Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Smart Fortwo - do trzech razy sztuka. strona 2 z 2

2014-11-12 06:10

Smart Fortwo - do trzech razy sztuka

2 / 2

d8ee5d81f17a4038d123c0b5270cd510.jpg

Stojąc przed koniecznością wyboru, przeznaczylibyśmy 3,7 tys. zł różnicy między 1.0 oraz 0.9 Turbo na słabszą wersję i wyposażenie dodatkowe. Podstawowy motor zabiera się do pracy w okolicach 1200 obr./min, wystarczająco dobrze radzi sobie w mieście i bardziej liniowo reaguje na gaz do turbodoładowanej jednostki.

Smart 1.0 nadaje się do jazdy poza obszarem zabudowanym, choć zmusza do częstego redukowania biegów. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu trzeba pogodzić się z wyraźnym dźwiękiem pracującego silnika czy szumem opływającego nadwozie powietrza. Trzeba podkreślić, że natężenie oraz barwa przenikających do kabiny dźwięków są przyjemniejsze niż w dotychczas oferowanym smarcie.

W pierwszych dwóch generacjach smarta obligatoryjna była zautomatyzowana skrzynia, w której za wybieranie biegów oraz operowanie pojedynczym sprzęgłem odpowiadały elektronicznie sterowane siłowniki. W teorii brzmi nieźle. Praktyka okazywała się znacznie mniej przyjemna. Przerwy między zmianami biegów były irytująco długie, a próby dynamicznego rozpędzania samochodu kończyły się odklejaniem głów od zagłówków i wbijaniem ich na pierwotne miejsce przy każdej zmianie przełożenia. Na szczęście to już przeszłość. Nowy smart jest oferowany z manualną, 5-biegową skrzynią. W niedalekiej przyszłości na liście opcji pojawi się dwusprzęgłowa, 6-stopniowa przekładnia.

Karoseria smarta trzeciej generacji zachowała charakterystyczne proporcje poprzedników. Utrzymano także dwubarwny schemat malowania klatka tridion ma inny kolor od poszycia karoserii. Podczas konfigurowania samochodu można wybierać między trzema barwami szkieletu nadwozia i ośmioma lakierami, wśród których nie zabrakło matowej bieli i szarości. Ładnie i modnie.

Bardziej przysadzisty wygląd jest następstwem zwiększonego rozstawu kół i poszerzenia nadwozia o 104 mm. Wykonane z elastycznego tworzywa zderzaki i przednie błotniki z parkingowych potyczek powinny wyjść obronną ręką. Szansa na uniknięcie kontaktu z innymi pojazdami czy elementami otoczenia jest spora krótkie zwisy karoserii oraz jej bryła ułatwiają ocenę sytuacji. Z kolei rozlokowane w narożnikach koła pozwoliły na zaprojektowanie przestronnego wnętrza.

d2d906bca13d8d4f58942abb8fa70aa4.jpg

W 2,7-metrowym nadwoziu wygospodarowano przestrzeń dla dwóch pasażerów, która jest porównywalna z ilością miejsca znaną z pierwszych rzędów aut segmentu A czy B. Szerokość kabiny, położenie czy kąt nachylenia przedniej szyby nie zdradzają, że podróżujemy znacznie mniejszym samochodem.

Kto cierpi na klaustrofobię, nie powinien spoglądać za siebie. Kilkadziesiąt centymetrów za zagłówkami znajduje się... tylna szyba. Bagażnik mieści 190 litrów. Drobne przedmioty można ulokować za oparciami foteli lub w siatkach oddzielających przedział pasażerski od bagażowego.

Praktycznym rozwiązaniem jest dzielona klapa. Uchylna szyba zapewnia niezły dostęp do kufra na ciasnych miejscach parkingowych. Z kolei opuszczana burta ułatwia ładowanie cięższego bagażu, jak również może pełnić rolę ławeczki. Przewożenie dłuższych przedmiotów jest możliwe dzięki składanemu oparciu prawego fotela. To standard we wszystkich wersjach. Dopłaty nie wymagają także diodowe światła do jazdy dziennej, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy system niwelujący zmiany toru jazdy pod wpływem wiatru bocznego.

Kolorystyka wnętrza jest uzależniona od poziomu wyposażenia. Najbardziej efektowne są odmiany passion z pomarańczowymi dekorami oraz proxy z niebieskimi wstawkami na desce rozdzielczej, drzwiach i fotelach. Dodatki zostały wykonane z siatkowej tkaniny - znanej z plecaków czy sportowych butów. Niebanalne, efektowne i przyjemne w dotyku.

e0f81347ddc75b0c67a78fd534182e9d.jpg

Najmniejszy samochód w portfolio Daimlera nigdy nie zabiegał o względy klientów niską ceną. Wręcz przeciwnie - był produktem premium w formacie mini. Stan rzeczy nie uległ zmianie. Cennik smarta otwiera kwota 47,5 tys. zł. Dodając 4396 zł za pakiet Cool&Audio (automatyczna klimatyzacja i system audio z zestawem głośnomówiącym Bluetooth), 1079 zł za pakiet komfortowy (kierownica i fotel z regulacją wysokości, elektrycznie regulowane lusterka) czy 599 zł za obrotomierz zintegrowany z zegarkiem, przekroczymy próg 50 tysięcy złotych.

Obszerny katalog opcji daje możliwość spersonalizowania pojazdu. Poza bazową wersją dostępne są linie wyposażenia passion (efektowną), prime (elegancką) oraz proxy (kompletnie wyposażoną).

Smart pozostał propozycją dla dobrze sytuowanych indywidualistów, którzy nie boją się oryginalnych rozwiązań. Kto chłodno kalkuluje, przeznaczy 50-60 tysięcy złotych na bogato wyposażonego przedstawiciela segmentu B lub bazową wersję samochodu kompaktowego. W codziennej, miejskiej eksploatacji przy założeniu, że podróżujemy najwyżej z jednym pasażerem i nie przewozimy regularnie paczek z marketu budowlanego, smart nie wypada gorzej. Ma wystarczająco przestronne i bogato wyposażone wnętrze. Nowe zawieszenie wreszcie zaczęło wybierać nierówności. Koronną dyscypliną smarta jest parkowanie - w tej kategorii nie mogą się z nim równać nawet samochody z najdoskonalszymi asystentami parkowania.

Tagi: smart fortwo
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne