Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Od kilku tygodni dzięki uruchomionej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych usłudze możemy prześledzić przeszłość samochodu, który mamy zamiar kupić. Zdobędziemy m.in. informację o jego przebiegu oraz liczbie wcześniejszych właścicieli. Money.pl testuje, w jaki sposób działa serwis internetowy i czy rzeczywiście spełnia swoją rolę.
Historia pojazdu jest usługą skierowaną przede wszystkim do tych, którzy planują zakup używanego samochodu czy motocyklu zarejestrowanego w Polsce. Dzięki dostępnym w serwisie danym z Centralnej Ewidencji Pojazdów można potwierdzić wiarygodność sprzedającego i dowiedzieć się więcej o stanie technicznym oferowanego przez niego pojazdu.
By to zrobić, wystarczy wejść na stronę internetową historiapojazdu.gov.pl, a następnie uzupełnić znajdujący się na niej formularz, podając dane otrzymane od potencjalnego sprzedawcy: numer rejestracyjny, numer identyfikacyjny VIN oraz datę pierwszej rejestracji w Polsce. Po chwili system generuje raport, w którym znajdują się dane auta: m.in. marka, rocznik, pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa oraz informacje o badaniach technicznych, ważności ubezpieczenia OC, liczbie właścicieli i przebiegu. System wyświetla też odpowiednie ostrzeżenie, jeżeli pojazd został oznaczony jako kradziony.
Gdzie ten przebieg?
Tyle teoria, bo choć z uzyskaniem podstawowych danych zazwyczaj nie ma problemu, wielu użytkowników systemu od momentu jego uruchomienia narzeka m.in. na to, że w raporcie nie znajduje się szczególnie istotna z punktu widzenia nabywcy informacja o przebiegu pojazdu. Sprawdziliśmy to na przykładzie dwóch aut należących do dziennikarzy Money.pl - w przypadku pierwszego z nich faktycznie jej zabrakło, w drugim ostatni zarejestrowany stan licznika już widniał.NAJPIERW WPROWADŹ TE INFORMACJE |
Wynika to z faktu, że obowiązek przekazywania danych dotyczących przebiegu stacje kontroli mają dopiero od tego roku. W przypadku samochodów, które od stycznia nie przeszły jeszcze obowiązkowego badania, informacji o przebiegu rzeczywiście może zatem brakować. Sęk w tym, że problem dotyczy także niektórych samochodów, które przegląd techniczny miały już w tym roku. - Mogą zdarzać się takie przypadki - potwierdza Katarzyna Kielan z Centralnego Ośrodka Informatyki, który przygotował serwis MSW. - Warto to wówczas wyjaśnić z diagnostą, który przeprowadzał badanie.
Dawid Konieczny, diagnosta z Polskiego Związku Motorowego, przyznaje, że stacje przekazują informacje z różną częstotliwością, co może wiązać się z opóźnieniem aktualizacji danych w systemie. - Według zaleceń Ministerstwa Spraw Wewnętrznych należy wysłać je najpóźniej trzy dni po przeprowadzeniu badania. My robimy to nawet częściej, codziennie lub co dwa dni. Wiem jednak, że niektórzy diagności robią to znacznie rzadziej, na przykład co dwa tygodnie - mówi.
Wykryłeś błąd? Zgłoś go
Brakujące dane to jeden problem, drugi to ich niezgodność ze stanem faktycznym - w niektórych raportach brakuje np. informacji o ważnym ubezpieczeniu OC lub o badaniu technicznym. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych rozbieżności te tłumaczy m.in. przestarzałymi, a kluczowych w kontekście prawidłowego działania Historii pojazdu, systemami informatycznymi, w tym kulejącym Systemem Informatycznym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
SI CEPiK to system(...), który był zbudowany i rozwijany w latach 2003-2010 r. na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) została zbudowana z lokalnych (wojewódzkich i powiatowych) ewidencji pojazdów. W trakcie migracji próbowano zweryfikować dane pod względem poprawności, jednak zastosowane mechanizmy nie przyniosły oczekiwanego efektu. Lokalne bazy były prowadzone w różny sposób, nie było jednolitego schematu danych, czy centralnych zasad i unormowań określających, jak gromadzić dane - czytamy w oficjalnym komunikacie MSW, które rozpoczęło już prace nad projektem CEPiK 2.0, modernizującym cały system.
Druga przyczyna rozbieżności to wspomniane wcześniej opóźnienia w przekazywaniu informacji. - CEPiK jest zasilany przez podmioty zobowiązane do przekazywania danych na podstawie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, m.in. wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, stacje kontroli pojazdów czy ubezpieczycieli. Dane są przekazywane w różnym trybie i w różnym czasie, co niestety czasem może powodować pomyłki i w efekcie niezgodności - wyjaśnia Katarzyna Kielan.
NA OSI CZASU ZOBACZYSZ M.IN., ILE AUTO MIAŁO WŁAŚCICIELI |
Radzi, by w razie wykrycia błędów, np. dotyczących należącego do nas samochodu, skontaktować się z odpowiednim podmiotem w celu wyjaśnienia sytuacji. W przypadku braku informacji o polisie OC jest to ubezpieczyciel, w przypadku nieprawidłowego lub brakującego stanu licznika - konkretna stacja kontroli pojazdów. Jeśli nieprawidłowa jest np. pojemność silnika lub rodzaj paliwa, nieścisłości należy wyjaśniać w wydziale komunikacji starostwa, w którym zarejestrowano pojazd.
- Tak naprawdę system zacznie działać w pełni za 5-6 lat, kiedy w bazie znajdzie się więcej informacji - przewiduje Dawid Konieczny. Jego zdaniem w tej chwili brakuje w nim m.in. integracji z podobnymi serwisami zagranicznymi. - Obecnie, gdy ktoś sprowadza do kraju auto z przebiegiem 300 tys. km, a potem trafia ono do diagnostyka z licznikiem pokazującym 150 tys. km, pracownik stacji musi wpisać aktualny przebieg. Gdybyśmy dysponowali informacjami z innych krajów, takich sytuacji można by było uniknąć - tłumaczy.
Sprawdzamy głównie swoje auta
Mimo braków wytykanych przez niektórych użytkowników i ekspertów, usługa Historia pojazdu, której uruchomienie kosztowało 760 tys. zł, cieszy się dużym zainteresowaniem. Od czerwca Polacy sprawdzili za jej pomocą 502 tys. pojazdów. W pierwszym miesiącu stronę odwiedziło blisko 400 tys. użytkowników, a w lipcu ponad 246 tys. Dziennie korzysta z niej około 13,7 tys. użytkowników.
- Od początku działania usługi odnotowaliśmy, że często to właściciele sprawdzają swoje pojazdy. Sprawdzają w ten sposób, czy w procesie rejestracji pojazdu nie doszło do pomyłki, czy stacja kontroli pojazdów oraz ubezpieczyciel przekazali informacje o badaniu technicznym, czy przedłużenia polisy OC - mówi Katarzyna Kielan.
Dodaje też, że w kolejnych latach planowane jest rozszerzenie informacji prezentowanych w serwisie, m.in. o zdarzenia ubezpieczeniowe. Nie są one jednak w chwili obecnej gromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jak mówi Katarzyna Kielan, zwiększenie zakresu danych wymaga zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, nad którą obecnie pracuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Nawet jeżeli znajdziemy takowy w przystępnej cenie i w miarę niskim przebiegiem to najpewniej i tak będziemy borykać się z problemami naszego auta.
A koszty napraw najpewniej przekroczą fabryczną cenę modelu z salonu.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
https://jaksprawdzacauta.pl/ogledziny/jak-sprawdzic-przebieg-samochodu/
oraz 32 wskazówki na ogólne sprawdzenie samochodu: https://jaksprawdzacauta.pl/ogledziny/sprawdzenie-samochodu-przed-kupnem-2/
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
http://motoryzacyjnyblog.pl/porady/miernik-lakieru-sposob-na-to-jak-rozpoznac-samochod-po-wypadku/
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
VF1JM1R0638774314
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Kupiłem u raport nt mojego pojazdu, którego jestem właścicielem od nowości, salon PL, a który chcę sprzedać. Raport jest mi po to, aby uwiarygodnić ofertę. Tymczasem W RAPORCIE SĄ SAME BZDURY!
(1) Auto było zawsze serwisowane wyłącznie w ASO, ma pełną książkę serwisową,
(2) W raporcie podają przebieg o DWA RAZY większy niż prawdziwy!
(3) Poza tym opis wyposażenia auta to bełkot! - automatyczne tłumaczenie, brzmi jak z włoskiego na angielski, a potem na polski. Nic z tego nie można zrozumieć.
UNIKAĆ OSZUSTÓW!
Dla dociekliwych to jestem modem na forum, które wspierają ludzi którzy kupują auto i robię to za free - ale wspieram się tymi serwisami od historii pojazdu bo nie ma żadnej innej lepszej alternatywy (w aso jest, ale nie wszystko i takie dane o np. szkodach z autobaza ratują tyłki ludziom) - tyle w temacie.
Na takim raporcie tylko osoba naiwna moze sie oprzec. Na dodatek wystawiajacy taki raport nie ierze zadnej odpowiedzialnosc za to co robi. Kasuje naiwnego frajera i tela. Czyste pieniadze za nic. ))
Reasumujac: autodna, autobaza i podobne biora pieniadze od naiwnych w zasadzie za nic. 30 czy 50 pln wyrzucone w bloto !!
Czemu handlarz woli opuscic cene auta z zagranicy np o 500 pln, a nie dolaczy "wiarygodnego" raportu VIN za 50 pln ???? Bo nie chce brac odpowiedzialnosci za nieprawdziwe lub niepelne informacje. Bo wie, ze taki raport VIN to zaden raport, a za wprowadzanie klienta w blad ponioslby odpowiedzialnosc karna.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
PRZESTRZEGAM! W moim raporcie na zdjęciach był zupełnie inny samochód!! Autodna nazywa się profesjonalnym serwisem podczas gdy przekazuje nieprawdziwe informacje (reklamacja oczywiście nieuznana mimo ze niepodważalnie raport prezentuje inny samochód). Nie dajcie się oszukać, STRATA PIENIĘDZY.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Wielka sciema.
Zero raportu
Zero kasy.
Oszusci.
@ nie dochodza.
A to co przyszlo,to tylko,ze pojazd nie figuruje w rejestrze kradzionych.
To mozna na darmowych sprawdzic.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Uwaga na to bmw 320
Uwaga na to bmw w koło lakierowane opszpachlowane miejscami ze sklali na mierniku brakuje,spawane uchwyty od reflektorów,1-kluczyk,brak histori przebiegu oraz ksiazki,lakierowane byle jak po zawiasach od maski pełne zapylenie w silniku słycha szklanki zaworowe.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Dostałem dzisiaj informację o getauto.pl, że mogę sprawdzić auto - jego przebieg i czy dane się zgadzają.
Czy ktoś wie może jak to działa?
Strona jest bezpłatna i po sprawdzeniu mojego autka dostałem przyzwoity raport w PDF na mejla z danymi, historią badań technicznych i informacją ile mam teraz przebiegu.
Nawet podają ile mam dziś przejechane i prawie się zgadzało (różnica 20km).
Ale najciekawsze jest to, że można tam sobie ustawić żeby przypomniało o następnych badaniach technicznych. Nie wiem co prawda jak to działa bo badanie mam ważne do 05.2017, ale słyszałem w radio że mają być jakieś nowe kary za brak badań od przyszłego roku.
Ciekawi mnie jak to działa. W każdym razie jak ktoś chce sprawdzić na szybko auto to fajna sprawa. To akurat polecam bo zdarzyło mi się trafić gdzie miałem wpisać VIN i w zasadzie niewiele informacji dostałem za prawie 30 zł.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Generalnie ASO ma najlepszy sprzęt do sprawdzania i bazę, w której można potwierdzić chociażby zrobione naprawy.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
http://www.autodna.pl/
Można sprawdzić auta z Francji, Holandii, Belgii i krajowe, duża baza wraz ze zdjęciami.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
https://historiapojazdu.gov.pl/
Oczywiście jak będzie długa historia to zawsze będzie lepsze niż samochód bez historii, ale na prawdziwych handlarzy i tak raczej nie dasz rady. Zniszczą ciebie doświadczeniem.
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem
Re: Historia pojazdu. Jak sprawdzić używane auto przed zakupem