Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Test opon zimowych 175/65 R14 (2008)

2008-09-28 00:00

Test opon zimowych 175/65 R14 (2008)

Test opon zimowych 175/65 R14 (2008)
Tanie ogumienie często okazuje się kiepskie pokazuje test automobilklubu ADAC i fundacji Warentest.

Zwłaszcza w segmencie tanich opon dostępnych jest na rynku wiele produktów, których właściwości okazują się niedostateczne w zimowych warunkach drogowych. W testach zorganizowanych przez niemiecki automobilklub ADAC oraz fundację Warentest tylko 4 z przetestowanych 21 modeli ogumienia (20 zimowych i 1 całoroczne) w rozmiarze 175/65 R15 uzyskało ocenę szczególnie polecane", a aż 5 produktów zostało uznanych za niedostateczne".

W czasie testów oceniane były: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, zużycie bieżnika, zużycie paliwa oraz hałaśliwość opon. Na ocenę szczególnie polecana" zasłużyły następujące produkty: Vredestein Snowtrac 3, Continental WinterContact TS 800, UltraGrip 7+ von Goodyear i Dunlop SP Winter Response. Notę polecana" uzyskało 10 modeli, w tym całoroczna opona Goodyear Vector 4 Season, która okazała się najlepsza na lodzie. Pozostałe polecane modele to: Michelin Alpin A3, Fulda Kristall Montero 2, Bridgestone Blizzak LM 20, Pirelli W 190 Snowcontrol, Semperit Master-Grid, Hankook W 440 Icebear, Sava Eskimo S3, Matador Nordicca Basic MP 52, Barum Polaris 2. Warunkowo polecane są: BF Goodrich g-Force Winter oraz Maloya Cresta 220.

W gronie produktów, których właściwości oceniono jako niedostateczne znalazły się: Gislaved Euro Frost 3 Silicia, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Tigar Winter 1, Ceat Artic III, Linglong Winter-Hero Radial 652. O ile jednak ogumienie Gislaved i Maxxis oceniono jako szczególnie słabe, to opony Tigar, Ceat i Linglong uznano produkty niosące potencjalne ryzyko.

Poniżej przedstawiamy charakterystyczne wady i zalety poszczególnych modeli opon, a w tabeli podajemy szczegółowe oceny uzyskane w poszczególnych kategoriach. Uwaga: we wszystkich kategoriach niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik (bliższy doskonałości).

W przypadku decydowania się na zakup ogumienia o niższym indeksie prędkości niż prędkość maksymalna samochodu np. indeks T (do 190 km/h) w aucie o v-max = 210 km/h należy bezwzględnie pamiętać o nie przekraczaniu wartości podanej dla opony i zwracać na to uwagę innym użytkownikom pojazdu. Najlepiej przykleić sobie naklejkę w polu widzenia kierowcy, tak aby widzieć ją przy każdym włączaniu silnika oraz w czasie spoglądania na zegary. W razie ewentualnego wypadku lub kolizji trzeba liczyć się także z zastrzeżeniami policji i ubezpieczyciela, a niekiedy nawet z odmową wypłaty odszkodowania.

Zalety i wady poszczególnych opon wg ADAC:

Vredestein Snowtrac 3
zalety: bardzo wyważona opona, z najlepszymi ocenami na śniegu i lodzie, niskie zużycie paliwa
wady: brak

Continental WinterContact TS 800
zalety: bardzo wyważona opona, z najlepszą notą na mokrej jezdni, szczególnie dobra na śniegu i lodzie
wady: brak

Goodyear Ultragrip 7+
zalety: bardzo wyważona opona, szczególnie dobra na mokrej jezdni
wady: brak

Dunlop SP Winter Response
zalety: bardzo wyważona opona, dobra na suchej i mokrej nawierzchni, stosunkowo mało hałaśliwa
wady: brak

Michelin Alpin A3
zalety: najlepsze oceny za (małe) zużycie bieżnika, (małe) zużycie paliwa oraz na suchej jezdni, stosunkowo mało hałaśliwa
wady: trochę słabsza na mokrej lub pokrytej śniegiem jezdni (co obniżyło ocenę końcową)

Fulda Kristall Montero 2
zalety: dobra na mokrej nawierzchni
wady: lekkie słabostki na śniegu (obniżyły ocenę końcową)

Bridgestone Blizzak LM 20
zalety: stosunkowo małe zużycie bieżnika
wady: lekkie słabostki na mokrej jezdni, śniegu, a zwłaszcza lodzie (oba wyniki obniżyły ocenę końcową)

Pirelli W 190 Snowcontrol
zalety: względnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa
wady: lekkie słabostki na mokrej nawierzchni (obniżyły ocenę końcową)

Semperit Master-Grip
zalety: stosunkowo dobra na mokrej nawierzchni
wady: trochę słabsza na śniegu (co obniżyło ocenę końcową), względnie duże zużycie paliwa

Hankook W 440 Icebear
zalety: szczególnie dobra na suchej i mokrej jezdni, stosunkowo mało hałaśliwa
wady: trochę słabsza na śniegu, duże zużycie bieżnika (oba wyniki spowodowały obniżenie oceny końcowej), duże spalanie

Goodyear Vector 4Seasons
zalety: ocena całoroczna z oznaczeniem M+S, najlepszy wynik na lodzie
wady: słaba na suchej jezdni i śniegu (co razem z oceną na mokrej jezdni obniżyło ocenę końcową), duże zużycie paliwa

Sava Eskimo S3
zalety: brak
wady: lekkie słabostki na mokrej jezdni i względnie duże zużycie paliwa (oba wyniki obniżyły ocenę końcową)

Matador Nordicca Basic MP 52
zalety: małe zużycie paliwa
wady: stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni i śniegu (co obniżyło ocenę końcową), trochę duże zużycie bieżnika

Barum Polaris 2
zalety: brak
wady: względnie słaba na mokrej jezdni, śniegu i lodzie (co obniżyło ocenę końcową)

BF Goodrich g-Force Winter
zalety: dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa
wady: stosunkowo słaba na mokrej jezdni (co obniżyło ocenę końcową) i śniegu

Maloya Cresta 220
zalety: brak
wady: względnie słaba na na mokrej nawierzchni (co obniżyło ocenę końcową)

Gislaved Euro Frost 3 Silica
zalety: małe zużycie paliwa
wady: słaba na mokrej jezdni (co obniżyło ocenę końcową)

Maxxis Presa Snow Wintermaxx
zalety: brak
wady: słaba na mokrej jezdni (co obniżyło ocenę końcową) oraz na nawierzchni pokrytej śniegiem

Tigar Winter 1
zalety: najmniejsze zużycie bieżnika, małe zużycie paliwa
wady: bardzo słaba na suchej nawierzchni, słaba na mokrej jezdni (oba wyniki obniżyły ocenę końcową)

Ceat Artic III
zalety: bardzo dobra na śniegu
wady: Ekstremalnie słaba na suchej nawierzchni (co obniżyło ocenę końcową), względnie słaba także na mokrej jezdni

Linglong Winter-Hero Radial 652
zalety: bardzo małe zużycie bieżnika, małe zużycie paliwa
wady: Ekstremalnie słaba na mokrej nawierzchni (co obniżyło ocenę końcową), względnie słaba także na suchej jezdni

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne