Money.plMotoryzacjaWiadomościPublikacje

Asystent parkowania

2008-09-23 22:48

Asystent parkowania

Asystent parkowania
Na rynku dostępne są już systemy mogące zaparkować auto. Teraz także w Mercedesach klasy A i B.

W nowych modelach samochodów coraz częściej na liście opcji znaleźć można asystenty parkowania. Za pomocą czujników ultradźwiękowych dokonuje one pomiaru wielkości przestrzeni do parkowania, a następnie wjeżdżają pojazdem na miejsce automatycznie, bez konieczności wykonywania manewrów kierownicą.

Koniecznym warunkiem technicznym do zastosowania systemu automatycznego parkowania w pojeździe jest elektryczne wspomaganie kierownicy, funkcja wspomagania parkowania oraz dwa dodatkowe czujniki ultradźwiękowe, po jednym z każdej strony pojazdu. Czujniki te służą do pomiaru wielkości miejsca parkingowego w momencie, gdy samochód przejeżdża obok z prędkością maksymalną 35 km/h. Boczna odległość od miejsca parkingowego oraz parkujących pojazdów powinna wynosić od 30 do 180 cm. W obecnej konfiguracji systemu wystarczy, aby miejsce parkingowe było o 80 cm dłuższe od długości samego pojazdu.

Jeżeli system uzna miejsce za wystarczające do zaparkowania pojazdu, to przekazuje kierowcy odpowiednią informację. W zależności od producenta i typu pojazdu może to być sygnał optyczny, dźwiękowy lub zapowiedź głosowa. Po uaktywnieniu asystenta parkowania przez kierowcę, system oblicza liczbę i rodzaj najbardziej optymalnych manewrów wprowadzających samochód na miejsce. Kierowca musi jedynie operować gazem i hamulcem. Kierownica będzie skręcać automatycznie, gdy prowadzący zdejmie z niej ręce (wielu kierowców miewa w takiej sytuacji obawy i odruchowo chwyta kręcące się koło kierownicy, co dezaktywuje system). Wspomaganiem kierownicy oraz wykonaniem odpowiednich do zaparkowania pojazdu skrętów steruje układ elektroniczny. Wszystko odbywa się automatycznie, nawet jeśli zaparkowanie pojazdu wymaga wykonania wielu kolejnych manewrów. Asystent parkowania jest w stanie rozpoznać ewentualne przeszkody oraz krawędź krawężnika, działa także w przypadku braku krawężnika jako elementu orientacyjnego oraz w nocy.

Zastosowany w Mercedesach klasy A i B system dostarcza firma Bosch. Po raz pierwszy system do pomiaru miejsc parkingowych tej marki został zastosowany w roku 2006, w Citroenie C4 Picasso. Jeszcze w tym roku największy na świecie dostawca koncernów samochodowych opracuje rozwiązanie przeznaczone do samochodów osobowych ze wspomaganiem hydraulicznym. W tej wersji systemu kierowca będzie sterował autem własnoręcznie, z pomocą prostych wskazówek dotyczących odpowiedniego skrętu kierownicy i punktów zatrzymania lub zmiany kierunku jazdy. Trwają także prace nad rozwiązaniami technologicznymi, które umożliwią parkowanie bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy. Pojawienie się na rynku to przypuszczalnie kwestia kilku lat.

Tagi: samochód, bosch, koło, autem, mazda b, citroen c4
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne