Maluch obchodzi swój jubileusz. To już 40 lat
Dziś mija 40 lat od zakupu licencji na produkcję Fiata 126. W dwóch polskich fabrykach, przez ponad 27 lat, wyprodukowano ponad 3 mln egzemplarzy tego samochodu.
Użytkowników Malucha jest coraz mniej. Jednym z tych nielicznych jest Borys Sadowski z Zielonej Góry. - Kiedyś jeżdżenie Maluchem to był obciach. W tej chwili uważam, że Maluch jest samochodem kultowym - przekonuje.
POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI UŻYTKOWNIKA MALUCHA:
Jeden z ostatnich licencjonowanych Fiatów 126, z 1976 roku, znajduje się w laboratorium Wydziału Mechanicznego na Uniwersytecie Zielonogórskim. Jak wspomina Zdzisław Wałęga z Akademickiego Związku Motorowego, każdy egzemplarz był oznaczony tabliczką. - Tak samo felgi, na felgach jest bity napis Fiat - zauważa.
POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI PRZEDSTAWICIELA AZM:
Auto miało tak prostą konstrukcję, że pracownicy Polmozbytów organizowali zawody w ich naprawie. - Kto szybciej wymontuje silnik i zamontuje, z wymianą uszczelki pod głowicą. Czas trwania takiej operacji wynosił około 40 minut - przypomina Zdzisław Wałęga.
POSŁUCHAJ WSPOMNIEŃ PRZEDSTAWICIELA AZM:
Produkcja popularnego Malucha miała zmotoryzować Polskę. Zdaniem Władysława Papacza z Wydziału Mechanicznego zielonogórskiej uczelni, ten zamiar się powiódł. - To była główna idea zakupu tej licencji - przekonuje.
Jak dodaje, największą zaleta samochodu była jego prostota. - Główną zmorą tego samochodu była korozja, pozostałe elementy były całkiem sprawne i dawały właścicielowi to poczucie, że wiem jak to działa, w każdej chwili jestem w stanie go naprawić - wspomina.
POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI PRACOWNIKA UCZELNI:
Polską wersję licencyjną produkowano w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Ostatni Maluch zjechał z z taśmy produkcyjnej 22 września 2000 roku.
Czytaj więcej na temat samochodów |
|
Złomowisko Europy? Trzy miliony aut-widm Czy można wierzyć statystykom, z których wynika, że jeździmy samochodami w średnim wieku 15,5 lat? |
|
Mają problem. By nadążyć z produkcją aut W sierpniu z taśm brytyjskich zakładów motoryzacyjnych zjechało o 10,7 procent samochodów więcej niż przed rokiem. |
|
Koniec sojuszu VW z Suzuki. Zdradzili? Suzuki Motors chce zakończyć współpracę z Volkswagenem. Powód - Niemcy oskarżyli Japończyków o złamania zasad porozumienia. |