Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Taki był 2015 rok w motoryzacji

2016-01-02 10:42

Taki był 2015 rok w motoryzacji

1 / 2
Taki był 2015 rok w motoryzacji
Fot. Julian Stratenschulte

Oto przegląd najważniejszych wydarzeń w motoryzacji minionego, 2015 roku.

STYCZEŃ

Początek 2015 r. z pewnością będzie bardzo źle się kojarzył wielu właścicielom polskich firm transportowych, których samochody jeździły m.in. do Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi wprowadzili tzw. ustawę o płacy minimalnej (MiLoG), która nakładała minimalną pensję w wysokości 8,5 euro za godzinę dla pracujących na terenie Niemiec, również dla kierowców przejeżdżających przez ten kraj. Wielu polskich przewoźników stanęło przed groźbą bankructwa, gdyż musieliby podnieść stawki roboczogodzin dla swoich kierowców z 12 do 40 zł/h. Po rozmowach, do których włączyli się również przedstawiciele polskiego rządu, znaleziono pewien konsensus. Otóż uznano, że do płacy minimalnej można również wliczać ryczałt noclegowy oraz dietę, co znacząco poprawiło sytuację polskich transportowców.

W styczniu doszło również do tragicznego zdarzenia. W Rajdzie Dakar zmarł polski motocyklista, 39-letni Michał Hernik. Jak się okazało, nie był to efekt nieszczęśliwego wypadku, a przegrzania i odwodnienia organizmu naszego motocyklisty. Polak na 206. kilometrze trzeciego etapu poczuł zmęczenie, zsiadł z motocykla i niestety nie doczekał się pomocy. Choć żadne to pocieszenie, dodajmy z dziennikarskiego obowiązku, iż w tej edycji Rajdu Dakar Rafał Sonik zwyciężył w kategorii quadów, zaś Krzysztof Hołowczyc zajął trzecie miejsce w kategorii pojazdów osobowych.

LUTY

W lutym w strukturach grupy PSA wyodrębniona została trzecia marka. Obok Peugeota i Citroena w ofercie znalazł się również DS, który do tej pory wchodził w skład marki Citroen. Marka DS, która miała być pozycjonowana wyżej niż obie francuskie marki, miała mieć jednocześnie oddzielne salony sprzedaży, swoją własną politykę modelową i naturalnie odrębną stylistykę.

Smutna wiadomość dla fanów off-roadu przyszła do nas z obozu Toyoty. Otóż Japończycy ogłosili, iż ze względu na coraz bardziej surowe normy emisji spalin na rynku europejskim wycofają ze swojej oferty na Starym Kontynencie Land Cruisera V8. Na szczęście w ofercie pozostały nieco mniejsze i słabsze odmiany tej terenowej Toyoty.

W Warszawie natomiast doszło do groźnego zdarzenia. Otóż zapaliła się drewniana konstrukcja mostu Łazienkowskiego. Walka z żywiołem trwała 12 godzin, wzięło w niej udział 76 jednostek straży pożarnej. Po tym pożarze most został zamknięty na ponad osiem miesięcy. Ponownie oddano go do ruchu 28 października 2015 r.

MARZEC

Trzeci miesiąc roku to oczywiście czas targów w Genewie. Wśród wielu ciekawych premier rynkowych nas zainteresowało również niewielkie stoisko, na którym można było podziwiać Jensena GT z limitowanej serii, stanowiącego zapowiedź powrotu tej brytyjskiej marki. Prototypowy model to klasycze coupe 2+2 z napędem na koła tylnej osi, nawiązujące bezpośrednio do legendarnego już Interceptora z 1976 r.

Marzec był ważnym momentem jeszcze dla innej niszowej marki. Na aukcję wystawiona bowiem została włoska firma De Tomaso, zajmująca się produkcją luksusowych aut sportowych. Na szczęście znalazł się nabywca (szwajcarski holding L3) i jest szansa na reaktywację również i tej marki samochodowej. Jednak pierwszy model nie pojawi się wcześniej niż w 2021 r.

Wracając jeszcze na chwilę do targów w Genewie, na dzień przed rozpoczęciem dni prasowych poznaliśmy zwycięzcę plebiscytu na Europejski Samochód Roku. Tytuł Car of the Year 2015 zdobył Volkswagen Passat B8. Otrzymując od jurorów 340 punktów aż o prawie 100 wyprzedził Citroena C4 Cactusa (248) i Mercedesa klasy C (221).

W marcu wybuchła również tzw. afera Clarksona, której efektem było najpierw zawieszenie, a ostatecznie zakończenie współpracy BBC nie tylko z negatywnym bohaterem tej afery, ale z całą trójką prowadzących program motoryzacyjny Top Gear (Clarkson, May i Hammond). Przyczyną zdarzenia była bójka pomiędzy Clarksonem a irlandzkim producentem programu. Wywołał ją brytyjski gwiazdor, gdyż wieczorem w hotelowej restauracji nie było już nic ciepłego do jedzenia.

KWIECIEŃ

W marcu poznaliśmy najlepsze auto na Starym Kontynencie, w kwietniu zaś rozstrzygnięcia plebiscytu na Światowy Samochód Roku. Zwycięzcą i zdobywcą tytułu World Car of the Year 2015 został Mercedes Klasy C, który w finałowym głosowaniu jurorów wyprzedził Passata i Forda Mustanga.

Również w kwietniu Komisja Europejska ogłosiła, iż system eCall będzie kolejnym obowiązkowym wyposażeniem nowych aut. Urządzenie to będzie musiało znaleźć się w każdym nowym aucie sprzedawanym na terenie Unii Europejskiej już od 2018 r. System eCall ma zminimalizować czas, w jakim służby ratunkowe pojawią się na miejscu wypadku drogowego. Automatycznie połączy się z numerem alarmowym 112, podając najważniejsze informacje z miejsca zdarzenia. Komisja Europejska liczy, iż nowy system pozwoli o kolejny poziom zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach.

Wyścig zbrojeń w motoryzacji to nie tylko coraz większa moc silników, krótszy czas sprintu do 100 km/h czy coraz mniejsze wyniki spalania. Ford na przykład opatentował 11-biegową przekładnię automatyczną. Co ciekawe, nie musi to wcale oznaczać, iż taka przekładnia jest już gotowa do użycia czy też znajduje się w zaawansowanej fazie prac, ale już czekamy na odpowiedź konkurencji.

MAJ

Maj nie będzie mile wspominany przez piratów drogowych. W życie weszły przepisy, które dużo surowiej karzą łamiących prawo. Kierowcy przyłapani na prowadzeniu pojazdu mimo odebrania im uprawnień, muszą się liczyć z wyższymi karami, w tym karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do dwóch lat. Za kierowanie w stanie nietrzeźwości na dłużej odbiera się prawo jazdy, a także zdecydowanie wyższe są kary pieniężne. Po upływie kary takie osoby mogą prowadzić tylko pojazdy wyposażone w blokady alkoholowe. Zgodnie z nowymi przepisami zatrzymanie prawa jazdy (na 3 miesiące) jest obligatoryjne przy przekroczeniu w obszarze zabudowanym dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h bądź za przewożenie nadmiernej liczby osób.

9 maja trafiła do nas smutna wiadomość. W wieku 41 lat zmarł Janusz Kaniewski wybitny polski projektant motoryzacyjny, który w swoim CV ma m.in. takie modele jak Ferrari 458 Italia oraz california, Alfa Romeo Mito, Citroen C4 Picasso czy Lancia Delta. Kaniewski miał również spory udział przy projektowaniu nowego logo Fiata.

CZERWIEC

Czerwiec w motoryzacji okazał się miesiącem wyjątkowo spokojnym. Z wydarzeń wartych odnotowania warto wspomnieć jedynie o ponownej reaktywacji brytyjskiej marki Bristol. Dzięki pomocy BMW (m.in. silnik będzie pochodził od niemieckiego koncernu) powstał project Pinnacle, którym firma uczciła 70. rocznicę swoich urodzin. Liczymy, że na samych urodzinach się nie skończy.

Tagi: motoryzacja, pininfarina, rok 2015
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl