Najwięksi producenci samochodów na świecie
Prestiżowy japoński dziennik NIKKEI (Nihon Keizai Shimbun of Japan) opublikował ranking dziesięciu największych światowych producentów samochodów w oparciu o dane za pierwsze półrocze 2008 roku. Liderem sprzedaży pierwszych dwóch kwartałów została Toyota, która zwiększyła sprzedaż w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 o 2%. Na drugie miejsce spadł koncern General Motors. Amerykanie, kontrolujący m.in. marki Cadillac, Chevrolet, Opel i SAAB, zanotowali spadek sprzedaży o 3%.
Na trzecim miejscu sklasyfikowano Volkswagena, któremu wyprzedzenie Forda umożliwiła poprawa wyników o 6% w połączeniu z 10-procentowym spadkiem sprzedaży amerykańskiego konkurenta. Ten ostatni wprawdzie sprzedał Jaguara i Land Rovera, ale ze względu na raczej niszowy charakter marek wpływ transakcji był w skali globalnej znikomy.
Jeśli jednak za jednego producenta uznać powiązany kapitałowo Sojusz Renault-Nissan, to on znalazłby się na trzecim miejscu światowego rankingu przed koncernem z Wolfsburga. Sprzedaż Sojuszu w I półroczu br. była o 8% niż w pierwszej połowie 2007 roku.
Na piątym miejscu zestawienia umocnił się Hyundai. Koreańczycy zanotowali aż 10-procentową poprawę wyników, podobnie jak siódmy w zestawieniu Nissan. O 1 punkt procentowy mniejszy przyrost zanotowała szósta w rankingu Honda.
Ósme miejsce przypadło koncernowi PSA (marki Peugeot i Citroen), który poprawił wyniki o 5%. Na dziewiątym sklasyfikowano Renault, które awansowało o jedno miejsce i zwiększyło sprzedaż o 4%.
Na dziesiątym miejscu sklasyfikowano Suzuki, które znalazło się po raz pierwszy w tym zestawieniu. Kontrolowanym w dużym stopniu przez General Motors Japończykom udało się sprzedać w pierwszym półroczu 1 280 000 samochodów, tj. o 6% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku.