Money.plMotoryzacjaWiadomościInfrastruktura

Autostrada A1 i A2. Pęknięcia spowodowała niska temperatura

2012-02-23 19:27

Autostrada A1 i A2. Pęknięcia spowodowała niska temperatura

Autostrada A1 i A2. Pęknięcia spowodowała niska temperatura
Fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz
Szczeliny na budowanych właśnie odcinkach autostrad A1 i A2 nie będą stanowiły zagrożenia dla ich trwałości, jeśli naprawy wykonane będą solidnie. Tak uważają eksperci budowlani. Ich zdaniem powodem pęknięć były niskie temperatury.

Pod wpływem mrozu na budowanych właśnie autostradach A2 i A1 pojawiły się szczeliny w asfaltowej podbudowie, głównie na tzw. szwach technologicznych - ustaliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken wyjaśniała, że takie szczeliny powstają często i nie stanowią zagrożenia dla trwałości drogi.

- Jeśli naprawa tych usterek zostanie przeprowadzona dobrze, spękania będą poszerzone i oczyszczone, to przy obecnym poziomie technologii nie powinno być zagrożeń dla trwałości autostrady - powiedział dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie profesor Leszek Rafalski. Jego zdaniem pęknięcia wynikają z małej odporności środkowej warstwy nawierzchni autostrady na niskie temperatury.

Podobnego zdania jest prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi. - Tu jednak nie ma winy wykonawcy, ale raczej inwestora. Generalna Dyrekcja po pierwsze wymaga budowania warstwy pośredniej ze sztywnego asfaltu, który w naszym klimacie się nie sprawdza, a po drugie narzucane przez nią terminy wymagają narażania nawierzchni na działania niskich temperatur - tłumaczył. Malusi uważa jednak, że takie zjawisko nie powinno wystąpić i warstwa nawierzchni powinna być jednolita.

Czytaj więcej To tu są największe utrudnienia na drogach W tym roku na budowę i remonty dróg wydamy rekordowe 30 mld zł. Duże place budów, to często równie duże korki w ich pobliżu. Rzeczniczka GDKKiA powiedziała w czwartek PAP, że pęknięcia zaobserwowano w różnych środkowych warstwach dwóch odcinków budowanych właśnie autostrad A1 i A2, które czekają jeszcze na pokrycie zasadniczą warstwą asfaltu o grubości 9 cm oraz ostateczną warstwą ścieralną o grubości 3 cm.

- Zanim do tego dojdzie, wszelkie pęknięcia i szczeliny muszą zostać zespolone - zaznaczyła. Według niej takie usterki jak pęknięcia między odcinkami roboczymi zdarzają się często, nie tylko w Polsce. Dodała, że powodem powstania szczelin mógł być spadek temperatury podczas ostatnich mrozów - w nocy do minus 30 stopni przy gruncie.

Jakie rozwiązanie zostanie przyjęte, będzie wiadomo pod koniec następnego tygodnia, po zakończeniu szczegółowych badań. - Zapewniam, że nikt nie przykryje pęknięć kolejną warstwą asfaltu. Będziemy stale monitorować i badać jakość wykonania prac, które nadal prowadzone będą na koszt wykonawcy - powiedziała Nelken.

Budowę autostrady A2 (Wschód-Zachód) na odcinku ze Strykowa do Konotopy, podzielono na pięć odcinków - każdy z nich buduje inny wykonawca. Termin zakończenia budowy trzech z nich został określony na piątego czerwca 2012 roku. Odcinki A i C, które początkowo budował chiński Covec, mają być ukończone do 15 października 2012, ale dla kierowców mają być przejezdne w maju - przed Euro2012. Na przełomie lipca i sierpnia br. GDDKiA podpisała umowę z nowymi wykonawcami - odcinek A dokończy konsorcjum firm Eurovia i Warbud, natomiast odcinek C dokończy konsorcjum firm Boegl & Krysl i Dolnośląskich Surowców Skalnych.

Autostrada A1 (Północ-Południe) ma zapewnić połączenie z Gdańska do Łodzi, a dalej Gliwic i czeskiej granicy.

Czytaj więcej o autostradach
Nowak o dziurach na A2: To nic nadzwyczajnego
- To standardowa usterka, która powstaje nie tylko w Polsce, ale na całym świecie - przekonuje minister transportu.
Tych dróg na pewno nie będzie na EURO 2012
Kibice na Euro będą musieli jechać po Polsce bocznymi drogami, bo rząd postawił poprzeczkę zbyt wysoko.
Cała prawda o przygotowaniach do Euro 2012
Stadiony już stoją, ale kibice nie wiedzą, czy do nich dojadą. Brak autostrad nie jest tu największym problemem.
Budowa autostrad stoi. Mają nowy pretekst
Od ponad tygodnia nie można wylewać betonu na obiektach inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i rozjazdy.
Tagi: budowa, a1, inwestycje drogi
Zobacz więcej: autostrady w Polsce
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura

szczęśliwy / 217.113.231.* / 2012-04-13 18:43
To całe szczęście ,ze pękają. Może będą w promocji za 0zł i nareszcie będzie można z nich korzystać. Brawo budowlańcy. W Was nadzieja na lepsze jutro.

Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura

i to by było na tyle / 83.29.196.* / 2012-02-23 21:40
"Jak jest zima to jest zimno! To odwieczne prawo natury" a " Jak jest zimno to afalt pęka i tworzy szczelyny" a zatem " Praw fizyki Pan nie zmienisz i nie bądż Pan głomb! ( głąb? , GŁOMB!)" - Wężykiem Jasiu! Wężykiem!

Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura

dla chcącego - nic trudnego / 87.251.252.* / 2012-02-23 21:09
Co jest zima , to Napoleon przekonał się dopiero pod Moskwą w 1812 roku, a my chyba nie musieliśmy, bo drogi budowane za Gierka nie pękały i do dziś się trzymają, choć nie na takie duże, jak obecnie, obciążenia były projektowane.

Taka sama indolencja z autostradami jak z pawilonami handlowymi o płaskich dachach, budowanymi wg zachodnich projektów, które nie wytrzymywały obciążeń śniegu na dach (pamiętacie te katastrofy budowlane).

Po wejściu do UE w ferworze ujednolicania przepisów zostały przyjęte unijne normy, a o choćby strefach przemarzania gruntów w Polsce zapomniano.

Przypuszczam, że jezdnie pękły "do spodu" - czyli łącznie z podbudową , na której pewnie mocno "oszczędzono".

Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura

pat'81 / 31.63.64.* / 2012-02-23 20:32
"Ich zdaniem powodem pęknięć były niskie temperatury" No faktycznie na tej szerokości niskie temp to rzadkość... Ale nie pękajcie Ludziska tak jak autostrady, Rudy Cudak na pewno coś wymyśli, drogowcy się cieszą, natomiast dla nas to i tak jest bez znaczenia bo kogo będzie stać na przejazd tym niby-autostradami.

Re: Autostrada A1 i A2. Pęknięcia na asfalcie spowodowała niska temperatura

bsf / 87.205.250.* / 2012-02-23 20:12
POdwórko się wali razem z PROPAGANDĄ rodem z III PRL !!! Takich partaczy i nieudaczników jak ten "żond" Polska nie miała jeszcze w swojej historii.

Oferty motoryzacyjne