Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Na co komu doważenie?

2009-02-01 13:15

Na co komu doważenie?

Na co komu doważenie?
Fot. EPA/PAP

Prawidłowe wyważanie koła powinno składać się z dwóch etapów. Po wyważanie na urządzeniu stacjonarnym, potrzebne jest wyważanie końcowe - doważanie - bezpośrednio na samochodzie.

Zdaniem fachowców wyważanie wstępne nie zawsze gwarantuje bezwibracyjne wirowania koła na samochodzie. Jeśli zatem kierowca odczuwa jakieś niepokojące oznaki niedoważenia może warto spróbować doważania.
Badanie trwa 5 do 10 minut i nie wymaga zdejmowania kół z samochodu. A warto wiedzieć, że koła zamontowane na samochodzie powinny być wyważone z dokładnością do 5 g.

Każdy element mechaniczny, który się obraca musi być wyważony żeby drgania były jak najmniejsze. To wiemy. Nie zwracamy jednak uwagi, że wyważone koło po zamontowaniu, często wymaga jeszcze doważenia, bowiem doszły śruby mocujące, kołpak, a nie wiadomo jak wyważone są tarcze hamulcowe czy piasta.

ZOBACZ TAKŻE:

Zdaniem osób zajmujących się taką usługą po każdym zamontowaniu koło trzeba doważyć o 10 do 25 g. To już znaczący ciężar. Możemy go nie odczuwać jeżdżąc, na co dzień po mieście, ale na przeciętnym kole niedoważenie 10-gramowe powoduje przy prędkości 110 km/h uderzenia o sile 25 N. Koło kręci się wtedy z szybkością około 1000 obrotów/min., więc wygląda to mniej więcej tak jak byśmy je przez minutę 1000 razy uderzali 2,5-kilogramowym młotkiem.

Zatem usunięcie wibracji poprawi nie tylko komfort jazdy likwidując drżenie kierownicy, nadwozia i zmniejszenie hałasu. Zyskujemy także na bezpieczeństwie i wydłużamy żywotność łożysk, przegubów zawieszenia i układów kierowniczych oraz opon. Doważone prawidłowo koła lepiej trzymają się jezdni.

Tagi: motoryzacja, porady, koło, wyważanie, doważanie
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Na co komu doważenie?

gfdsa / 83.18.110.* / 2009-02-07 08:12
podajcie jeszcze gdzie? warszawa

Oferty motoryzacyjne