Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Taki był 2015 rok w motoryzacji

2015-12-29 15:15

Taki był 2015 rok w motoryzacji

STYCZEŃ

Początek 2015 r. z pewnością będzie bardzo źle się kojarzył wielu właścicielom polskich firm transportowych, których samochody jeździły m.in. do Niemiec. Nasi niemieccy sąsiedzi wprowadzili tzw. ustawę o płacy minimalnej (MiLoG), która nakładała minimalną pensję w wysokości 8,5 euro za godzinę dla pracujących na terenie Niemiec, również dla kierowców przejeżdżających przez ten kraj. Wielu polskich przewoźników stanęło przed groźbą bankructwa, gdyż musieliby podnieść stawki roboczogodziny dla swoich kierowców z 12 do 40 zł/h. Po rozmowach, do których włączyli się również przedstawiciele polskiego rządu, znaleziono pewien konsensus. Otóż uznano, że do płacy minimalnej można również wliczać ryczałt noclegowy oraz dietę, co znacząco poprawiło sytuację polskich transportowców.

W styczniu doszło również do tragicznego zdarzenia. W Rajdzie Dakar zmarł polski motocyklista, 39-letni Michał Hernik. Jak się okazało, nie był to efekt nieszczęśliwego wypadku, a przegrzania i odwodnienia organizmu naszego motocyklisty. Polak na 206. kilometrze trzeciego etapu, będąc ok. 300 m od trasy, poczuł zmęczenie, zsiadł z motocykla i niestety nie doczekał się pomocy... Choć żadne to pocieszenie, dodajmy z dziennikarskiego obowiązku, iż w tej edycji Rajdu Dakar Rafał Sonik zwyciężył w kategorii quadów, zaś Krzysztof Hołowczyc zajął trzecie miejsce w kategorii pojazdów osobowych.

LUTY

W lutym w strukturach grupy PSA wyodrębniona została trzecia marka. Obok Peugeota i Citroena w ofercie znalazł się również DS, który do tej pory wchodził w skład marki Citroen. Marka DS, która miała być pozycjonowana wyżej niż obie francuskie marki, miała mieć jednocześnie oddzielne salony sprzedaży, swoją własną politykę modelową i naturalnie odrębną stylistykę.

Smutna wiadomość dla fanów off-roadu przyszła do nas z obozu Toyoty. Otóż Japończycy ogłosili, iż ze względu na coraz bardziej surowe normy emisji spalin na rynku europejskim wycofają ze swojej oferty na Starym Kontynencie Land Cruisera V8. Na szczęście w ofercie pozostały nieco mniejsze i słabsze odmiany tej terenowej Toyoty.

W Warszawie natomiast doszło do groźnego zdarzenia. Otóż zapaliła się drewniana konstrukcja mostu Łazienkowskiego. Walka z żywiołem trwała 12 godzin, wzięło w niej udział 76 jednostek straży pożarnej. Po tym pożarze most został zamknięty na ponad osiem miesięcy. Ponownie oddano go do ruchu dopiero 28 października br.

MARZEC

Trzeci miesiąc roku to oczywiście czas targów w Genewie. Wśród wielu ciekawych premier rynkowych nas zainteresowało również niewielkie stoisko, na którym można było podziwiać Jensena GT z limitowanej serii, który stanowił zapowiedź powrotu tej brytyjskiej marki. Prototypowy model to klasycze coupe 2+2 z napędem na koła tylnej osi, nawiązujące bezpośrednio do legendarnego już Interceptora z 1976 r.

Marzec był ważnym momentem jeszcze dla innej niszowej marki. Na aukcję wystawiona bowiem została włoska firma De Tomaso, zajmująca się produkcją luksusowych aut sportowych. Na szczęście znalazł się nabywca (szwajcarski holding L3) i jest szansa na reaktywację również i tej marki samochodowej. Jednak pierwszy model nie pojawi się wcześniej niż w 2021 r.

Wracając jeszcze na chwilę do targów w Genewie, na dzień przed rozpoczęciem dni prasowych poznaliśmy zwycięzcę plebiscytu na Europejski Samochód Roku. Tytuł Car of the Year 2015 zdobył Volkswagen Passat B8. Otrzymując od jurorów 340 punktów aż o prawie 100 wyprzedził Citroena C4 Cactusa (248) i Mercedesa klasy C (221).

W marcu wybuchła również tzw. afera Clarksona, której efektem było najpierw zawieszenie, a ostatecznie zakończenie współpracy BBC nie tylko z negatywnym bohaterem tej afery, ale z całą trojką prowadzących program motoryzacyjny Top Gear (Clarkson, May i Hammond). Przyczyną zdarzenia była bójka pomiędzy Clarksonem a irlandzkim producentem programu, gdyż wieczorem w hotelowej restauracji nie było już nic ciepłego do jedzenia.

KWIECIEŃ

W marcu poznaliśmy najlepsze auto na Starym Kontynencie, w kwietniu zaś rozstrzygnięcia plebiscytu na Światowy Samochód Roku. Zwycięzcą i zdobywcą tytułu World Car of the Year 2015 został Mercedes Klasy C, który w finałowym głosowaniu jurorów wyprzedził Passata i Forda Mustanga.

Również w kwietniu Komisja Europejska ogłosiła, iż system eCall będzie kolejnym obowiązkowym wyposażeniem nowych aut. Urządzenie to będzie musiało znaleźć się w każdym nowym aucie sprzedawanym na terenie Unii Europejskiej już od 2018 r. System eCall ma zminimalizować czas, w jakim służby ratunkowe pojawią się na miejscu wypadku drogowego. Automatycznie połączy się z numerem alarmowym 112, podając najważniejsze informacje z miejsca zdarzenia. Komisja Europejska liczy, iż nowy system pozwoli o kolejny poziom zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach.

Wyścig zbrojeń w motoryzacji to nie tylko coraz większa moc silników, krótszy czas sprintu do 100 km/h czy coraz mniejsze wyniki spalania. Ford na przykład opatentował 11-biegową przekładnię automatyczną. Co ciekawe, nie musi to wcale oznaczać, iż taka przekładnia jest już gotowa do użycia czy też znajduje się w zaawansowanej fazie prac, ale już czekamy na odpowiedź konkurencji.

MAJ

Maj nie będzie mile wspominany przez piratów drogowych. W życie weszły przepisy, które dużo surowiej karzą łamiących przepisy ruchu drogowego. Kierowcy, którzy zostaną przyłapani na prowadzeniu pojazdu mimo odebrania im uprawnień, muszą się liczyć z wyższymi karami, w tym karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Za kierowanie w stanie nietrzeźwości na dłużej będzie odbierane prawo jazdy, a także zdecydowanie wyższe będą kary pieniężne. Po upływie kary takie osoby będą mogły prowadzić tylko pojazdy wyposażone w blokady alkoholowe. Zgodnie z nowymi przepisami zatrzymanie prawa jazdy (na 3 miesiące) będzie obligatoryjne przy przekroczeniu w obszarze zabudowanym dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h bądź za przewożenie nadmiernej liczby osób.

Również w maju zaczęły działać pierwsze kamery rejestrujące wjazd na skrzyżowanie przy zapalonym czerwonym świetle. GITD uruchomił na początku 14 z 20 takich urządzeń na polskich drogach.

9 maja trafiła do nas smutna wiadomość. W wieku 41 lat zmarł Janusz Kaniewski wybitny polski projektant motoryzacyjny, który w swoim CV ma m.in. takie modele jak Ferrari 458 Italia oraz california, Alfa Romeo Mito, Citroen C4 Picasso czy Lancia Delta. Kaniewski miał również spory udział przy projektowaniu nowego logo Fiata.

CZERWIEC

Czerwiec w motoryzacji okazał się miesiącem wyjątkowo spokojnym. Z wydarzeń wartych odnotowania warto wspomnieć jedynie o ponownej reaktywacji brytyjskiej marki Bristol. Dzięki pomocy BMW (m.in. silnik będzie pochodził od niemieckiego koncernu) powstał project Pinnacle, którym firma uczciła 70. rocznicę swoich urodzin. Liczymy, że na samych urodzinach się nie skończy.

LIPIEC

W pierwszym wakacyjnym miesiącu zapadła już oficjalnie decyzja, iż z końcem roku straż miejska (gminna) nie będzie mogła wykorzystywać w swojej działalności fotoradarów. To pokłosie wielu głosów, które zarzucały strażnikom miejskim, iż skupiają się w swojej pracy wyłącznie na "zarabianiu" pieniędzy, a nie wykonują innych swoich zadań.

Początek wakacji miło będą wspominać za to drobni przedsiębiorcy, którzy w prowadzonej działalności wykorzystują prywatne samochody osobowe bądź firmowe samochody są używane do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych. Od tego miesiąca mogą oni odliczać 50 proc. podatku VAT zawartego w cenie nabywanego paliwa.

Również w lipcu skończył się sen Sergio Marchionne o fuzji jego firmy Fiat Chrysler Automobiles z General Motors. Prezes Fiata chciał, by oba koncerny motoryzacyjne współpracowały przy pracach badawczych oraz budowie nowych modeli, dzięki czemu możliwa byłaby znaczna redukcja kosztów. GM nie przystał jednak na taką propozycję, czym ostudził zapędy Marchionne, który zapowiedział po tym, iż nie zamierza już więcej składać podobnych propozycji.

W lipcu dotarły do nas również dwie kolejne smutne wiadomości. Zmarł Jules Bianchi, kierowca F1, który rozbił się na torze Suzuka w październiku 2014 r., wjeżdżając w stojący na poboczu dźwig, który pomagał usunąć z toru bolid Adriana Sutila.

Pod koniec lipca w wieku 65 lat zmarł również Jan Kulczyk. Stworzony przez niego Kulczyk Holding działał w wielu obszarach. Warto tu choćby wspomnieć o największej polskiej grupie motoryzacyjnej, która otrzymała swego czasu wyłączność na import do Polski samochodów marki Volkswagen oraz Audi, a w późniejszych latach również Skoda i Porsche. To również należące do niego spółki wybudowały, a następnie eksploatowały autostradę A2.

SIERPIEŃ

W drugim wakacyjnym miesiącu w końcu weszły w życie przepisy, które umożliwiają rejestrację w Polsce tzw. anglików, czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, po wykonaniu jedynie drobnych przeróbek. Do tego czasu niezbędna była tzw. przekładka, która mocno podnosiła koszty sprowadzenia i rejestracji takiego auta.

Również w sierpniu rząd zapowiedział realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Zgodnie z założeniami na inwestycje drogowe zostanie przeznaczonych 107 mld zł i powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg ekspresowych, które pozwolą domknąć sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju Program przewiduje ponadto wybudowanie 57 obwodnic.

Niestety, nie ziściły się zapowiedzi, iż w Polsce powstanie fabryka Land Rovera. Pierwsza poza Wlk. Brytanią fabryka koncernu Jaguar Land Rover powstanie na Słowacji, choć to do ostatnich dni przed ogłoszeniem decyzji Polska była wymieniana jako faworyt w wyścigu o tę inwestycję.

WRZESIEŃ

We wrześniu amerykańska Agencja Ochrony Środowiska poinformowała o wykryciu nieprawidłowości w emisji zanieczyszczeń w samochodach należących do koncernu Volkswagen. Okazało się, iż niemiecka firma montowała w swoich autach specjalne oprogramowanie, które pozwoliło manipulować wynikami emisji tlenków azotu w niektórych modelach napędzanych silnikami wysokoprężnymi typu EA 189. VW poinformował, że takie samo oprogramowanie zostało zainstalowane w sumie w 11 mln aut (również marek Audi, Seat oraz Skoda). W efekcie tych zdarzeń do dymisji podał się Martin Winterkorn, prezes Volkswagen AG, a na jego miejsce powołano Matthiasa Mullera, dotychczasowego szefa Porsche AG. Ryzyko dużych kar, odszkodowań oraz akcji serwisowych wymusiło na Volkswagenie wstrzymanie prac bądź całkowite zakończenie niektórych projektów. M.in. zakończona zostanie produkcja VW Phaetona. VW przeprowadził wewnętrzne śledztwo, które nie potwierdziło podobnych nieprawidłowości przy emisji CO2.

Również we wrześniu Trybunał Konstytucyjny zadecydował, iż kara grzywny dla właściciela samochodu za niewskazanie kierującego, który dopuścił się wykroczenia, jest zgodna z konstytucją. Kodeks wykroczeń przewiduje karę grzywny dla właściciela pojazdu, który "wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie".

Podczas wrześniowej wystawy we Frankfurcie mieliśmy kolejny powrót do świata motoryzacji. Tym razem to firma Borgward pokazała luksusowego SUV-a z hybrydowym napędem, który mógłby rywalizować z modelami Audi, BMW czy Mercedesa.

PAŹDZIERNIK

Podczas gdy świat motoryzacyjny wciąż patrzył się głównie w kierunku Volkswagena, Turcja zakupiła prawa intelektualne do Saaba 9-3. Transakcja nie dotyczyła prawa do nazwy czy logo, ale do całej technologii, dzięki której możliwe jest uruchomienie produkcji nowego modelu, który technologicznie byłby bardzo podobny do Saaba 9-3. A tymczasem firma NEVS, która posiadała prawa do szwedzkiej marki i nawet rozpoczęła produkcję nowego Saaba 9-3, znowu popadła w kłopoty finansowe, w efekcie których koncern zbrojeniowy Saab AB wycofał zgodę na używanie nazwy Saab.

W październiku Kajetan Kajetanowicz został rajdowym mistrzem Europy, będąc trzecim Polakiem w historii - po Zasadzie i Hołowczycu, który okazał się najlepszy na europejskich oesach.

LISTOPAD

Zapowiedzi Hyundaia w końcu zostały zrealizowane i w listopadzie Koreańczycy wydzielili ze swoich struktur markę Genesis, która od tej pory będzie marką premium. Nowe logo, nowa stylistyka, nowe technologie mają pomóc jej nawiązać skuteczną rywalizację z europejskimi producentami luksusowych modeli.

W listopadzie również ostatecznie zostało potwierdzone to, o czym mówiło się już od kilku miesięcy. Prace nad bazą CEPiK nie zostaną ukończone przed końcem roku, a to oznacza, że zapowiadane zmiany przepisów dot. m.in. nowych kierowców czy nowych usług online nie wejdą w życie już od najbliższego stycznia, a dopiero rok później. Zmienione na szybko rozporządzenia zakładają wejście w życie nowych przepisów do stycznia 2017 r.

I kolejna reinkarnacja niszowej marki. Kiedy w 2013 r. ogłoszono upadłość marki Wiesmann, wydawało się, że to jej definitywny koniec. A tymczasem w listopadzie brytyjskie małżeństwo - Berry i Anita Tatalovic - wykupiło prawa do marki oraz fabryki, gdzie produkowane były modele. Mamy nadzieję, że nie są to tylko chwilowe fanaberie bogatego małżeństwa i zapowiadane na 2021 r. wznowienie produkcji stanie się faktem.

GRUDZIEŃ

W ostatnim miesiącu roku GITD uruchomił kolejne urządzenia, którymi zamierza namierzać piratów drogowych. Chodzi o odcinkowe pomiary prędkości, które, w przeciwieństwie do fotoradarów, nie mierzą punktowo prędkości samochodów, ale obliczają średnią prędkość, z jaką poruszają się auta na wyznaczonych odcinkach niektórych dróg. Na początku takich odcinków będzie 29 i będą mierzyły łącznie nieco ponad 81 km dróg. Ale GITD już zapowiada, że jeśli nowe urządzenia zdadzą egzamin, wówczas pojawią się kolejne.

W grudniu potwierdzona została transakcja przejęcia przez indyjski koncern Mahindra&Mahindra włoskiego biura stylistycznego Pinifarina, które liczy już 85 lat i ma na swoim koncie wiele pięknych projektów dla Ferrari, Alfa Romeo, Lancii, General Motors czy Peugeota. Co ciekawe, Pininfarina ma pozostać niezależną firmą, na czele której będzie stał jej dotychczasowy prezes Paolo Pininfarina, wnuk założyciela firmy.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl