Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Nowe przepisy unijne podniosą koszty napraw

2008-09-01 15:09

Nowe przepisy unijne podniosą koszty napraw

Komisja Europejska podtrzymała swoją opinię, aby nie przedłużać rozporządzenia GVO po jego wygaśnięciu w 2010 roku. Daje ono możliwość korzystania przy naprawach z tańszych części zamiennych niepochodzących od producentów aut.

Według unijnej komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes regulacje te przez sześć lat obowiązywania nie zdały egzaminu, a zwiększeniu konkurencji w motoryzacji bardziej przysłuży się poddanie jej ogólnym przepisom regulującym obrót gospodarczy w UE. Oponenci zmian twierdzą, że rozporządzenie GVO ograniczało monopolistyczne praktyki producentów, a przygotowywane zmiany oznaczają uległość KE wobec wielkich koncernów motoryzacyjnych.
Posiadacze samochodów nie będą mogli swobodnie decydować o miejscu naprawy. Przygotowane i wyposażone w odpowiednią wiedzę niezbędną do naprawy będą bowiem jedynie autoryzowane stacje obsługi związane z koncernami samochodowymi.
Może to wpłynąć na znaczne zwiększenie kosztów eksploatacji samochodów, a także wzrost cen części montowanych w pojazdach - uważa Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według niej wzrosną opłaty za prace wykonywane w autoryzowanych warsztatach. Obowiązujące rozporządzenie gwarantuje niezależnym stacjom obsługi dostęp do danych i specyfikacji technicznych, bez których w zasadzie niemożliwa jest naprawa samochodu. Po wygaśnięciu rozporządzenia dostęp do takich danych będzie znacznie utrudniony.
Ostateczna decyzja w tej sprawie spodziewana jest w przyszłym roku.
Tagi: przepisy, nowe, citroen ds
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne