Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Znikną małe stacje paliw?

2015-02-13 12:15

Znikną małe stacje paliw?

1 / 2
Znikną małe stacje paliw?
Fot. Dob's Farm - Fotolia.com

Kierowcy od jesieni ubiegłego roku zacierają ręce, ciesząc się z coraz tańszego tankowania. Niestety jest też druga strona medalu - topniejące marże właścicieli stacji paliw i widmo plajt. Coraz bardziej realne jest, że zmotoryzowani z niewielkich miejscowości, tankujący na stacjach nie należących do koncernów lub większych sieci, będą musieli fatygować się dalej, by napełnić bak. Może się okazać, że właściciel stacyjki, na której dziś to robią, z powodu rekordowo niskich marż będzie musiał zwinąć interes.

Pod nóż idą też plany inwestycyjne koncernów paliwowych. Zyski PKN Orlen i Grupy Lotos w 4 kwartale ubiegłego roku z powodu niskich cen ropy stopniały w sumie o około 1,6 mld złotych.

- Marże spadły ostatnio do minimalnych poziomów, czyli około 2 procent - mówi Money.pl Zdzisław Pisiński z Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jeszcze niedawno były dwu, trzykrotnie wyższe. Na spadek marż, wymuszony dużą konkurencją, nałożył się spadek cen paliw, co jeszcze bardziej obniżyło zyski.

Średnie ceny paliw na stacjach są najniższe od pięciu lat. Z każdego litra sprzedanego paliwa prowadzącemu stację pozostaje od 8 do 10 groszy zysku. Pół roku temu - przy cenach paliw przekraczających 5 złotych - w jego kieszeni zostawało średnio 30-35 groszy. Średnia dobowa sprzedaż paliw na przeciętnej stacji sięga 4 900 litrów, co w miesiącu daje około 147 000 litrów. Zdaniem ekspertów, by utrzymać stacje tylko ze sprzedaży paliwa na takim poziomie, wyłącznie na pokrycie kosztów jej funkcjonowania niezbędna jest marża w wysokości 25-30 groszy. 10 groszy marży na litrze paliwa to dla małej stacyjki ekonomiczna śmierć. Tym bardziej, że większość stacji niezrzeszonych wykazuje sprzedaż poniżej 3 000 litrów paliwa na dobę.

Przy takiej sprzedaży właściciel stacji, żeby pokryć swoje koszty musi naliczać marżę na poziomie co najmniej 50-60 gr za litr. Oczywiście największa sprzedaż realizowana jest na stacjach koncernowych oraz położonych przy autostradach. Takie stacje mogą funkcjonować już przy marży 25 gr za litr.

Warto przy tym podkreślić, że paliwowy detal wymaga inwestycji, które zwracają się latami. Koszt wybudowania i wyposażenia stacji paliw waha się w kwocie od 2 do 11 mln zł, w zależności od tego, czy jest to niewielka stacyjka, oferująca tylko podstawowe paliwa i LPG, czy duża stacja przy autostradzie lub ekpresówce. Czas zwrotu inwestycji też zależy od lokalizacji - waha się od kilku lat w dobrej lokalizacji do nawet 10 lat przy niewielkim ruchu.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne