SEAT Exeo sportowa limuzyna
Na rozpoczętym dzisiaj salonie samochodowym w Paryżu SEAT prezentuje model Exeo. Ta sportowa limuzyna klasy średniej o długości 4,6 m to pierwsze auto segmentu D w ofercie hiszpańskiego producenta. Samochód będzie produkowany w Martorell k/Barcelony z wykorzystaniem tego samego systemu kontroli jakości co nowa Ibiza.
SEAT należący w ramach koncernu Volkswagen do grupy marek Audi pozostaje wierny sportowej tradycji. Nowa limuzyna otrzymała czterodrążkowe zawieszenie przednie i zawieszenie tylne z wahaczami trapezowymi, które mają gwarantować znakomite właściwości jezdne. Czy sprawdzą się one w polskich warunkach przekonamy się w drugim kwartale 2009 roku, kiedy będzie miała polska premiera modelu.
Exeo pojawi się na rynku w wersjach z trzema silnikami Otto o mocy od 75kW (102 KM) do 147 kW (200 KM) i trzema silnikami Diesla w technologii common rail o mocy od 88 kW (120 KM) do 125 kW (170 KM). Warto zwrócić uwagę, że aż pięć z sześciu oferowanych silników to jednostki turbodoładowane, a zatem zapewniające znacznie lepszą dynamikę w czasie jazdy niż jednostki wolnossące. Obecność jedynej niedoładowanej jednostki o mocy 102 KM zapewne służy możliwości podawania niskiej ceny wyjściowej modelu. Wszystkie silniki montowane w Exeo spełniają wymagania nadchodzącej normy Euro 5.
Jednym z elementów wyposażenia Exeo będzie system nawigacji z nowym systemem informatyczno-rozrywkowym z licznymi funkcjami i złączami (MP3, MPEG4, iPOD, USB, Bluetooth). Znacznie ciekawsze wydaje się otwierany szyberdach z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji. Jeśli to daje korzyść w zakresie obniżenia zużycia paliwa i jest ekonomicznie opłacalne przy przebiegu rzędu 100 tys. km, to Hiszpanom należą się duże brawa.
Nowy SEAT Exeo będzie dostępny na rynku w Hiszpanii od wiosny 2009 r. w trzech wersjach wyposażenia: Reference, Stylance i Sport, w cenie od ok. 22 000 euro. W Polsce samochód trafi do sprzedaży w drugim kwartale 2009 r.