Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

DCT dwusprzęgłowa skrzynia biegów

2008-10-04 00:00

DCT dwusprzęgłowa skrzynia biegów

DCT  dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Szybsza niż przekładnia manualna i wygodna jak automat. Odpowiednik DSG współpracuje z dwulitrowym silnikiem Diesla Volkswagena montowanym w Dodge´ach i Chryslerach.

Dwusprzęgłowa przekładnia DCT (od ang. Dual-Clutch Transmission) jest odmianą skrzyni automatycznej, zapewniającą płynną i szybką zmianę biegów. W porównaniu z tradycyjnymi automatami ograniczono w niej tzw. straty pasożytnicze, co pozwoliło obniżyć zużycie paliwa i związaną z nim emisję CO2 do 6%.

W DCT wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi, jak w skrzyni manualnej, w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych. Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego, dzięki czemu cała operacja przebiega praktycznie bez przerywania dopływu mocy. Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa. W praktyce ważniejsza wydaje się większa przyjemność z jazdy dzięki płynnej i szybkiej zmianie przełożeń. Oczywiście dobór przełożeń można korygować ręcznie, co nazywa się oficjalnie funkcją Autostick.

Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych. Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc porównując z klasycznym automatem planetarnym oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy. W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie również do obniżenia zużycia paliwa.

Dwusprzęgłowa przekładnia DCT to efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag w ramach Powertrain Offensive" programu modernizacji układów przeniesienia napędu, rozpoczętej w 2007 roku. W Polsce DCT zadebiutowała w lecie 2008 roku w Dodge´u Jouney, a od jesieni dostępna jest także w modelach Dodge Avenger i Chrysler Sebring. Występuje wyłącznie w kombinacji z dwulitrowym silnikiem Diesla (na pompowtryskiwaczach) dostarczanym przez Volkswagena, a oznaczanym 2.0 CRD. DCT funkcjonalnie odpowiada 6-biegowej mokrej" przekładni DSG. Nie jest ta sama skrzynia, ale z miejsca kierowcy nie widać różnicy.

Tagi: paliwa, chrysler, dodge, silnikiem, dodge avenger, chrysler sebring
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne