Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Sprzedaż nowych aut spadła o jedną piątą

2010-03-05 07:50

Sprzedaż nowych aut spadła o jedną piątą

Sprzedaż nowych aut spadła o jedną piątą
Fot. Alex92287/CC/Flickr

Spadł popyt na auta z kratką, za granicą skończyły się państwowe programy dopłat do zakupu nowych samochodów, a do tego mroźna zima - to wszystko sprawiło, że polskie salony sprzedały w minionym miesiącu mało pojazdów.

Nabywców znalazło 24 tys. 401 aut, czyli dokładnie o 19,2 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i o 3,82 proc. mniej niż w styczniu - informuje monitorujący rynek instytut Samar.

Natomiast w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku Polacy kupili 49 tys. 771 nowych samochodów, czyli o 12,5 proc. mniej niż przed rokiem.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, na osłabienie popytu wpływ miały następujące czynniki:

  • mniejsze zainteresowanie kupnem aut z kratką od ceny których można odliczyć VAT;
  • zakończenie programów dopłat za granicą, a tym samym ograniczony eksport aut z polskich salonów;
  • ubiegłoroczne wydrenowanie zapasów magazynowych;
  • mroźna i śnieżna zima.

Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Skoda. Po dwóch miesiącach roku sprzedała 5 tys. 961 nowych aut, o 3,7 proc. więcej w porównaniu do ubiegłego roku. Pozwoliło to marce na zwiększenie udziału w rynku krajowym z 10,1 do 12,0 proc.

Tytuł wicelidera rynku zachował Fiat, który sprzedał 4 tys. 350 samochodów, a 28-proc. spadek spowodował zmniejszenie udziału w rynku z 10,6 do 8,7 proc.

Na trzeciej pozycji znalazła się Toyota, której auta znalazły od początku roku 4 tys. 318 nabywców, o 12,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Marka utrzymała jednak udziału w rynku na poziomie sprzed roku - 8,7 proc.

W pierwszej dziesiątce tego rankingu dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel: 3 tys. 708 sprzedanych aut (spadek o 25,7 proc.), Volkswagen: 3 tys. 465 (spadek o 27,1 proc.), Ford: 3 tys. 343 (spadek o 7,3 proc.), Renault: 2 tys. 867 (spadek o 10,8 proc), Kia: 2 tys. 632 (wzrost o 13,2 proc.), Hyundai: 2 tys. 404 (wzrost o 14,8 proc.), Peugeot: 2 tys. 397 (spadek o 15,4 proc).

Tagi: sprzedaż, samochód, samar, sprzedaż aut, moto
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

w3456 / 145.237.75.* / 2010-03-08 09:53
Z powodu mroźnej zimy ludzie więcej pieniędzy wydali na węgiel, a gdzie tu szukać pieniędzy na nowe samochody.

Ale takie wnioski są za trudne dla analityków z Warszawy - tylko słupki, słupki!!! Jak by pojechali na jakieś stypendium zagraniczne to może się dowiedzą, co to jest węgiel.

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

Bernard+ / 83.22.121.* / 2010-03-05 15:33
Chytry dwa razy traci. Chciałem w lutym kupić samochód z kratką zsilnikiem diesla średniej wielkości np opel Astra, Renault Megan, Ford Focus, Hyundai i30, Citroen C4, KIA Ceed,itp.
Przeanalizowałem ceny większość samochodów z kratką wyceniona jest netto o kilkatysięcy drożej niż identyczny samochód bez kratki, Po przepiczeniu ostatecznego kosztu okazuje się,że mnieszy jest koszt kupienia na firmę samochodu osobowego iodliczenie tylko 60% podatku VAT niż kupienie samochodu z kratką ( czyli posiadającego homologację cięąarową) i odliczenie 100% VAT.
Producenci i dystrybutorzy chyba myśleli, że Polscy przedsiębiorcy nie umieją liczyć jeżeli samochód osobowy kosztuje przykładowo netto 45000zł + 22% VAT czyli brutto 54900zł i kupując go na firmę odliczam sobie 60% VAT czyli 5940 zł więc koszt zakupu wyniesie 48960zł natomiast zaidentyczne auto z kratką salon życzy sobie 59800 zł brutto z którego mogę odliczyć 100% VAT co stanowi 10783 zł więc koszt netto wyniesie 48117zł czyli o 3117 złotych więcej niż samochodu z kratką. Abiorąc pod uwagę fakt , że nie wiadomo ile miesięcy jeszcze będzie można odliczać VAT od paliwa zakup samochodu z kratką tak wycenionego jest nieopłacalny. I to jest powód spadku sprzedażysamochodów z kratką oraz fakt że powstaja problemy gdy samochód jest rejestrowany tylko na 4 osoby a bez kratki na 5 osób. Zbyt pazernie wyceniono koszt kratki u większosci sprzedawców samochodów więc nie sprzedają się kratki ale zwykłe osobówki. A kolejny fakt nie dostrzegany przez Samar to pogorszenie się wskaźników ekonomicznych w małych firmach i gorsze prognozy sprzedaży towarów i usług w kraju w związku z rosnącym bezrobociem zmuszający przedsiębiorców do ostrożności w inwestycjach. Sytuacja spadajacego popytu krajowego i wydłużania terminów płatności wymaga bowiem posiadania rezerwy środków obrotowych.
 
Bernard+ / 83.22.121.* / 2010-03-05 15:50
Przeprasam powyżej źle wpisałem kwoty Koszt samochodu osobowego 45000 + 22% VAT czyli +9900zł = brutto 54900zł. z podatku VAT do odliczenia jest 60% czyli 5940zł koszt poniesiony wyniesie więc 48960zł.
Samochód z kratka został wyceniony na 59800zł brutto w tym jest 10783zł podatku VAT odliczanego w całości czyli netto wyniesie 49017zł to jest o 57 złotych więcej a samochód jest rejestrowany tylko na 4 osoby. to tylko przykład bo w róznych salonach proporcje były jeszcze gorsze gdyż np z kratką oferowano wyłącznie bogate wersje z gadżetami typu drogie systemy audio z 6 głośnikami i sterowanie radiem w kierownicy lub dwustrefową klimatyzacją automatyczną i ozdóbki w rodzaju lakierowane listwy albo pobielone relingi dachowe i dodatkowe chłodzenie schowka itp a jeżeli to mabyć samochód do pracy którym często jedzie pracownik to jest to nieopłacalne. Przechytrzyli sprzedawcy z cenami samochodów z kratką.
 
KingZRaju / 89.77.128.* / 2010-03-05 15:49
no tak to ma sens przy tanszych samochodach. Ale jak bym chciał kupic AudiQ7 lub Porsche Cayenne w wersji ciężarowej z kratka to juz bardziej bedzie sie oplacało kupic z krakta bo co to jest vat 6 tys zł przy takiej kwocie. Bo mozna odliczyc z osobowki maksymalnie 60% vatu ale nie wiecej niz 6 tys zł ! Tak wiec drogie samochody opłaca sie kupowac przerobione na ciezarowki bo jest jeszcze jedna korzysc od aut z homologacja ciezarową nie ma AKCYZY !
A kto w dzisiejszych czasach chciałby kupowac samochody podwojnie opodatkowane ( vat22% i akcyza 18,6%)
 
Bernard+ / 83.22.121.* / 2010-03-05 16:06
Ale im droższe auto tym niej potencjalnych nabywców niewielu przedsiębiorców stać na kupienie SUW-a w cenie netto powyżej 100 tys. zł. Dlatego sprzedaż aut z kratką spadła. Małych przedsiębiorców i mikroprzedsiębiorców zatrudniających 1-5 pracowników jest ponad 2 miliony a tych, którzy są średnimi i dużymi i osiągają odpowiednio wysokie dochody jest tylko kilkanaście tysięcy. Oferta jest, więc niedostosowana do odbiorcy masowego w Polsce. Polacy mają przeciętne dochody roczne w przeliczeniu na członka rodziny wynoszące 1/4 dochodu Szwedów, Duńczyków, Holendrów czy Belgów, a 1/6 dochodów Luksemburczyków czy Szwajcarów, więc również osób prowadzących działalność gospodarczą mogących sobie kupować droższe samochody jest odpowiednio mniej. Dlatego najwyższa jest sprzedaż najtańszych samochodów, bo lepiej mieć na dojazdy do pracy czy do klienta samochód nowy mały i tani z niskimi kosztami eksploatacji niż stary duży kosztowny w eksploatacji i do tego zawodny, bo pełnoletni.

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

z pensja 1300 zl mie, nie kupie nigdy / 79.163.230.* / 2010-03-05 14:07
za co mam kupic nowe auto jak zarabiam 1300zl to jest tylko na placenie rachunkow i na byle jakie jedzenie!!!!!!!!

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

m-53 / 83.24.42.* / 2010-03-05 11:21
no money, no honey

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

janiszek72 / 2010-03-05 10:19 / Tysiącznik na forum
Polacy już nie mieszczą się na tych budowanych w rekordowym tempie i oddawanych do użytku przez ekipę PO nowoczesnych autostradach i Schetynówkach. To jest głównym powodem spadku sprzedaży nowych aut. I to by było na tyle. Serdecznie pozdrawiam

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

Superanalityk / 92.42.117.* / 2010-03-05 08:28
Na spadek sprzedaży nowych samochodów miała też wpływ cofka na Bałtyku.

Re: Zastój w sprzedaży nowych aut

Oszolom / 212.14.45.* / 2010-03-05 08:14
"..na osłabienie popytu wpływ miały następujące czynniki:
...." i nie ma nic, że może Polakom kasa się kończy? Nic takiego analitykom do główek nie przyszło? Zima mrożna isnieżna przeszkadza w kupieniu samochcodu najwięcej? Ale my mamy specjalistóww tej Tuskolandii ... no, no.

Oferty motoryzacyjne