Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

2009-05-22 11:39

Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

Karty paliwowe są popularnym narzędziem bezgotówkowego rozliczania zakupu paliwa, produktów i usług na stacjach benzynowych. To jednak tylko ułamek możliwości, jakie dają przedsiębiorcom. Przyjrzyjmy się, czym różnią się między sobą karty najważniejszych krajowych emitentów.

Korzystanie z kart paliwowych w firmie jest jednym z najprostszych sposobów zarządzania i kontroli nad flotą pojazdów. Badania FlotyMONITOR potwierdzają, że przedsiębiorcy nie korzystają z kart z powodu niższych cen paliwa.

Cenią oni raczej wygodę, wynikającą z braku konieczności posiadania gotówki na stacji, otrzymania jednej zbiorczej faktury na koniec miesiąca czy możliwość monitorowania zakupów paliwa poprzez użyteczne serwisy internetowe. Wszystko to składa się na efektywniejsze wykorzystanie czasu pracy i na redukcję kosztów firmy. Te zalety doceniają nie tylko duże floty, ale coraz więcej firm sektora MŚP, a liczba wydawanych kart rośnie. Świadczą o tym np. wyniki firmy UTA, która wydała w zeszłym roku 82 proc. więcej kart niż rok wcześniej.

W Polsce są oferowane karty zarówno koncernów paliwowych, jak i niezależnych firm, które posiadają umowy z wybranymi sieciami stacji. Ponad 80 proc. kart paliwowych jest wystawianych na numer rejestracyjny pojazdu. Resztę stanowią karty wystawiane na konkretne osoby lub okaziciela. Karty mogą mieć zasięg krajowy, jak i międzynarodowy, który charakteryzuje się zwykle większą ich funkcjonalnością. Taką europejską kartą możemy m.in. płacić za autostrady, przejazdy przez mosty i tunele, serwisowanie auta, myjnie oraz inne produkty i usługi dostępne na stacjach benzynowych.

By karty paliwowe były jeszcze bardziej atrakcyjne, koncerny niekiedy wzajemnie akceptują karty wydawane przez inne firmy paliwowe. Przykładem jest sieć stacji zrzeszonych w porozumieniu Routex, które zostało zawarte przez spółki BP, Statoil, Aral, OMV i Agip. W Polsce sieć Routex obejmuje ponad 560 stacji paliw, a w całej Europie ok. 20 tys.

Kliknij, aby powiększyć.

Warunki otrzymania karty
Gdy zainteresuje nas oferta konkretnego emitenta, powinniśmy zwrócić uwagę nie tyko na cenę usługi, ale też na dostępność stacji paliw w rejonie działania firmy. Firma musi spełniać kryteria wskazane przez emitenta, by uzyskać kartę. Najbardziej popularnym warunkiem jest minimalne miesięczne zużycie paliwa we flocie.

Na przykład, by uzyskać kartę Statoil, wystarczy zużywać co najmniej 400 litrów paliwa miesięcznie. Takie zużycie mogą osiągnąć cztery samochody firmowe, które przejadą miesięcznie ponad 1000 km każdy. Firma musi również wypełnić wskazane przez emitenta formularze. Poza tym, konieczne jest dostarczenie kopii dokumentów NIP i REGON, aktualnego odpisu KRS, aktualnej opinii banku prowadzącego rachunek firmy, a także zaświadczenia z ZUS i urzędu skarbowego. Emitenci kart stosują bardzo różnorodne systemy zabezpieczeń.

Oferta emitentów kart paliwowych w Polsce jest bogata, skierowana zarówno do małych firm z parkiem kilku samochodów osobowych, jak i dużych przedsiębiorstw transportowych, np karty AS24. Na rynku krajowym można wyróżnić ośmiu dominujących emitentów kart paliwowych.

Kliknij, aby powiększyć.

PKN Orlen
Największym emitentem kart paliwowych w Polsce jest PKN Orlen. Posiada największą sieć stacji ponad 1700 gdzie można płacić kartami Orlen Flota. Pięć lat temu Orlen wspólnie z DKV wprowadził kartę DKV/Orlen dla klientów wyjeżdżających poza granice Polski, dzięki której tankować można na ponad 20 tys. stacji sieci DKV w Europie. Płocka spółka oferuje dwa typy kart: S wystawianą na numer rejestracyjny pojazdu oraz K, wystawianą imiennie na kierowcę. Na każdej z nich klient może niemal dowolnie konfigurować limity, np. ilość tankowanego paliwa, dziennych wizyt na stacjach, wartości zakupionych produktów (w różnych okresach).
Większym firmom transportowym Orlen proponuje dwa programy: Złoty Szlak i Twoja Lokalna Stacja. W pierwszym z nich floty ciężarowe mogą uzyskać dodatkowe specjalne rabaty na paliwo i produkty na 65 stacjach położonych przy głównych trasach drogowych w Polsce. W ramach drugiego programu, Orlen proponuje bardzo atrakcyjne rabaty na zakup paliwa w stacji znajdującej się najbliżej miejsca lokalizacji firmy. To rozwiązanie ma przyciągnąć większych przewoźników posiadających własne bazy paliwowe. Aby skorzystać z tych programów, należy kupować co najmniej 10 tys. litrów paliwa miesięcznie.

BP
Kartą paliwową BP Plus Polska można płacić, w ramach zrzeszenia Routex, na stacjach paliwowych tej firmy oraz stacjach Statoil. Rozszerzony wariant BP Plus Europe daje możliwość płacenia również w sieci 20 tys. stacji paliw w 36 krajach europejskich. Tam też można zapłacić kartą za przejazdy wybranymi mostami, tunelami i autostradami.
Praktyczną zaletą karty jest dostęp online, dzięki usłudze BP e-konto. Klient ma wówczas wgląd do transakcji i pełną kontrolę nad flotowymi wydatkami. Program BP Raporty daje z kolei możliwość analizy raportów sumarycznych i wychwycenia wszelkich nieprawidłowości w eksploatacji kart. Dzięki aplikacji BP Kontroler, klient może automatycznie wprowadzać ograniczenia i limity kwotowe na firmowe karty.

Shell
Koncern paliwowy Shell, zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby własnych stacji w Polsce (350 placówek). Na każdej z nich można korzystać z karty paliwowej euroShell, oferowanej w dwóch rodzajach: dla użytkowników aut osobowych i vanów oraz dla samochodów ciężarowych. Karty pozwalają również na korzystanie z około 20 tys. stacji w Europie, z czego 12 tys. z logo Shell. Klient, podobnie jak w przypadku innych emitentów, może korzystać z systemu online, tu nazwanego euroShell Card, gdzie można obserwować wszelkie transakcje i wydatki dokonywane przy użyciu kart oraz generować raporty.

Statoil
Klienci Statoil mają do wyboru dwa rodzaje kart: Statoil firma, dzięki której można tankować na krajowych stacjach sieci Routex, oraz Statoil eurofirma, umożliwiająca tankowanie w sieci 20 tys. stacji niemal w całej Europie. Taką kartą można także płacić za przejazdy wybranymi autostradami, tunelami i mostami. Od niedawna, używając kart Statoil, można tankować również na stacjach działających w systemie Berlio w Rosji i na Białorusi. Jeśli klient Statoil podpisze dodatkową umowę z firmą AD Polska, to może płacić kartą za usługi serwisowe w około 200 warsztatach samochodowych. Może również liczyć na rabaty na usługi i części, bezpłatną pomoc drogową i opiekę konsultanta. Emitent oferuje też pomoc w odzyskaniu podatku VAT zapłaconego razem z nabywanymi towarami i usługami za granicą. Aby ułatwić kontrolowanie wydatków przy użyciu kart, Statoil udostępnia klientom serwis internetowy.

Lotos
Gdańska spółka Lotos oferuje kartę paliwową Lotos Biznes, z której można skorzystać w sieci około 220 stacji benzynowych w Polsce. Dzięki karcie Lotos EssoCard, można bezgotówkowo tankować w sieci około 13 tys. stacji benzynowych Esso w Europie. Od 2008 roku karta Lotos Biznes znalazła się w użytkowaniu przewoźników z Litwy, Łotwy i Estonii. W 2008 roku liczba klientów emitenta wzrosła o 70 proc. w porównaniu do 2007 roku. Oprócz standardowych kart wydawanych na osobę, okaziciela lub pojazd, Lotos oferuje specjalne karty dla taksówkarzy, na których nadrukowana jest nazwa korporacji, a profil karty jest przyporządkowany konkretnemu kierowcy jako oddzielnemu podmiotowi gospodarczemu. Daje to możliwość wystawienia faktury dla każdego taksówkarza.

Lukoil
Na terenie Polski prężnie rozwija się sieć stacji benzynowych Lukoil. Choć na razie liczba stacji jest skromna, składa się ze 111 punktów Lukoil i Jet, to karty paliwowe rosyjskiego koncernu mogą być atrakcyjne dla firm działających na wschodzie Europy. Podobnie jak Orlen w Polsce, Lukoil ma pozycję dominującą na rynku rosyjskim. Klienci mogą korzystać z około 2500 stacji paliw Lukoil w 67 regionach Rosji oraz na Ukrainie, w Azerbejdżanie, na Białorusi i krajach nadbałtyckich.
W Polsce dystrybucją kart Lukoil zajmuje się firma Smartcardpolska. Niezależnie od tych kart, funkcjonują karty paliwowe Formula Jet, oferowane jako karty debetowe lub kredytowe. Obecnie trwają prace nad zaoferowaniem jednej, wspólnej karty paliwowej Lukoil/Jet.

Emitenci niezależni
Na polskim rynku kart paliwowych silną pozycję mają dwie firmy niezwiązane z żadnym koncernem, tj. DKV i UTA. Ich największą zaletą jest duża liczba stacji benzynowych, na jakich można płacić kartami tych emitentów. Określa się je mianem kart paliwowo-serwisowych, ponieważ pozwalają bezgotówkowo rozliczać się za usługi w bardzo wielu stacjach naprawczych, myjniach w całej Europie, a także dają możliwość wnoszenia opłat za korzystanie z tuneli, mostów, a nawet promów. Na stronach internetowych emitentów znajdują się wyszukiwarki, dzięki którym można optymalnie planować podróż szlakiem np. najtańszych stacji benzynowych.

DKV
Karty DKV są oferowane w jednym z dwóch pakietów uprawnień. W ramach pierwszego stopnia, klienci mogą płacić za paliwa i płyny eksploatacyjne na stacjach, a także za przejazdy autostradami, mostami, tunelami i promami. Drugi stopień pozwala na korzystanie ze wszystkich usług DKV. Ciekawą usługą jest możliwość wynajmu za pomocą karty samochodów w Niemczech, Holandii i Austrii czy korzystania z parkingów strzeżonych, np. we Francji. Firma DKV oferuje zwrot zagranicznego VAT bez zewnętrznych pośredników. W tym celu utworzyła spółkę ERS. Od niedawna klienci tego emitenta mają możliwość bezgotówkowego zakupu paliw na stacjach Lukoil/Jet.

UTA
Karty UTA są akceptowane na około 3000 stacjach w Polsce, np. sieci Orlen, BP, Shell, Statoil i Lotos. Do tego należy doliczyć sieć 25 tys. stacji akceptujących te karty w Europie. Podstawową kartą jest UTA Full Service Card, pozwalająca korzystać ze wszystkich usług związanych z użytkowaniem pojazdów. Ograniczoną funkcjonalność ma karta Diesel Card, pozwalająca jedynie tankować i wnosić opłaty drogowe za autostrady i tunele. Ponadto funkcjonują karty przeznaczone wyłącznie dla użytkowników samochodów Mercedes-Benz i Setra.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

heckno / 83.23.254.* / 2017-05-08 03:11
Karty paliwowe to świetny wynalazek. Jakiś czas korzystałem z tych oferowanych przez Raiffeisen Leasing, świetne

Re: Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

Marek952 / 77.252.116.* / 2013-11-25 16:45
Doskonały pomysł. Szkoda, że takich zabezpieczeń kiedy ja korzystałem z tego rodzaju kart w swojej firmie nie było. Niestety niedopracowane wersje doprowadzały do częstych kradzieży paliwa, a to jak wiadomo odbijało się na moich finansach.

Re: Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

HANNA706 / 164.127.208.* / 2013-04-11 12:12
A GDZIE E100 JEŻDŻE Z NIMI JUŻ 10 LAT I NIE ZAMIERZAM ZMIENIAĆ
 
YoRec / 87.207.103.* / 2018-10-30 10:34
e-100? Pewnie w Czechach... Jest tam coraz wiekszy problem z zatankowaniem z tej karty. Wiem bo po ostatnim kółku musialem do Bogatyni leciec zeby zatankowac z e100...

Re: Plastik z potencjałem - porównujemy karty paliwowe

HGA / 2011-10-31 12:11
Warto by bylo tez dodac stosunkowo korzystna karte na teren Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej, czyli Karta Paliwowa OMV EuroTruck.