Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Pozwą chiński koncern za skopiowanie Evoque'a

2016-06-06 11:38

Pozwą chiński koncern za skopiowanie Evoque'a

Najnowsza wersja Landwinda X7, produkowanego przez koncern Jiangling Motor, pojawiła się na chińskim rynku jesienią 2014 r. Od razu rzucało się w oczy bardzo bliskie podobieństwo do obecnego już w sprzedaży w Chinach modelu Range Rover Evoque. Oba małe SUV-y mają podobne kształty i proporcje, identycznie poprowadzone linie dachu i zwężające się ku tyłowi nadwozia linii okien, takie same tylne światła i charakterystyczne przetłoczenia. Jedynie przód Landwinda różni się nieco bardziej od Evoque'a, gdzie ostro poprowadzone linie ustąpiły miejsca bardziej zaokrąglonym kształtom.

Oba modele różnią się za to, i to dość znacznie, ceną. Na chińskim rynku Landwind X7 kosztuje ok. jedną trzecią ceny Range Rovera. Co ciekawe, niedawno sprzedaż Landwinda została zakazana w Brazylii, gdzie Jiangling Motor jest obecny od pewnego czasu.

Sprawą motoryzacyjnego plagiatu zajmie się sąd w dystrykcie Chaoyang. To on oceni, czy doszło do naruszenia praw autorskich i w związku z tym, czy chiński koncern zostanie posądzony o nieuczciwą konkurencję.

Warto dodać, że w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku, a więc chwilę po wprowadzeniu do sprzedaży Landwinda X7, sprzedaż koncernu LJR w Chinach spadła o jedną piątą, podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej wynik był na 36-proc. plusie.

Choć kopiowanie zachodniej myśli motoryzacyjnej przez chińskie koncerny jest dość powszechną praktyką, firmy motoryzacyjne spoza Chin nie próbują z tym walczyć w Chinach. Owszem, chińskie kopie dość często nie dostają pozwolenia na sprzedaż na różnych rynkach, jak miało to chociażby miejsce z Landwindem X7 i rynkiem brazylijskim, ale w samych Chinach żadne kroki prawne nie są podejmowane.

Wynika to najprawdopodobniej z przekonania, iż jest niewielka szansa na uczciwy proces w Chinach i wygraną przed tamtejszym sądem. Poza tym taki proces mógłby zostać źle odebrany przez lokalne władze oraz chińskie społeczeństwo, a jak przecież wiadomo, sprzedaż na chińskim rynku stanowi obecnie ważną część przychodów dla większości producentów samochodów. Jeśli jednak JLR zwycięży w sprawie plagiatu Evoque'a, być może zachęci to również pozostałych producentów do podjęcia bardziej stanowczych kroków w swoich sprawach.

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne