Autostrada A1 i A2. Pęknięcia spowodowała niska temperatura
Pod wpływem mrozu na budowanych właśnie autostradach A2 i A1 pojawiły się szczeliny w asfaltowej podbudowie, głównie na tzw. szwach technologicznych - ustaliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken wyjaśniała, że takie szczeliny powstają często i nie stanowią zagrożenia dla trwałości drogi.
- Jeśli naprawa tych usterek zostanie przeprowadzona dobrze, spękania będą poszerzone i oczyszczone, to przy obecnym poziomie technologii nie powinno być zagrożeń dla trwałości autostrady - powiedział dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie profesor Leszek Rafalski. Jego zdaniem pęknięcia wynikają z małej odporności środkowej warstwy nawierzchni autostrady na niskie temperatury.
Podobnego zdania jest prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi. - Tu jednak nie ma winy wykonawcy, ale raczej inwestora. Generalna Dyrekcja po pierwsze wymaga budowania warstwy pośredniej ze sztywnego asfaltu, który w naszym klimacie się nie sprawdza, a po drugie narzucane przez nią terminy wymagają narażania nawierzchni na działania niskich temperatur - tłumaczył. Malusi uważa jednak, że takie zjawisko nie powinno wystąpić i warstwa nawierzchni powinna być jednolita.
Czytaj więcej To tu są największe utrudnienia na drogach W tym roku na budowę i remonty dróg wydamy rekordowe 30 mld zł. Duże place budów, to często równie duże korki w ich pobliżu. Rzeczniczka GDKKiA powiedziała w czwartek PAP, że pęknięcia zaobserwowano w różnych środkowych warstwach dwóch odcinków budowanych właśnie autostrad A1 i A2, które czekają jeszcze na pokrycie zasadniczą warstwą asfaltu o grubości 9 cm oraz ostateczną warstwą ścieralną o grubości 3 cm.
- Zanim do tego dojdzie, wszelkie pęknięcia i szczeliny muszą zostać zespolone - zaznaczyła. Według niej takie usterki jak pęknięcia między odcinkami roboczymi zdarzają się często, nie tylko w Polsce. Dodała, że powodem powstania szczelin mógł być spadek temperatury podczas ostatnich mrozów - w nocy do minus 30 stopni przy gruncie.
Jakie rozwiązanie zostanie przyjęte, będzie wiadomo pod koniec następnego tygodnia, po zakończeniu szczegółowych badań. - Zapewniam, że nikt nie przykryje pęknięć kolejną warstwą asfaltu. Będziemy stale monitorować i badać jakość wykonania prac, które nadal prowadzone będą na koszt wykonawcy - powiedziała Nelken.
Budowę autostrady A2 (Wschód-Zachód) na odcinku ze Strykowa do Konotopy, podzielono na pięć odcinków - każdy z nich buduje inny wykonawca. Termin zakończenia budowy trzech z nich został określony na piątego czerwca 2012 roku. Odcinki A i C, które początkowo budował chiński Covec, mają być ukończone do 15 października 2012, ale dla kierowców mają być przejezdne w maju - przed Euro2012. Na przełomie lipca i sierpnia br. GDDKiA podpisała umowę z nowymi wykonawcami - odcinek A dokończy konsorcjum firm Eurovia i Warbud, natomiast odcinek C dokończy konsorcjum firm Boegl & Krysl i Dolnośląskich Surowców Skalnych.
Autostrada A1 (Północ-Południe) ma zapewnić połączenie z Gdańska do Łodzi, a dalej Gliwic i czeskiej granicy.
Czytaj więcej o autostradach |
|
Nowak o dziurach na A2: To nic nadzwyczajnego - To standardowa usterka, która powstaje nie tylko w Polsce, ale na całym świecie - przekonuje minister transportu. |
|
Tych dróg na pewno nie będzie na EURO 2012 Kibice na Euro będą musieli jechać po Polsce bocznymi drogami, bo rząd postawił poprzeczkę zbyt wysoko. |
|
Cała prawda o przygotowaniach do Euro 2012 Stadiony już stoją, ale kibice nie wiedzą, czy do nich dojadą. Brak autostrad nie jest tu największym problemem. |
|
Budowa autostrad stoi. Mają nowy pretekst Od ponad tygodnia nie można wylewać betonu na obiektach inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i rozjazdy. |
Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura
Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura
Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura
Taka sama indolencja z autostradami jak z pawilonami handlowymi o płaskich dachach, budowanymi wg zachodnich projektów, które nie wytrzymywały obciążeń śniegu na dach (pamiętacie te katastrofy budowlane).
Po wejściu do UE w ferworze ujednolicania przepisów zostały przyjęte unijne normy, a o choćby strefach przemarzania gruntów w Polsce zapomniano.
Przypuszczam, że jezdnie pękły "do spodu" - czyli łącznie z podbudową , na której pewnie mocno "oszczędzono".
Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura
Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura