Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta

2011-09-29 12:30

Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta

Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta
Fot. rdkg/CC/Flickr

Komisja Europejska zdecydowała pozwaniu naszego kraju w związku z brakiem możliwości rejestracji w Polsce aut z kierownicą po prawej stronie, produkowanych z myślą o ruchu lewostronnym.

Aktualizacja, godz. 15.12

Komisja Europejska (KE) już rok temu domagała się zmiany polskich przepisów, które są - jej zdaniem - sprzeczne z unijnym prawodawstwem. KE uważa, że Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a nade wszystko unijny traktat gwarantujący swobodę przepływu towarów na wspólnym unijnym rynku.

Do tego - twierdzi KE - sprowadza się polski wymóg, by przed rejestracją pojazdu w Polsce przełożyć koło kierownicy na lewą stronę. Nie ma ku temu powodów, skoro - argumentuje KE - tego rodzaju samochody z powodzeniem są rejestrowane i jeżdżą w innych krajach UE, nie tylko w Wielkiej Brytanii.

Polskie władze argumentowały dotychczas, że skorzystały z dopuszczonej w prawie UE możliwości wprowadzania zakazów i ograniczeń uzasadnionych względami bezpieczeństwa publicznego i ochrony zdrowia. Takie zdanie podzielił Naczelny Sąd Administracyjny, który w styczniu bieżącego roku wypowiedział się w sprawie sprowadzanych do Polski aut z kierownicą po prawej stronie.

KE zajęła się sprawą na wniosek mieszkańca Kielc, który bezskutecznie próbował zarejestrować w Polsce sprowadzony z Wielkiej Brytanii samochód z kierownicą po prawej stronie. Po odmowie władz, poskarżył się do Brukseli. Na skutek listu KE zbadała sprawę i wszczęła postępowanie.

Minister transportu może wydać zgodę na rejestrację w Polsce auta przystosowanego do ruchu lewostronnego w przypadku pojazdów specjalnych czy zabytkowych. W Polsce można zarejestrować przywieziony z zagranicy samochód z kierownicą z prawej strony, tylko trzeba go dostosować - przenieść kierownicę, pedały, zmienić deskę rozdzielczą - informowało ministerstwo infrastruktury w listopadzie ubiegłego roku.

Wśród krajów, które nie dopuszczają możliwości rejestrowania takich aut, są Czechy, Słowacja, Litwa, Ukraina i my. To się pokrywa z mapą emigracji zarobkowej. Ludzie, którzy wyjechali kilka lat temu, teraz chcą przywieźć te samochody ze sobą i je zarejestrować. Również firmy motoryzacyjne są zainteresowane tym, by te samochody wypchnąć z rynku i ulokować je u nas. Stąd duży lobbing, by zmienić przepisy - mówił rok temu wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.

- Będziemy bronić stanowiska, że względy bezpieczeństwa na polskich drogach, muszą mieć pierwszeństwo przed gwarancjami swobody przepływu towarów. Naszym zdaniem art. 36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej daje możliwość wprowadzenia ograniczeń w swobodnym przepływie towarów, m.in. ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzi. Przed zakończeniem budowy nowoczesnych, w tym dwujezdniowych dróg w Polsce, nie widzimy możliwości rejestracji dużej liczby samochodów z kierownicą po prawej stronie - powiedział w rzecznik ministra infrastruktury Mikołaj Karpiński

Według niego, np. w Niemczech, gdzie rejestracja aut z kierownicą z prawej strony jest dozwolona, nikt takich samochodów nie kupuje. W Niemczech mamy inną sieć dróg niż w Polsce. Można uznać, że na dwupasmowych drogach bezpieczeństwo jazdy samochodem z kierownicą z prawej strony jest większe. Tymczasem sieć dróg w Polsce jest inna, dominują drogi jednopasmowe i ruch takich pojazdów powoduje niebezpieczeństwa - przekonywał.

O motoryzacji czytaj w Money.pl
Po 50 latach znów mogą kupować auta
Kubański rząd oficjalnie zezwolił na to obywatelom w ramach reform ekonomicznych zapowiedzianych przez prezydenta Raula Castro.
Nissan Juke oszczędniejszy i bardziej ekologiczny
Poprawa parametrów niewielka, ale zawsze to krok do przodu
Eterniti zapowiada kolejnego SUV-a i supersamochód
Nowa marka luksusowych aut z Wielkiej Brytani
Zobacz więcej: Rejestracja samochodu
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta

----- / 83.1.81.* / 2011-09-30 12:38
Najlepsze jest to, że jeżeli chodzi o przepis w którym unia zabrania dać kasę obywatelowi to Polska pierwsza przed innymi już przepis wprowadza, ale tu nawet się przeciwstawia i niegroźne kary. Takie malutkie człowieczki od pługa oderwani.
 
Elizka 16 / 2011-09-30 14:11
Teraz widać czym jest Unia Europejska!!

Jakie niebezpieczenstwo?

Jack Mac Lase / 161.122.23.* / 2011-09-30 06:57
Koles w takim samochodzie po prostu nie bedzie wyprzedzal i tyle.

Re: Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta

sceptyk / 2011-09-29 16:08 / Tysiącznik na forum
Czy Polska jest jeszcze krajem suwerennym????

Bo czytam ciągle, że Polska MUSI mieć prawo unijne PONAD własnym, i że WSZYSTKO co się w Polsce dzieje, MUSI mieć akceptację brukselskich biurw.

no to sie zaczną czołówki z kierowcami takich aut!!!!!

MPMPMPMPm / 194.11.22.* / 2011-09-29 13:54
wyobraźcie sobie jak musi sie "wychylić" kierowca takiego auta, żeby sprawdzić czy może rozpocząć wyprzedzanie..... znajdzie się połową samochodu na pasie przeciwnym i czołóweczka jak się patrzy!!!!!!

Re: Polska przed trybunał sprawiedliwości UE. Za auta

Diabeł z piekla / 83.21.251.* / 2011-09-29 12:38
Powinni rejestrować takie samochody, ale ubezpieczenie ich powinno być przynajmniej 5 razy droższe - to by przekładali kierownicę, więc wilk syty i owca cała.
 
Eleonora22 / 2011-09-29 13:33
A gdzie nasza niezależność? Została zatracona!!
 
Diabeł z piekla / 83.8.115.* / 2011-09-29 16:25
Samochód z kierownicą po przeciwnej stronie niż pozwala na to ruch stwarza większe zagrożenie, które powinno dobitnie być odczuwalne przy zakupie ubezpieczenia.

Poza tym jasne jest, że ludzie kupuję "angliki", bo jest taniej - więc co im przeszkadza koszt przełożenia kierownicy - gdyby było za to drogie ubezpieczenie - wszyscy by przekładali.

Oferty motoryzacyjne