Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Renault Ondelios - hybrydowy cross-over z dieslem

2008-09-29 16:26

Renault Ondelios - hybrydowy cross-over z dieslem

Firma Renault, podczas salonu samochodowego w Paryżu, zaprezentuje swój concept car klasy S - Ondelios.

Auto ucieleśnia wizję cross-overa wysokiej klasy, którą można określić jako przyjemność komfortowej podróży autem przyjaznym dla środowiska. Jest to widoczne w lekkiej, aerodynamicznej stylistyce, rozwiązaniu i wyposażeniu wnętrza oraz nowatorskim silniku hybrydowym.


Mierzący 4,80 m długości i 1,60 m wysokości, Ondelios ma doskonałe parametry aerodynamiczne zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, a jego współczynnik Cx wynosi 0,29.

- To długodystansowe auto posiada aerodynamiczne i wyprofilowane kształty. Zaskakuje płynną linią i wydaje się płynąć w powietrzu. Ondelios jest odbiciem wizji samochodu wysokiej klasy by Renault. Zainspirowany raczej ruchem niż prędkością, Ondelios jest nowym zaproszeniem do podróży - wyjaśnia Patrick Le Qument, Dyrektor ds. Designu w Grupie Renault.

Bloki świateł, zespolone z wlotami powietrza w kolorze aluminium, również przywodzą na myśl płynność i ruch. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne o wysokiej sprawności, zapewniające większą trwałość i lepszą widoczność. Aerodynamikę Ondeliosa podkreślają tylne światła w kształcie bumerangu, wbudowane w nadwozie i otoczone wylotami pozwalającymi na lepsze odprowadzenie strumieni powietrza z nadkoli. Przeszklona konstrukcja dachu wzmacnia wrażenie optycznej lekkości auta i zapewnia dużą ilość światła we wnętrzu. Nisko opadająca przednia szyba podkreśla efekt przestrzennej lekkości.

Kolor nadwozia - dark blue - lekko przechodzący w antracyt doskonale pasuje do odcienia szyb. Stwarza to wrażenie jednolitej powierzchni nadwozia, jakby było wykonane z jednego materiału. Kształt górnej część klapy stanowi potwierdzenie doskonałej aerodynamiki concept caru. Wyprofilowana tylna szyba wsuwa się do wnętrza auta, aby umożliwić otworzenie i przewietrzenie kabiny.

Pomimo wyprofilowanej, lekkiej linii Ondelios wydaje się wprost przywierać do drogi dzięki siedmioramiennym aluminiowym obręczom kół o średnicy 23 cali. Przypominający śmigła samolotu rysunek kół pozwala docisnąć strumień powietrza do boków nadwozia i uniknąć turbulencji aerodynamicznych. Zastosowanie kół z piastą zasysającą powietrze było możliwe dzięki wprowadzeniu obwodowych hamulców tarczowych.

Dużej średnicy opony Michelin Pilot Sport (255/45) o czystej linii boków, zapewniającej dobre właściwości aerodynamiczne, i rzeźbie bieżnika, umożliwiającej zmniejszenie odkształceń w strefie styku opony z podłożem, przyczyniają się do zmniejszenia oporów utrudniających ruch samochodu. Odpowiednia kierunkowa rzeźba bieżnika w połączeniu z szerokim kanałem wzdłużnym ułatwiającym odprowadzenie wody podkreślają wysoką klasę i zaawansowanie technologiczne opony.

Eleganckie wnętrze Ondeliosa w pełni odpowiada zewnętrznej stylistyce, która wydaje się wprost zapraszać do podróży. Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów, Ondelios zapewnia dużą ilość miejsca w środku. Concept car jest wyposażony w trzy rzędy siedzeń i sześć pojedynczych foteli, które wydają się być zawieszone w powietrzu. Ich regulacja przypomina rozwiązania stosowane w fotelach lotniczych klasy biznes, gdzie elektrycznie oparcie rozkłada się do komfortowego położenia, a podnóżek wysuwa lub chowa w zależności od potrzeby.

Wyposażenie wnętrza łączy nowoczesność z intuicyjną obsługą. Poszczególne elementy sterujące cechują się uproszczoną ergonomią, zgodnie z opracowaną przez Renault koncepcją Touch Design. Czysta i płynna linia oraz szerokie płaszczyzny deski rozdzielczej nawiązują do zewnętrznej aerodynamiki. Wrażenie potęguje pojemny podwieszony schowek osłonięty podświetloną obudową. Praktyczne rozwiązania zastosowane w desce rozdzielczej pozwolą docenić komfort w codziennej eksploatacji:
- aktywne wyświetlanie podpowierzchniowe, podające informacje związane z prowadzeniem auta
i komfortem w kabinie;
- ekran umieszczony w dolnej części szyby przedniej, na którym wyświetlane są różne menu i obrazy
z kamer zewnętrznych;
- trzy pasy wyświetlaczy umieszczone za kierownicą, które podają informacje związane
z prowadzeniem auta, napędem hybrydowym oraz obrotami silnika;
- cyfrowy prędkościomierz.

Technologie oferowane w Ondeliosie podnoszą zarówno ogólny, jak i indywidualny komfort użytkowników.

Każdy pasażer (łącznie z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie) posiada swój własny przenośny, interaktywny ekran multimedialny firmy Samsung. Ekrany umożliwiają wymianę danych i zapewniają rozrywkę dla kilka osób, np. gry. W zagłówki są również wbudowane głośniki. Wielostrefowa regulacja klimatyzacji zapewnia indywidualną regulację temperatury.

Zastosowanie w Ondeliosie rozwiązania ułatwiają kierowcy uruchomienie pojazdu. Telefon komórkowy marki Samsung, pełniący rolę karty hands free, rozpoznaje użytkownika i załadowuje do pamięci auta wszystkie indywidualne parametry (regulacje foteli, sprzętu muzycznego, itd.). Po rozpoznaniu właściciela samochód wita go, podświetlając logo znajdującego się na masce.

Podróż przyjazna dla środowiska
Niektóre elementy konstrukcji Ondeliosa są wykonane z włókien naturalnych na bazie lnu, w celu ułatwienia ich recyklingu. Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych, a szyby z poliwęglanów, co pozwala dodatkowo obniżyć masę pojazdu. Ondelios jest wyposażony w hybrydowy silnik, obejmujący silnik spalinowy 2.0 l dCi o mocy 205 KM (150 kW) oraz dwa silniki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu auta. Te jednostki o mocy 20 kW działają na zasadzie mild hybrid, lub w uzupełnieniu do silnika spalinowego. Zastosowano w nich technologię brake
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne