Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Audi udoskonala serię A6

2008-09-29 16:38

Audi udoskonala serię A6

Jej premiera podczas salonu samochodowego w Paryżu. Efektywne silniki rozszerzają paletę jednostek napędowych, innowacyjne technologie obniżają spalanie wszystkich modeli tej serii o około 15 procent.

Zmodyfikowane zawieszenie i nowe systemy wspomagania kierowcy sprawiają, że jazda staje się jeszcze przyjemniejsza. Nowa generacja systemu obsługi MMI zwiększa jego możliwości. Nowe A6 pojawi się na niemieckim rynku w październiku.


Najbardziej sportowa limuzyna biznesowa na niemieckim rynku jest zarazem najpopularniejszym samochodem tego typu. Globalna sprzedaż tego modelu w 2007 roku wyniosła 234.000 sztuk i odpowiada 37-procentowemu udziałowi w tym segmencie rynku. Większość limuzyn zjeżdża z taśmy montażowej z silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi,
ze stałym napędem na wszystkie koła i z luksusowym wyposażeniem dodatkowym. To najlepszy dowód, że technologie Audi są doceniane na całym świecie.

Stylistyka doskonale podkreśla mocny charakter A6. Teraz seria ta otrzymała cały szereg wyjątkowych akcentów. Osłona chłodnicy Singleframe, zderzaki, wloty powietrza i reflektory przeciwmgielne mają nowy kształt. Diodowe światła dzienne w opcjonalnych reflektorach ksenon plus tworzą poziomy pas złożony z 6 diod. Dostępne jako opcja adaptive light uzupełniono światłami doświetlającymi zakręty; razem z reflektorami ksenonowymi plus Audi oferuje na życzenie system samoczynnie włączający i wyłączający światła drogowe.

Przestronne wnętrze A6 z czystymi, eleganckimi liniami i perfekcyjnym wykończeniem jest typowe dla marki z czterema pierścieniami. Tylna kanapa gwarantuje doskonały komfort, jej zagłówki w formie litery L poprawiają widoczność kierowcy do tyłu. Na życzenie dostępna jest komfortowa kanapa z dwoma wyprofilowanymi pojedynczymi miejscami siedzącymi. Cały zestaw starannie przemyślanych, często niezwykle szczegółowych rozwiązań pozwolił na zmniejszenie prawie o połowę poziomu hałasu w najważniejszych zakresach częstotliwości.

Poprawiona została grafika tablicy wskaźników. Eleganckie chromowane aplikacje, umieszczone również na ramionach kierownicy, podkreślają niepowtarzalną atmosferę wnętrza. Elementy dekoracyjne wykonano z aluminiowe, dostępne są także dekoracje z drewna.

Audi przygotowało pakiet sportowy S line obejmujący takie elementy jak 18-calowe koła i sportowe zawieszenie, obniżające nadwozie o 30 milimetrów. Sportowe siedzenia oraz specjalne listwy dekoracyjne i tapicerki sprawiają, że czarne wnętrze staje się jeszcze szlachetniejsze. Jako uzupełnienie, pakiet stylistyki zewnętrznej S line oferuje
kilka wyraźnych elementów wyróżniających nadwozie. Z kolei elementy z programu Audi exclusive są przeznaczone dla klientów A6 bardziej nastawionych na luksus i indywidualizm.

Jedną z najmocniejszych stron cieszącego się wielką popularnością modelu A6 jest szeroka oferta jednostek napędowych. Do wyboru nabywcy mają sześć silników benzynowych i cztery wysokoprężne z czterema, sześcioma i ośmioma cylindrami. Jako silniki z bezpośrednim wtryskiem wykorzystują one najnowocześniejsze technologie: FSI, TFSI i TDI. Ich moc przekazywana jest przez manualną skrzynię biegów, komfortową tiptronic lub wysoce efektywną multitronic, na przednie lub na wszystkie cztery koła. Silniki w nowych wersjach zyskały na sile i efektywności. Rozwiązania zastosowane w celu optymalizacji ich działania pozwoliły na uzyskanie doskonałych wartości zużycia paliwa przy niezmienionej przyjemności jazdy - we wszystkich modelach tej serii spalanie zmniejszyło się o około 15 procent.

Ofertę jednostek benzynowych otwiera silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem 2.0 TFSI o mocy 125 kW (170 KM), a zamyka najmocniejszy - 4.2 FSI V8 o mocy 257 kW (350 KM). Są dwie nowe wersje silników V6 - 2.8 FSI o mocy 140 kW (190 KM) oraz 162 kW (200 KM).

Obie wyposażone w innowacyjny Audi Valvelift System (AVS), który zmienia dwustopniowo skok zaworów dolotowych, co zwiększa moment obrotowy i obniża spalanie. Średnie zużycie paliwa 2.8 FSI w A6 Limousine wynosi tylko 8,2 (190 KM, 6-biegowa skrzynia manualna) lub 8,4 litra (220 KM, skrzynia bezstopniowa multitronic) na 100 kilometrów.

Wyjątkową nowością jest trzylitrowy silnik V6 o mocy 213 kW (290 KM). Audi stosuje w każdej jednostce napędowej optymalne dla niej rozwiązania, dlatego 3.0 TFSI jest doładowywany sprężarką. Od teraz T na tabliczce oznacza nie tylko turbo, lecz ogólnie doładowanie. Zastosowanie sprężarki nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, ale dzięki krótkim drogom zasysania zapewnia szybką reakcję na pedał gazu. Silnik ten rozwija swoją moc już przy niskich prędkościach obrotowych, od 2.500 obr./min do 4.850 obr./min. Moment obrotowy utrzymuje się na wysokim poziomie 420 Nm.

3.0 TFSI współpracując ze skrzynią tiptronic i napędem quattro przyspiesza A6 Limousine do 100 km/h w 5,9 sekundy. Jego zdolność przyspieszania kończy się dopiero przy ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 250 km/h.

Takie wartości były kilka lat temu osiągalne tylko dla silników ośmiocylindrowych. Także sprężarka V6 osiąga doskonałe wyniki: w cyklu określonym przez europejskie normy spala 9,5 litra paliwa na 100 km. Ze swoją kombinacją wysokiej dynamiki i niewielkiego zużycia silnik 3.0 TFSI jest nowym, doskonałym przykładem odnoszącej sukcesy strategii poprawy efektywności wprowadzanej w życie przez Audi.

O tym, jak mocno w Audi powiązane są ze sobą sportowy charakter i efektywność, świadczą także silniki TDI w A6. Paliwo jest dostarczane do nich przez system Common-Rail z szybkodziałającymi piezowtryskiwaczami i ciśnieniem wtrysku 1.800 bar. System ten pracuje cicho i spokojnie.

Silnik 2.7 TDI uzyskuje teraz moc 140 kW (190 KM), a 3.0 TDI 176 kW (240 KM), ich moment obrotowy wynosi odpowiednio 380 i 450 Nm.

Wśród silników wysokoprężnych znajduje się jednostka czterocylindrowa 2.0 TDI, która będzie oferowana w dwóch wersjach: o mocy 125 kW (170 KM) - od jesieni 2008 roku - oraz 100 kW (136 KM). W wersji podstawowej silnik ten będzie pracował jako wyjątkowo efektywny model e z oznaczeniem 2.0 TDIe.

Jego 320 Nm momentu obrotowego przekazywane jest na przednie koła przez sześciobiegową skrzynię manualną lub bezstopniową przekładnię multitronic.
Z tą ostatnią skrzynią biegów A6 przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 204 km/h. Średnie zużycie wynosi jednak zaledwie 5,3 litra na 100 km (manualna skrzynia), a emisja dwutlenku węgla 130 gram/km.

Tak doskonałe wartości udało się uzyskać dzięki intensywnemu zastosowaniu innowacyjnych technologii. Pompa wspomagania układu kierowniczego pracuje oraz udoskonalenia w dziedzinie aerodynamiki zmniejszyły wartość cw do 0,28. w zależności od potrzeb, alternator odzyskuje energię podczas hamowania i zamienia ją na energię elektryczną.

Przekładnia ma dłuższe przełożenia w dwóch górnych biegach. Dla wszystkich A6 z manualną skrzynią biegów i systemem informacji kierowcy, a więc także dla 2.0 TDIe, jako opcja dostępny jest wskaźnik, który informuje kierowcę, który bieg w danym momencie jest optymalny ze względu na zużycie paliwa.

Dla wszystkich jednostek napędowych powyżej 140 kW (190 KM) Audi oferuje napęd na wszystkie koła quattro; przy najmocniejszych silnikach quattro należy do wyposażenia seryjnego. We wszystkich przypadkach, z wyjątkiem 2.8 FSI 140 kW (190 KM) z manualną skrzynią biegów, jest to najnowsza generacja tego napędu przekazująca większą ilość momentu na tylną oś.

Takie ustawienie zwiększa dynamikę A6, poprawia przyczepność i bezpieczeństwo. W normalnych warunkach 40 procent siły przekazywane jest na przednią oś, a 60 procent na tylną. W razie potrzeby mechanizm różnicowy Torsen przekazuje natychmiast większość sił na oś o lepszej trakcji - w ekstremalnym przypadku 65 procent na przód lub 85 procent na tył.

Przy udoskonalaniu zawieszenia A6 w centrum uwagi były dwa punkty - dalsza poprawa komfortu i jednocześnie zachowanie sportowych właściwości. Konstruktorzy Audi osiągnęli oba te celi dzięki zastosowaniu nowych amortyzatorów na przedniej osi. Mają one większą średnicę i zoptymalizowany system zaworów. Poprawiona została także szybkość reakcji amortyzatorów oraz ich ustawienie.

Na życzenie A6 jest wyposażane w pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension; kierowca może wybrać jedną z trzech charakterystyk pracy adaptacyjnych amortyzatorów. Mocniejsze warianty silników otrzymały duże, 17-calowe hamulce. Jako opcję Audi dostarcza wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach, nie wymagający konserwacji i nie ulegający zużyciu. Alternatywnie do wyboru są opony pozwalające na przejechanie po utracie ciśnienia nawet dystans 50 kilometrów.

Większość udoskonaleń, które wprowadzono do A6 Limousine i A6 Avant, zostanie uwzględnionych także w dwóch innych modelach - wszechstronnym A6 allroad quattro i dynamicznym S6. A6 allroad quattro otrzyma nowy silnik 3.0 TFSI o mocy 213 kW (290 KM) oraz oba V6 TDI o zwiększonej mocy.

Silnik V10 w S6 będzie miał moc 320 kW (435 KM). W przypadku tego sportowego modelu zmiany skoncentrują się na optycznych detalach zewnętrznych i wewnętrznych.
Tagi: audi, audi a6, morgan plus, lotus v8
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne