Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Silniki prawie jak wyczynowe

2014-05-29 06:00

Silniki prawie jak wyczynowe

Silniki prawie jak wyczynowe


Jeszcze niedawno jednostkowa moc silników spalinowych na poziomie 100 KM z jednego litra pojemności skokowej była zarezerwowana wyłącznie dla wyczynowych jednostek napędowych. Dzisiaj, w nowym Nissanie Qashqaiu, takie silniki są oferowane w standardzie. I to już w wersji podstawowej!

 

 

W czym tkwi siła Qashqaia?

Wszystkie jednostki napędowe, oferowane do nowego Nissana Qashqaia, zostały zaprojektowane z uwzględnieniem najwyższej normy czystości spalin (Euro 6), która zacznie obowiązywać od września tego roku. Obydwa silniki wysokoprężne (1.5 dCi i 1.6 dCi) oraz benzynowy (1.2 DIG-T), dostępne w chwili debiutu Qashqaia, są wyposażone w turbosprężarkę. Większy silnik benzynowy (1.6 DIG-T), który ofertę silników oferowanych do Qashqaia uzupełni jeszcze w tym roku, również jest turbodoładowany i dysponuje mocą 163 KM, czyli prawie 102 KM z 1 litra pojemności. Silnik 1.2 DIG-T osiąga niemal 96 KM z 1 l, natomiast jednostki dCi - 73 KM/1 l (mniejsza) i 81 KM/1 l (większa). Nieźle jak na seryjnie produkowanego crossovera, opracowanego z myślą do jazdy po mieście i na trasie, a nie na torze.

Zdecydowanie bardziej niż moc, w codziennej jeździe przydaje się moment obrotowy silnika. Im wyższy i osiągany przy niższej prędkości obrotowej silnika, tym lepiej dla kierowcy i dla wrażeń z jazdy. Pod względem siły napędowej silniki Nissana mają jeszcze większy power niż pod względem mocy. Już najmniejsza z oferowanych jednostek napędowych dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 190 Nm, a kierowca ma go do dyspozycji praktycznie tuż po uruchomieniu silnika i ruszeniu z miejsca, bo już od 2000 obr/min. Wysokoprężne jednostki napędowe z zasady generują większą siłę napędową i oddają ją kierowcy do dyspozycji szybciej niż benzynowe. Silnik 1.5 dCi osiąga 260 Nm już przy 1750 obr/min, a jednostka napędowa 1.6 dCi dorzuca do tego jeszcze 60 Nm i to przy identycznej prędkości obrotowej.

Wszystkie silniki Qashqaia współpracują z przekładniami o sześciu przełożeniach – mechaniczną lub automatyczną o nazwie Xtronic. Ta ostatnia jest oferowana jedynie w połączeniu ze 130-konnym silnikiem 1.6 dCi. Pod względem konstrukcyjnym skrzynia biegów Xtronic jest klasyczną przekładnią bezstopniową. W przeciwieństwie do nich potrafi pracować również jak automatyczna skrzynia biegów o kilku zadanych przełożeniach. Dzięki temu przekładnia Xtroniczapewnia bardzo płynną jazdę przy małym obciążeniu silnika i reaguje szybko, gdy kierowca do końca wciśnie pedał przyspieszenia.

Wydajne silniki to nie wszystko. Gdyby nie mniejsza masa nowego Qashqaia w porównaniu z poprzednikiem - średnio o nawet 40 kg, mimo bogatszego wyposażenie seryjnego - ani osiągi auta, ani zużycie paliwa nie byłyby na tak dobrym poziomie. Seryjne wyposażenie auta w system Stop/Start czy w alternator z funkcją odzyskiwania energii również pomaga ograniczyć apatyt Qashqaia na paliwo. 1,2-litrowy turbodoładowany silnik zapewnia teraz lepsze - przyspieszenie i elastyczność niż wolnossący o pojemności 1,6 l, służący do napędu poprzedniego modelu. Średnie zużycie paliwa wynosi przy tym jedynie 5,6 l/100 km, czyli o 0,6 l/100 km mniej.

Autor: Maciej Ziemek

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl