Resort zapewnia: e-myto ruszy zgodnie z planem
Stępień wyjaśnił, że 1 lipca to termin ustawowy, którego resort infrastruktury nie może zmienić i do którego od dłuższego czasu dąży. - Należy uznać, że procedura, która jest realizowana w Polsce, jest realizowana rzeczywiście w bardzo szybkim tempie - powiedział i ocenił, że to tempo jest realistyczne.
Dodał, że w tej chwili system e-myta jest w ostatniej fazie budowy. Od 2 maja 2011 r. rozpoczęła się rejestracja pojazdów w systemie via toll (umożliwiającym korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat) i dystrybucja urządzeń via box (montowanych w ciężarówkach i umożliwiających rejestrację przejazdów). Te czynności przebiegają zgodnie z przewidywaniami - zaznaczył wiceminister.
Stępień wyjaśnił, że punkty obsługi klienta i punkty dystrybucji zostały umieszczone w każdym województwie w pobliżu głównych miast, mających łatwy dostęp do centralnych węzłów sieci drogowych.
Pytania w sprawie stanu przygotowania Ministerstwa Infrastruktury do wprowadzenia z dniem 1 lipca 2011 r. elektronicznego systemu poboru opłat od kierowców autobusów i samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 t na niektórych polskich autostradach i drogach ekspresowych zadali w Sejmie posłowie Wiesław Andrzej Szczepański i Leszek Aleksandrzak z SLD.
Stępień powiedział, że podziela troskę posłów o liczbę klientów rejestrujących się w systemie via toll, zaznaczając, że akt rejestracji wynika z woli klienta. Na dzień 24 maja w systemie elektronicznego poboru opłat zostało zarejestrowanych 1197 użytkowników, wydanych zostało około 3 tys. urządzeń do poboru opłaty, a około 6 tys. użytkowników dokonało wstępnej rejestracji przez stronę internetową - poinformował.
Podkreślił, że duża część rynku obsługiwana jest przez system tzw. kart flotowych - obejmujący bardzo wiele pojazdów w ramach jednego podmiotu. Poprzez system kart flotowych uzyskamy przyspieszenie, które powinno zapewnić powszechną dostępność systemu - powiedział.
Przez ostatnie trzy tygodnie będziemy mieli wydłużony czas pracy, będziemy mieli dodatkowe siły jeżeli chodzi o rejestrację, tak, żeby przyjąć tę ostatnią - naszym zdaniem największą falę klientów, którzy będą się rejestrować - dodał.
Stępień powiedział ponadto, że coraz szybszy jest montaż urządzeń związanych z infrastrukturą via toll. Wykonawca wykonał 88 fundamentów i 56 bramownic. Rozpoczęła się produkcja znaków informacyjnych - dodał.
Zaznaczył, że do systemu e-myto zostało oddelegowanych ponad 200 inspektorów drogowych. Etaty pochodzą z restrukturyzacji wewnętrznej na ten rok, a w przyszłym roku będzie ich 313. Możliwe są jednak patrole mieszane z policją i strażą graniczną. Wskazał, że w 2011 r. system będzie obowiązywał na 1,6 tys. kilometrów dróg. Jak poinformował Stępień, z analiz resortu wynika, że zmiana będzie miała nieznaczny wpływ na poziom cen detalicznych u klientów.
Czytaj w Money.pl | |
PiS chce zwolnienia autobusów z e-myta Politycy PiS zbierają podpisy pod petycją do Donalda Tuska. |
|
Znajdą się pieniądze na kontrolę e-myta W tym roku Ministerstwo Infrastruktury obiecuje środki dla około 100 funkcjonariuszy. |
|
Na drogi wyjedzie armia kontrolerów e-myta Pół tysiąca etatów mają dostać policja, inspekcja drogowa, służba celna i Straż Graniczna. |