Sprzedaż nowych aut spadła o jedną piątą
Spadł popyt na auta z kratką, za granicą skończyły się państwowe programy dopłat do zakupu nowych samochodów, a do tego mroźna zima - to wszystko sprawiło, że polskie salony sprzedały w minionym miesiącu mało pojazdów.
Nabywców znalazło 24 tys. 401 aut, czyli dokładnie o 19,2 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i o 3,82 proc. mniej niż w styczniu - informuje monitorujący rynek instytut Samar.
Natomiast w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku Polacy kupili 49 tys. 771 nowych samochodów, czyli o 12,5 proc. mniej niż przed rokiem.
Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, na osłabienie popytu wpływ miały następujące czynniki:
- mniejsze zainteresowanie kupnem aut z kratką od ceny których można odliczyć VAT;
- zakończenie programów dopłat za granicą, a tym samym ograniczony eksport aut z polskich salonów;
- ubiegłoroczne wydrenowanie zapasów magazynowych;
- mroźna i śnieżna zima.
Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Skoda. Po dwóch miesiącach roku sprzedała 5 tys. 961 nowych aut, o 3,7 proc. więcej w porównaniu do ubiegłego roku. Pozwoliło to marce na zwiększenie udziału w rynku krajowym z 10,1 do 12,0 proc.
Tytuł wicelidera rynku zachował Fiat, który sprzedał 4 tys. 350 samochodów, a 28-proc. spadek spowodował zmniejszenie udziału w rynku z 10,6 do 8,7 proc.
Na trzeciej pozycji znalazła się Toyota, której auta znalazły od początku roku 4 tys. 318 nabywców, o 12,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Marka utrzymała jednak udziału w rynku na poziomie sprzed roku - 8,7 proc.
W pierwszej dziesiątce tego rankingu dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel: 3 tys. 708 sprzedanych aut (spadek o 25,7 proc.), Volkswagen: 3 tys. 465 (spadek o 27,1 proc.), Ford: 3 tys. 343 (spadek o 7,3 proc.), Renault: 2 tys. 867 (spadek o 10,8 proc), Kia: 2 tys. 632 (wzrost o 13,2 proc.), Hyundai: 2 tys. 404 (wzrost o 14,8 proc.), Peugeot: 2 tys. 397 (spadek o 15,4 proc).
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Ale takie wnioski są za trudne dla analityków z Warszawy - tylko słupki, słupki!!! Jak by pojechali na jakieś stypendium zagraniczne to może się dowiedzą, co to jest węgiel.
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Przeanalizowałem ceny większość samochodów z kratką wyceniona jest netto o kilkatysięcy drożej niż identyczny samochód bez kratki, Po przepiczeniu ostatecznego kosztu okazuje się,że mnieszy jest koszt kupienia na firmę samochodu osobowego iodliczenie tylko 60% podatku VAT niż kupienie samochodu z kratką ( czyli posiadającego homologację cięąarową) i odliczenie 100% VAT.
Producenci i dystrybutorzy chyba myśleli, że Polscy przedsiębiorcy nie umieją liczyć jeżeli samochód osobowy kosztuje przykładowo netto 45000zł + 22% VAT czyli brutto 54900zł i kupując go na firmę odliczam sobie 60% VAT czyli 5940 zł więc koszt zakupu wyniesie 48960zł natomiast zaidentyczne auto z kratką salon życzy sobie 59800 zł brutto z którego mogę odliczyć 100% VAT co stanowi 10783 zł więc koszt netto wyniesie 48117zł czyli o 3117 złotych więcej niż samochodu z kratką. Abiorąc pod uwagę fakt , że nie wiadomo ile miesięcy jeszcze będzie można odliczać VAT od paliwa zakup samochodu z kratką tak wycenionego jest nieopłacalny. I to jest powód spadku sprzedażysamochodów z kratką oraz fakt że powstaja problemy gdy samochód jest rejestrowany tylko na 4 osoby a bez kratki na 5 osób. Zbyt pazernie wyceniono koszt kratki u większosci sprzedawców samochodów więc nie sprzedają się kratki ale zwykłe osobówki. A kolejny fakt nie dostrzegany przez Samar to pogorszenie się wskaźników ekonomicznych w małych firmach i gorsze prognozy sprzedaży towarów i usług w kraju w związku z rosnącym bezrobociem zmuszający przedsiębiorców do ostrożności w inwestycjach. Sytuacja spadajacego popytu krajowego i wydłużania terminów płatności wymaga bowiem posiadania rezerwy środków obrotowych.
Samochód z kratka został wyceniony na 59800zł brutto w tym jest 10783zł podatku VAT odliczanego w całości czyli netto wyniesie 49017zł to jest o 57 złotych więcej a samochód jest rejestrowany tylko na 4 osoby. to tylko przykład bo w róznych salonach proporcje były jeszcze gorsze gdyż np z kratką oferowano wyłącznie bogate wersje z gadżetami typu drogie systemy audio z 6 głośnikami i sterowanie radiem w kierownicy lub dwustrefową klimatyzacją automatyczną i ozdóbki w rodzaju lakierowane listwy albo pobielone relingi dachowe i dodatkowe chłodzenie schowka itp a jeżeli to mabyć samochód do pracy którym często jedzie pracownik to jest to nieopłacalne. Przechytrzyli sprzedawcy z cenami samochodów z kratką.
A kto w dzisiejszych czasach chciałby kupowac samochody podwojnie opodatkowane ( vat22% i akcyza 18,6%)
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
Re: Zastój w sprzedaży nowych aut
...." i nie ma nic, że może Polakom kasa się kończy? Nic takiego analitykom do główek nie przyszło? Zima mrożna isnieżna przeszkadza w kupieniu samochcodu najwięcej? Ale my mamy specjalistóww tej Tuskolandii ... no, no.