Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Dziesięć najciekawszych samochodów z Czech [GALERIA]

2013-12-10 08:54

Dziesięć najciekawszych samochodów z Czech

Dziesięć najciekawszych samochodów z Czech
Motoryzacja czeska, mimo że kojarzona głównie ze Skodą, ma znacznie więcej odcieni. Dziś spoglądamy w przeszłość i poszukujemy najciekawszych samochodów, które powstały u naszych południowych sąsiadów.

1. Praga Lady

Miłośnikom motoryzacji Praga kojarzy się z solidnymi ciężarówkami, jednak przed wojną firma produkowała z powodzeniem samochody osobowe, z których najpopularniejszym modelem było Piccolo, wytwarzane w wielu wersjach przez kilkanaście lat.

ad948da04214bd81c2a19b8359073bbf.jpg 1eb9f1e9205e99b3f7d92f6f4fd39f56.jpg fd9cd26a8dc86ad0fbd27580461b3a9d.jpg

Na bazie Piccolo powstał bardziej rzadki model Lady, który został wykonany w około 5000 egzemplarzach. Samochód był napędzany jednostką 1447 cm3 (28 KM) z modelu Piccolo, a później motorem1660 cm3 (35 KM).

Dziś, nawet w Czechach, Praga Lady jest rzadkością i osiąga wysokie ceny rzędu kilkudziesięciu tysięcy euro za kompletny egzemplarz do poprawek.

Fot. Pavel Ševela (wikimedia.org), na lic. Creative Commons 3.0, Zruda (flickr.com) na lic. Creative Commons 3.0

2. MTX Tatra V8

MTX Tatra V8 jest przykładem, że Czesi są w stanie stworzyć niezwykły samochód sportowy, który można określić mianem supersamochodu. Może nie jest tak szybki, jak włoskie czy niemieckie maszyny z tego okresu, ale od strony stylistyki robi podobne wrażenie.

ef9851d676e4a10dfa4b8b6c060434f1.jpg dc00f9639f0550acb5e81aa7e645bc39.jpg c5e70b561bb6239a996a5a2dc9225131.jpg

Auto bazowało na technologii Tatry 613 limuzyny z silnikiem V8 chłodzonym powietrzem, a konkretnie na jej sportowej odmianie (Tatra 623). Początkowo 4-litrowy motor produkował 217 KM, jednak później inżynierowie przygotowali 306-konną wersję z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Słabszy model osiągał około 250 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,2 sekundy. Wersja z wtryskiem osiągała 265 km/h i rozpędzała się do pierwszej setki w około 5,6 s.

Auto zostało zaprezentowane w 1991 roku w Pradze, gdzie wzbudziło sensację podobno zamówień na auto było około dwustu. Niestety, fabryka MTX spłonęła i auto nie wyszło poza fazę prototypu. Powstały jedynie cztery sztuki.

Fot. János Tamás (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 3.0 (zielony); Miloš700 na lic. Creative Commons 3.0; (biały) Dr Zabójca (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 2.5 (zielony front)

3. Jawa Aero Minor

Jawa zdobyła swoją renomę dzięki produkcji motocykli, jednak praska firma ma również epizod związany z tworzeniem samochodów. Przed wojną wypuściła niewielki model Minor wyposażony w dwucylindrowy silnik 616 cm3, który był dostępny w zamkniętym nadwoziu oraz jako kabriolet i roadster. Samochód trafił na rynek w 1937 roku i był produkowany do 1939 roku. Po wojnie zmontowano jeszcze kilkaset egzemplarzy, a później przygotowano następcę Aero Minor.

Auto miało całkowicie nowe nadwozie, jednak pod względem technologicznym bazowało na przedwojennej konstrukcji: dwusuwowy silnik miał dwa cylindry, pojemność 615 cm3 i legitymował się mocą 20 KM. Napęd był przenoszony na koła przednie. Auto posiadało nowoczesne, czteromiejscowe nadwozie.

28a2d32d16a8d0bdb8e7960d45f65c44.jpg ff442ba182c98aedf48240c76bf24b5c.jpg 3304670ed5435f948209e78df7a65ad2.jpg

Mimo, że samochód został zaprojektowany przez Jawę, był sprzedawany pod marką Aero. W latach 1946-1951 udało się wyprodukować ok. 14 tysięcy egzemplarzy.

Fot. Rew (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 1.0.

4. Laurin & Klement 110

Dziś logiem Laurin & Klement sygnowane są najlepiej wyposażone edycje Skód to odwołanie do dziedzictwa najpopularniejszej dziś czeskiej marki, która powstała na fundamentach założonych przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa. Ich współpraca zaczęła się od marki Laurin & Klement, która później wyewoluowała w Skodę.

c4de3011dea1d98dc4cfe451c0a743f0.jpg c95bec17e346144a7f04d0e5340347f7.jpg 9b3c51375583a8522fecedc34ed1b988.jpg

Model 110 był produkowany w latach 1925 - 1929 i przez ten czas wytworzono 2985 sztuk. Samochód powstawał w krótkich seriach, które wyróżniały się licznymi poprawkami i udoskonaleniami. Początkowo był napędzany silnikiem 1.8 o mocy 25 KM, jednak od 1926 roku montowano 30-konny motor o pojemności blisko 2-litrów (1944 cm3).

5. Skoda 1100 OHC

Polacy zachwycają się (nie bez przyczyny) Syreną Sport, jednak mało kto wie, że w tym samym czasie w Mlada Boleslav powstawała Skoda 1100 OHC samochód, który mógłby konkurować z projektem Cezarego Nawrota pod względem stylistyki, a jeśli chodzi o osiągi byłby bezkonkurencyjny. Nic jednak dziwnego to typowy samochód sportowy przeznaczony na tor.

0f801b5028648c9f3366902365c741fd.jpg f8faeb5092484cd9f8f5791f177f9764.jpg f32789d4d5fae2bcb8c55c16019663de.jpg

Do napędu sportowej Skody użyto jednostki 1,1-litra o mocy 95 KM, która była osiągana aż przy 7700 obr/min. Samochód trafił w 1958 roku na tory wyścigowe, gdzie odnosił sukcesy.

Skoda 1100 OHC powstała zaledwie w pięciu egzemplarzach: trzy to roadstery z nadwoziem z laminatu, a dwa coupe, których karoseria była wykonana z aluminium.

6. Tatra T77

Tatra T77 wyprzedziła swoją epokę. Mimo, że wyglądała jak samochód powojenny, pojawiła się w 1934 roku. Wrażenie robiły również osiągi auto osiągało 150 km/h dzięki silnikowi V8 o pojemności 3-litrów (później 3,4-litra).

1a62b932e5a689c505cdd92c8bb565d7.jpg 3025ce6200e220d8371e768d599cd1ba.jpg 20d21220b4a4b8601dd06aae6efdd803.jpg

Głównym konstruktorem samochodu był legendarny Hans Ledwinka, a za opływowe nadwozie odpowiadał Erich Übelacker, który bazował na doświadczeniu Paula Jaray, projektanta Zeppelinów.

Tatra T77 zapoczątkowała całą rodzinę aerodynamicznych limuzyn firmy Tatra, które z powodzeniem były wytwarzane po II Wojnie Światowej.

Fot. AlfvanBeem, wikimedia.org na lic. Creative Commons 1.0

7. Wikov 7-28 Sport

Wikov to firma dziś nieznana, jednak w Czechosłowacji był to popularny producent maszyn rolniczych, z bogatą historią. W latach dwudziestych firma zdecydowała się na wejście w świat automobili skonstruowano kilka modeli, z których najbardziej rzadkim jest Wikov 7/28 Sport.

74cc74f6dfa7faeef872bcadb348c0e3.jpg 152e2cc0014519467aba9728af341a39.jpg 0cd7201911873f3439c9381d811493f7.jpg

Wyprodukowany w niewielkiej ilości (najprawdopodobniej 10 sztuk) samochód wyróżniał się dobrym stosunkiem mocy do masy, dzięki czemu mógł rozpędzić się do 120 140 km/h, co w 1928 roku było dynamiką dającą przepustkę do uczestnictwa w wyścigach samochodowych. Auto było produkowane do 1932 roku, a dziś jest rarytasem kosztującym majątek.

Fot. Zruda (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0; Fot. Edisteewr (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 3.0 (czerwony)

8. Aero 50 Dynamik

Przyglądając się sylwetce Aero 50 Dynamik możemy dojść do wniosku, że za opływowe nadwozie tego samochodu odpowiadają włoscy mistrzowie stylu. Prawda jest jednak inna to Carosserie Sodomka, które ma swoją siedzibę w 12-tysięcznym mieście Vysoké Mýto.

71bece1e6f1bf34efb3e2ffa37a4090f.jpg e57e85b734014044ca54133464173a1f.jpg ca70f6399862c95a6abe4b5bf4f3ee5c.jpg

Mistrzostwo formy połączono z technologią, której nie można określić mianem przełomowej. Samochód był napędzany 2-litrowym silnikiem dwusuwowym o mocy 50 KM, połączonym z trzybiegową przekładnią manualną. Auto pozwalało na osiągnięcie około 125 km/h. Samochód był produkowany tylko w latach 1939 1940. Najprawdopodobniej powstało zaledwie sześć egzemplarzy tego nietuzinkowego pojazdu.

Fot. Jan Kubík / Wikimedia Commons.

9. Skoda 130 RS

Skoda 130 RS to szczytowe osiągnięcie czechosłowackich inżynierów odpowiedzialnych za przygotowywanie samochodów do motosportu. W ciężkich socjalistycznych warunkach udało się stworzyć rajdówkę, która mogła konkurować z najlepszymi konstrukcjami z Zachodu.

5c2f09b2189d50cdda764291b1dc80ed.jpg e1521118ad137bd7cc1ee6e14f03fbc0.jpg c5ad576a57fedbda0f9b58c8379d5c21.jpg

W klasie do 1300 cm3 130-stka radziła sobie doskonale wygrywała rajdy należące do oficjalnego cyklu Mistrzostw Świata. Wszystko dzięki mocnej jednostce napędowej, która produkowała 140 KM i pozwalała na rozpędzenie sie do 100 km/h w 7,5 sekundy oraz zdolnym kierowcom. Skoda 130 RS była produkowana w latach 1975-1980 i w tym czasie wytworzono około 200 egzemplarzy.

10. Walter Regent Sodomka

Walter Regent Sodomka to drugi już samochód, którego niezwykłość tkwi w olśniewającym nadwoziu autorstwa czeskiego Pininfariny Josefa Sodomki.

ecbec51a67a32cbe52e0eb0c9ba45caf.jpg 7cf9472292e0a3d7804123cdfa27df7f.jpg 0fbf8046b87ab42cc082512391cd9212.jpg

W 1930 roku firma Walter przygotowała luksusowy model Regent wyposażony w silnik o pojemności 3,2-litra. Auto posiadało klasyczne dla tamtych czasów nadwozie, jednak gdy wizjonerski Czech wziął na warsztat Regenta powstał niezwykły projekt zwany Regent Sodomka (1934).

Tagi: jawa, tatra, smart roadster, morgan aero
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl