Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Redukcja emisji CO2 z samochodów. Niemcy chcą okresu przejściowego

2013-09-27 19:09

Redukcja emisji CO2 z samochodów. Niemcy chcą okresu przejściowego

Redukcja emisji CO2 z samochodów. Niemcy chcą okresu przejściowego
Fot. Bicycle Bob/CC/Flickr
Wbrew wstępnym ustaleniom krajów członkowskich UE z Parlamentem Europejskim, Niemcy chcą okresu przejściowego w obniżaniu emisji CO2 z samochodów osobowych. Chcą, by w 2020 roku 80 proc. nowych samochodów spełniało nowe normy, a dopiero w 2024 r. - wszystkie.

Uznajemy wysiłek poczyniony na rzecz znalezienia kompromisu w ramach nieformalnych negocjacji, jednak nie odniesiono się jeszcze odpowiednio do kwestii elastyczności dlatego sugerujemy wprowadzenie modelu przejściowego, jeśli chodzi o cel emisji 95 gramów CO2 na kilometr w 2020 roku - czytamy dzisiaj w poufnej notatce do ministrów.

Niemcy chcą, by w 2020 roku 80 proc. nowych samochodów spełniało zaostrzone normy, w 2021 - 85 proc., w 2022 - 90 proc., w 2023 - 95 proc. i dopiero w 2024 roku - 100 proc.

Jak pisze na swojej stronie internetowej tygodnik European Voice wprowadzenie postulowanej przez Niemcy zmiany, oznaczałoby odrzucenie wstępnego porozumienia między rządami a PE z czerwca, co spowodowałoby, że najpewniej nie zostałoby ono przyjęte w tej kadencji PE.

Tygodnik dodaje, że wniosku Niemiec nie popierają Francja i Włochy, które produkują lżejsze auta. Ponadto ministrowie mieli chłodno przyjąć propozycję Niemiec, bo zmiana uzgodnień na tym etapie jest rzeczą niebywałą.

Czerwcowe porozumienie krajów UE z przedstawicielami PE nie zostało na skutek interwencji Niemiec ostatecznie zaakceptowane przez ambasadorów. Teraz kraje członkowskie mają głosować nad tym porozumieniem w środę. European Voice przewiduje, że Niemcom nie uda się ponownie przełożyć głosowania.

Po niemieckich wyborach parlamentarnych sprawa wróciła na wokandę i nie ma już więcej wystarczającej liczby krajów, które poparłyby ociąganie się Niemiec - czytamy w tygodniku. Głosowanie przed wyborami miało być ryzykowne dla niemieckiego rządu ze względu na sprzeciw tamtejszego przemysłu motoryzacyjnego wobec nowych limitów CO2.

W sprawie emisji CO2 z samochodów miała interweniować sama kanclerz Angela Merkel.

 

Czytaj więcej w Money.pl
Tak będziemy ograniczać emisję CO2
Metoda, którą przyjął Sejm, jest promowana przez Komisję Europejską, jako jeden ze sposobów ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Ważne dla Polski decyzje w sprawie CO2
Komisja PE do spraw środowiska odrzuciła rezolucję w sprawie rynku emisji gazów cieplarnianych.
Polska sprzedała miliony własnych uprawnień
Giełda gazu i energii EEX przeprowadziła w imieniu Polski pierwszą aukcję europejskich uprawnień do emisji CO2 - poinformował resort środowiska.

 

Tagi: zmiany, ue, niemcy
Zobacz więcej: emisja CO2
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne