Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Sztuczne oko cz.1

2008-09-28 00:00

Sztuczne oko cz.1

Sztuczne oko cz.1
Elektroniczne systemy rozpoznające znaki drogowe przestały być utopią. Już za kilka miesięcy kupić będzie można system Opel Eye.

Johannes Kepler, niemiecki astronom i matematyk, jako pierwszy porównał ludzkie oko i aparat fotograficzny. W 1604 r. opisał wzrok, jako obrazy przedmiotów, które są odzwierciedlone na białej, wklęsłej powierzchni siatkówki".

Jak właściwie działa ludzkie oko? Nasz zmysł wzroku jest wynikiem sygnałów przesyłanych do mózgu zakończeń nerwowych w naszych oczach. Promienie świetlne docierają do oka, uderzając w receptory światłoczułe, co stymuluje zakończenia nerwowe. Soczewka, obok rogówki, jest drugim przezroczystym organem w oku, który załamuje światło. Jednakże, w przeciwieństwie do rogówki, zdolność soczewki do załamywania światła jest zmienna, co umożliwia ostre odzwierciedlenie na siatkówce zarówno bliskich, jak i oddalonych obiektów. Siatkówka umiejscowiona jest w głębi oka i składa się z delikatnych światłoczułych receptorów i drobnych zakończeń nerwowych. Fotoreceptory reagują na światło i przekazują sygnały do nerwu wzroku przez cieniutkie neurony, prowadzące od tylnej ścianki oka do mózgu. Poszczególne części mózgu otrzymują i przetwarzają sygnały. Proces ten obejmuje porównanie sygnałów z obrazami i wzorami obrazów przechowywanymi w mózgu oraz nieustanne zapisywanie nowych wzorów obrazów.

Kamery elektroniczne działają podobnie przechwytują i załamują światło w soczewce obiektywu. Wbudowany czujnik przekształca obraz w sygnały elektroniczne, podobnie jak fotoreceptory na siatkówce ludzkiego oka. Konwerter sygnału analogowego na cyfrowy zapisuje te sygnały w postaci kodu binarnego, który jest następnie porównywany z zapisanymi obrazami znaków drogowych. Jeśli kamera wykryje identyczny kod i rozpozna znak, na desce rozdzielczej zapala się ikonka. Dokładność oraz stopień rozpoznawalności są więc całkowicie zależne od liczby obrazów zachowanych w pamięci systemu oraz od tego jak wiernie znaki drogowe odwzorowują standardy zapisane w Konwencji Wiedeńskiej w sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych.

Na początku 2009 roku na liście opcjonalnego wyposażenia Opla Insignia pojawi się Opel Eye, urządzenie oferujące funkcje rozpoznawania znaków drogowych i ostrzeżenia przed zmianą pasa ruchu. Sztuczne oko stopniowo trafiać będzie także do kolejnych modeli marki.

Tagi: opel, łada oka
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne