkę zamykają Toyota Avensis oraz VW Passat, ciągle jedne z bardziej popularnych samochodów flotowych segmentu D. Warto odnotować, że w dziesiątce aut o najwyższej wartości rezydualnej nie znalazł się żaden reprezentant segmentu pojazdów kompaktowych (C).

Tab.: Auta o najwyższej wartości rezydualnej po trzech latach użytkowania - dane z września 2009 r. wg EurotaxGlasss Polska (Kliknij, aby powiększyć)

ZDANIEM EKSPERTA

Eliza Kamińska z EurotaxGlasss Polska Sp. z o.o.:
- Powodem triumfu aut segmentu B jest fakt, iż są to modele odmłodzone, od niedawna obecne na rynku, co zwykle generuje mniejszą utratę wartości w najbliższej przyszłości. Dodatkowo auta tego segmentu najlepiej radzą sobie na rynku w czasie recesji, są korzystne cenowo oraz ekonomiczne w użytkowaniu, stąd popyt na nie jest większy niż na pojazdy wyższych segmentów, a ich wartość rezydualna korzystniejsza.

autofirmowe.pl
Tagi: opel, renault, renault clio, seat, volkswagen polo, opel astra, honda element
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl