Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Od środy nowa obwodnica we Wrocławiu

2011-08-27 12:35

Od środy nowa obwodnica we Wrocławiu

Od środy nowa obwodnica we Wrocławiu
Fot. Karol Jagoda/CC/Wikipedia
Za kilka dni obwodnica Wrocławia i jeden z najwyższych mostów w Europie zostaną oddane do dyspozycji użytkowników polskich dróg - powiedział w sobotę premier. Podkreślił, że w ciągu 4 lat zainwestowano w Dolny Śląsk 9 mld zł, a we Wrocław ok. 5 mld zł.

Premier zapewnił, że dopóki będzie o tym decydował ani przejazd obwodnicą, ani przejazd przez most nie będą płatne. Chciałbym przeciąć wszelkie spekulacje, bo wiem, że to jest problem. W Polsce autostrady, są autostradami płatnymi tak, jak w przygniatającej większości krajów. Ale decyzja dotycząca obwodnicy Wrocławia, w tym także tego mostu jest jednoznaczna - to nie jest autostrada. Będzie zmiana rozporządzenia, będzie to odcinek S, a nie odcinek A i obwodnica i most nie będą płatne, przynajmniej, tak długo, jak ja będę podejmował decyzje - powiedział Tusk.

Na pytanie, kiedy taki dokument zacznie obowiązywać, szef rządu powiedział: To jest tylko pytanie o umiejętność szybkiego pisania ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Ale jest po decyzji. Minister zna naszą intencję, konsultowałem to także z ministrem finansów, bo nie chcę rzucać słów na wiatr. To wszystko układa się w logiczną całość. Nie chcę podawać godziny i daty, ale traktujcie tą decyzję, jako załatwioną. Tym bardziej, że to nie wymaga zmiany ustawy, a więc długich procedur legislacyjnych, tylko zmiany rozporządzenia. Z tego co pamiętam, w środę samochody powinny ruszyć, to tego samego dnia rozporządzenia będzie już wisiało w internecie.

Premier, m.in. wraz z marszałkiem Sejmu Grzegorzem Schetyną i ministrem kultury Bogdanem Zdrojewskim, uczestniczył w sobotę rano w dniu otwartym Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, obejrzał też największy most w Polsce, który powstał na tej trasie. Pylon przeprawy ma 122 metrów wysokości, a jej dwie, niezależne, wielopasmowe jezdnie zostały podwieszone na 160 wantach, o łącznej długości lin ok. 25 kilometrów.

To jest, jak sądzę, bardzo dobre miejsce i bardzo dobry moment, aby powiedzieć, że Polska naprawdę buduje się w sposób - w niektórych przynajmniej miejscach - zatykający dech w piersiach. W różnych miejscach to tempo jest różne i nie zawsze jesteśmy zadowoleni, ale tu we Wrocławiu, wszyscy możemy z satysfakcją podkreślić, że Polacy potrafią budować wbrew temu wielowiekowemu przekleństwu. Potrafią także budować drogi i mosty i to w takim imponującym stylu, jak ten most wantowy - powiedział szef rządu podczas spotkania z dziennikarzami.

Dziennikarze pytali premiera o drogę S5 z Wrocławia do Poznania, która wypadła z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Jestem premierem, a nie agitatorem, nie przyjechałem do Wrocławia obiecywać czegoś, czego nie będę mógł spełnić w najbliższym czasie. Mówiłem o tym, że trzeba było kroić wydatki zgodnie z realnymi możliwościami państwa polskiego. (...) Jeśli będzie możliwość odblokowania inwestycji, które ze względu na kryzys finansowy trzeba było przesunąć w czasie, jeśli będzie tylko taka możliwość, chętnie o tym poinformuję, jeśli będę oczywiście urzędował. Ale na wyrost nie będę niczego obiecywał. Dzisiaj nie mam żadnego komunikatu w tej sprawie - powiedział Tusk.

Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia rozpoczęła się w 2008 r. Sukcesywnie do użytku oddawano kolejne odcinki. Pierwszym - od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 - kierowcy mogli przejechać w grudniu 2010 r. Kolejny - od węzła Wrocław Południe do węzła przy lotnisku - oddano w maju 2011 r. Z kolei w lipcu zakończyła się budowa odcinka od węzła Północ do Łącznika Długołęka.

W ciągu ostatniego fragmentu trasy - od lotniska do ul. Żmigrodzkiej - wybudowano największy most w Polsce. Pylon przeprawy ma 122 metrów wysokości, a jej dwie, niezależne, wielopasmowe jezdnie zostały podwieszone na 160 wantach, o łącznej długości lin ok. 25 kilometrów. Długość całej obwodnicy wynosi 36 km. Trasa poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic. Koszt całej inwestycji sięga ok. 4 mld zł.

(PAP) pdo/ mic/ aop/ kno/ mag/
Tagi: infrastruktura, drogi, bezpieczeństwo, auto, korki, moto, naprzód
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

gdzie ta obwodnica

sympatyk wroclawia / 89.68.23.* / 2011-09-01 08:06
Ciekawe kiedy GoogleMaps zaktualizuje mapę? bo jak na razie to sladu nie ma nawet po odcinku oddanym w grudniu 2010 ! Zreszta tak samo jest na Yahoo. Nasze Targeo trochę lepsze - ale też nie nadąża z aktualizacją ...

Oferty motoryzacyjne