Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Korki nie znikną z miast: "Samorządy nie nadążają"

2010-07-07 09:43

Korki nie znikną z miast: "Samorządy nie nadążają"

Korki nie znikną z miast: "Samorządy nie nadążają"
Fot. Money.pl/Anna Kraszkiewicz

Mieszkańcy miast niechętnie korzystają z komunikacji miejskiej, bo jest zatłoczona i w dużej części przestarzała. Tak wynika z kontroli NIK prowadzonej w ośmiu miastach.

Najwyższa Izba Kontroli zbadała, co samorządy dużych aglomeracji miejskich robią, by poradzić sobie z korkami na ulicach i usprawnić przejazdy. Kontrola objęła osiem miast - Warszawę, Wrocław, Gdańsk, Poznań, Bydgoszcz, Kraków, Szczecin, Lublin.

- Działania samorządów nie nadążają za wzrostem ruchu samochodowego. Wszystkie skontrolowane miasta planowały inwestycje zwiększające przepustowość ulic oraz opracowywały metody zachęcające mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Większości tych planów jednak nie zrealizowano i to pomimo ogromnych nakładów finansowych - twierdzą przedstawiciele NIK.

Inspektorzy podają, że tylko w ciągu pierwszego półrocza 2009 skontrolowane miasta wydały na transport ponad 6,5 mld zł, a w latach 2004-2009 - niemal 30 mld zł.

Najważniejsze inwestycje, czyli obwodnice, mosty, trasy przyspieszone i ekspresowe - choć planowane od lat - we wszystkich skontrolowanych miastach są opóźnione, a ich koszty wciąż rosną.

W Warszawie w latach 2004-2009 nie powstał żaden most, nie zakończono budowy żadnej obwodnicy czy drogi szybkiego ruchu, łączących dzielnice miasta. Budowę Mostu Północnego rozpoczęto po siedmiu latach od umieszczenia tego zadania w budżecie miasta (dopiero w 2009 roku), budowy obwodnic miejskiej i śródmiejskiej są dopiero w fazie początkowej - wskazała NIK.

Jak wynika z kontroli NIK, transport szynowy - szczególnie ważny w dużych aglomeracjach - jest w fatalnej kondycji. Oferowane pasażerom wagony tramwajowe są przestarzałe i maksymalnie wyeksploatowane: blisko 75 proc. z nich ma ponad 20 lat (w Szczecinie i Gdańsku niemal wszystkie: 149 na 153 i 190 na 204), stan torowisk i trakcji jest coraz gorszy, a długość i gęstość linii zmniejsza się lub się nie zmienia.
Z kolei Autostradowa Obwodnica Wrocławia, która miała być zakończona w roku 2008, zostanie oddana z kilkuletnim opóźnieniem (prawdopodobnie dopiero w 2011 roku).

Komunikacja nie jest alternatywą

Wbrew założeniom, w żadnym z kontrolowanych miast komunikacja miejska nie jest atrakcyjną alternatywą dla komunikacji samochodowej. Jedynie w Krakowie z transportu zbiorowego korzysta obecnie o 50 procent więcej osób niż w 2003 roku. W Gdańsku, Lublinie i Szczecinie liczba ta spadła, a w pozostałych miastach wzrost był nieznaczny.

Tylko Warszawa i Poznań rozpoczęły budowę parkingów Parkuj i jedź. Nowoczesne zintegrowane systemy zarządzania ruchem zaczęto wprowadzać z opóźnieniami w Krakowie, częściowo w Warszawie i Poznaniu. W pozostałych miastach są w fazie projektów.

Jedynie w Warszawie i Krakowie utworzono osobne buspasy, usprawniające ruch pojazdów komunikacji zbiorowej na niektórych liniach. Nawet tak niedrogie, a skuteczne i atrakcyjne rozwiązania jak ścieżki rowerowe w żadnym z kontrolowanych miast nie tworzą nieprzerwanych ciągów, a są tylko rozsianymi odcinkami.

Tagi: Polska, nik, miasta, komunikacja, auto, korki, moto
Zobacz więcej: Zakorkowanie miast
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Miasta paraliżują korki, a samorządy są bierne

Myślenie boli / 81.219.160.* / 2010-09-22 09:59
W Izraelu budowano mur oddzielający.W Polsce Labirynt Prawostronny,gdzie nie spluniesz zakaz skrętu w lewo a potem durne biadolenie o korkach i nadmiarze autek.Wprowadzić testy na sadyzm inżynierom ruchu drogowego.(też).

Re: Miasta paraliżują korki, a samorządy są bierne

bidakierowca / 80.50.131.* / 2010-07-07 11:01
Polski fenomen: wydano tyle i tyle miliardów - drogi wciąż nie ma. Proponuję aby zamiast złudnego zdania "wydano na drogi" mówić raczej " położono tyle m2 asfaltu i wylano tyle m3 betonu" to użytkowników dróg bardziej interesuje.
 
rgo2 / 217.153.61.* / 2010-07-08 11:49
Miasta są bezradne, ale mieszkańcy/kierowcy nie muszą być bezradni. Na targeo.pl jest traffic/korki na żywo w całej Polsce...

http://mapa.targeo.pl/Warszawa?traffic
http://omijamykorki.pl/naprawde/
 
rgo2 / 217.153.61.* / 2010-07-08 11:50
...wystarczy śledzić i omijać...

Re: Miasta paraliżują korki, a samorządy bierne

Chrum / 83.0.244.* / 2010-07-07 09:51
Zastanawiałem się, czy przypadkiem bus pasy nie są sprzeczne z zapisami konstytucji. W końcu dają podstawę do nierównego traktowania obywateli, tj. ci podróżujący autobusami są faworyzowani kosztem innych, tych prowadzących samochody.
 
X.X.X. / 195.238.227.* / 2010-07-07 11:34
Wg. kierowców autobusów w wawie to bujda, bo teraz dwa razy dłuzej czekają na dojazd do buspasa i jazda nim nie rekompensuje straconego czasu.
 
hamulec postępu / 83.27.24.* / 2010-07-07 10:43
Masz rację. Dodałbym jeszcze że koszt przejazdu np.10 km. tramwajem, jest niższy niż własnym samochodem, na dodatek za samochód trzeba opłacić OC, a za tramwaj nie. I to jest jawna dyskryminacja kierowców i w ogóle granda i skandal.
 
zdium / 89.25.186.* / 2010-07-07 11:25
boli jak inni jadą, a Ty stoisz w korku? Skoro koszt przejazdu jest tańszy, a w dodatku szybszy, to czemu nie przesiądziesz się do komunikacji miejskiej?
 
hamulec postępu / 83.27.24.* / 2010-07-07 11:58
Słyszałeś takie słowo: Ironia?
 
X.X.X. / 195.238.227.* / 2010-07-07 11:31
nie przesiądzie się, bo w samochodzie działa klima, jednak jest szybciej i wygodzniej, a buspasem też da radę pojechać, tylko czasem to drogo wychodzi, ale za pas dla VIPów trzeba płacić kwestia pogodzenia sie z tym :D
 
asik50 / 81.15.172.* / 2010-07-07 12:36
w Gdańsku, ECS budują a nie drogi

Oferty motoryzacyjne