Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

2014-05-05 05:45

Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów
Fot. ASSOCIATED PRESS/FOTOLINK/East News

Z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że w marcu Europejczycy kupili o 10,6% więcej samochodów osobowych niż rok temu. Z salonów wyjechało w sumie 1,45 mln nowych aut. Na trzecim miejscu pod względem wzrostu sprzedaży wśród europejskich krajów, z przyrostem na poziomie aż 41%, jest... Polska.

W marcu w całej Europie wyprzedziły nas tylko: Cypr (+79%) i Portugalia (+47%). Z tym, że na Cyprze sprzedanych zostało 725 nowych samochodów, w odniesieniu do 405 rok wcześniej. Za nami, z dużą stratą, plasują się znacznie większe rynki: Wielka Brytania (wzrost sprzedaży o 17,7%), Hiszpania (+10%), Niemcy (+5,4%) i Włochy (+5%). Co najważniejsze dla producentów samochodów, to był już siódmy miesiąc z rzędu, w którym sprzedaż nowych aut rosła.

Dynamika sprzedaży nowych samochodów w UE w marcu 2014 (w procentach, w skali roku)

źródło: ACEA, brak danych z Chorwacji i Malty

Jak powiedział Money.pl Wojciech Drzewiecki - ekspert motoryzacyjny z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar - na podstawie sprzedaży nowych aut w pierwszych 20 dniach kwietnia można prognozować, że ostatni miesiąc zamknie się spadkiem sprzedaży o około 20% w porównaniu ze sprzedażą w marcu, co - w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku - i tak oznacza wzrost o 15%. Zmiana rok do roku, na koniec 2014 roku, powinna zamknąć się wzrostem sprzedaży na poziomie 10%.

Taki wzrost sprzedaży nowych aut potwierdza również Łukasz Starzyński, ekspert szkolący sprzedawców sieci dealerskiej. Wśród czynników odpowiedzialnych za wzrost wskazuje ożywienie gospodarcze w krajach EU i wzrost popytu wewnętrznego w Polsce.

- W najbliższym czasie wszelkie programy lojalnościowe zaczną mieć w branży motoryzacyjnej równie duże znaczenie, jak same produkty, które - zdaniem wielu klientów - są do siebie coraz bardziej podobne - tłumaczy Starzyński. - Niektóre marki już wprowadziły takie programy, inne dopiero zaczynają.

Mimo akcji kratka, trwającej od stycznia do marca, która ze względu na wygaśnięcie okresu przejściowego od unijnych przepisów, firmom dawała możliwość odliczenia pełnego VAT-u przy zakupie samochodu osobowego z homologacją ciężarową, polski rynek samochodowy w podziale na klientów po pierwszym kwartale kształtuje się w miarę równomiernie. Firmy stanowiły w tym czasie 57% kupujących nowe samochody, natomiast osoby fizyczne - 43%.

Z danych dotyczących sprzedaży nowych samochodów w pierwszym kwartale wynika, że zmieniły się preferencje zakupowe Polaków. Aż 61% sprzedaży nowych samochodów stanowią teraz auta z silnikami benzynowymi. Reszta tego tortu należy do modeli z silnikiem Diesla pod maską.

Ranking najbardziej popularnych aut w Polsce w pierwszym kwartale 2014
Marka i modelLiczba sprzedanych egzemplarzy
Źródło: SAMAR, CEPiK
Skoda Octavia 4569
Skoda Fabia 3061
Toyota Auris 2893
Ford Focus 2890
Volkswagen Passat 2648
Skoda Rapid 2503
Opel Corsa 2153
Volkswagen Tiguan 2080
Toyota Yaris 2018
Opel Astra 1937

Niezmiennie od lat najpopularniejszą marką samochodową w Polsce jest Skoda. Najwięcej z salonów wyjechało Octavii oraz Fabii, ale do pierwszej 10 najpopularniejszych modeli wbił się jeszcze Rapid. Drugie miejsce w rankingu sprzedaży należy do Volkswagena. Na podium znalazła się również Toyota. W sumie, w pierwszym kwartale 2014 roku kupiliśmy blisko 97 tys. nowych samochodów.

TOP 10 najchętniej kupowanych aut w Polsce w 2014 roku
  • fot: VW
  • fot: Toyota
  • fot: Ford

Zaledwie kilkanaście sprzedanych w tym okresie samochodów elektrycznych odnotowujemy z dziennikarskiej rzetelności, ale ich procentowy udział w rynku wciąż jest zerowy. Firmy najchętniej wybierają modele Skody, Volkswagena, Toyoty, Forda i Opla. Pierwsza piątka marek najczęściej wybieranych przez klientów indywidualnych wygląda następująco - Skoda, Toyota, Volkswagen, Opel i Kia.

Ranking najbardziej popularnych marek w pierwszym kwartale 2014
Źródło: SAMAR, CEPiK
Marka Liczba sprzedanych egzemplarzy
Skoda 14273
Volkswagen 10645
Toyota 9153
Ford 6501
Opel 6330
Kia 4752
Hyundai 4559
Peugeot 4513
Renault 4378
Dacia 4012

Jeśli zsumować wyniki Grupy Volkswagena - Audi, Porsche, Seata, Skody i VW - okazuje się, że 1 z 4 nowych samochodów kupowanych w Polsce nosi logo jednej z wyżej wymienionych marek. Gdyby natomiast do jednego worka wrzucić sprzedaż marek koreańskich - Kii i Hyundaia, które po 3 miesiącach sprzedaży zajmują w rankingu miejsca, odpowiednio, 6 i 7 - Toyota nie mogłaby się cieszyć z miejsca na podium. Renault i Dacia, liczone jako osobne marki, zajmują ostatnie miejsca w pierwszej dziesiątce, ale koncern Renault jest już 4 siłą na polskim rynku. Gdyby uwzględnić również Nissana, Alians Renault-Nissan uplasowałby się na drugim miejscu.

Łeb w łeb pod względem sprzedaży w Polsce idą, po pierwszych 3 miesiącach, marki segmentu premium. Ranking otwiera BMW, zanim na podium plasują się Volvo i Audi. Mercedes, największy przegrany akcji kratka, sprzedał w pierwszym kwartale o połowę mniej samochodów niż konkurenci.

Ranking najbardziej popularnych marek premium w pierwszym kwartale 2014
MarkaLiczba sprzedanych egzemplarzy
Źródło: SAMAR, CEPiK
BMW 2343
Volvo 2166
Audi 2116
Mercedes 1207
Lexus 325
Mini 254
Porsche 203
Infiniti 188
Land Rover 153
Jaguar 40

Na świecie pierwsze miesiące 2014 roku to jednak złote żniwa nie tylko dla Mercedesa, ale również dla Porsche i dla Audi. Marzec był najlepszym pod względem sprzedaży samochodów osobowych miesiącem w prawie 130-letniej historii Mercedesa, podobnie jak cały pierwszy kwartał 2014 r. Porsche - w ciągu roku sprzedające w naszym kraju około 10 razy mniej samochodów niż Skoda w ciągu zaledwie miesiąca - dostarczyło do klientów na całym świecie ponad 11 tysięcy samochodów głównie za sprawą dwucyfrowego wzrostu sprzedaży w USA i w Europie.

W uzyskaniu blisko 6-procentowego wzrostu sprzedaży na świecie, w porywaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, nie przeszkodziły nawet spadki sprzedaży na tak ważnych dla Porsche rynkach, jak Chiny (-11,2%) oraz Bliski Wschód (-6%). Wzrost sprzedaży Porsche to w dużej mierze zasługa rodziny modeli 911 i Boxter (z uwzględnieniem Caymana) oraz Panamery. Strach pomyśleć, co się będzie działo, gdy pełną parą ruszy sprzedaż baby Cayenne, czyli Porsche Macana.

Komentarz

Maciej Ziemek
motoryzacyjny ekspert Money.pl

Z pewnością, przepis, który wszedł w życie 1 kwietnia 2014 roku - ograniczający do 50% odliczanie podatku VAT od zakupu i kosztów eksploatacji aut służbowych wykorzystywanych jednocześnie do użytku prywatnego - nie będzie napędzał sprzedaży nowych aut w równym stopniu, co pełny odpis VAT-u od samochodów z kratką. Dotyczy to zwłaszcza tych marek, których sprzedaż w I kwartale opierała się właśnie na takich autach, czyli marek premium. Te wciąż nie są siłą napędową sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Z wyjątkiem Volvo XC60, które na koniec I-go kwartału otarło się o pierwszą 20 w rankingu najpopularniejszych u nas aut, kolejne - BMW X5 - zajęło w nim dopiero 48 miejsce. Sprzedaż nowych aut w Polsce napędzają samochody popularne. Popyt na nie w najbliższych miesiącach powinien być stabilny i - przede wszystkim - niezależny od niestabilnych przepisów. Oby tak było!

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

grau46 / 176.115.26.* / 2014-05-14 14:39
To oznacza nic więcej niż to, że kto mógł w Polsce kupił przed zmianą przepisów. I tyle.
Teraz na pewno salony zaczną redukować zatrudnienie. Żniwa się skończyły.

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

józef / 83.4.43.* / 2014-05-05 20:41
warto posłać link do tego artykułu do kilku ministrów. Zobaczą co stymuluje gospodarkę.
47%wzrostu....kosmos:-)

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

Ob-Server / 178.42.123.* / 2014-05-05 15:08
Rzucili ludziom na krótko marchewkę w postaci możliwości odliczenia pełnego VAT-u to i potwierdziła się reguła, że obniżanie podatków napędza gospodarkę. Ale ci rządzący mądrale tego nie dostrzegają tylko pieją peany na swoją cześć jacy to oni mądrzy

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

guru122 / 77.253.232.* / 2014-05-05 13:08
W Polsce osobie fizycznej nie opłaca się kupować nowych wozideł, koszty zakupu w stosunku do zarobków, trwałość, stan dróg, o dotowaniu obcej produkcji już nie piszę...

infrastruktura gorsza niż tuż po wojnie

crystaldragon / 83.4.69.* / 2014-05-05 12:25
Infrastruktura w Polsce jest tak zła że trzeba dojeżdżać wszędzie samochodem. Podróżowanie pociągami to koszmar z którego chciałoby się wybudzić
 
Maniokkk / 83.24.151.* / 2014-05-05 11:47
A czemu na drogach widze tylko stare złomy, które maja wiecej niz 10-15 lat??
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
 
Ob-Server / 178.42.123.* / 2014-05-05 15:05
Dlaczego piszesz nieprawdę, że widzisz na polskich drogach tylko stare złomy? Ja np. jeżdżę po raz czwarty z kolei autem kupionym w autoryzowanym salonie dealerskim - VW, VW, Audi, VW. Może masz jakieś zardzewiałe oprawki okularowe lub zagrzybiło ci soczewki kontaktowe z powodu ich rzadkiego mycia?
 
OSIOLEKWAUDI / 92.20.42.* / 2014-05-11 07:48
dokladnie....ty akurat jezdzisz

nie oceniaj innego po sobie osiolku w AUDI
 
guru122 / 77.253.232.* / 2014-05-05 16:17
Współczuję ci że treścią twojego życia jest kupowanie przewartościowanych plastikowo blaszanych pudełek wyklepanych przez jakiegoś gastarbajtera w niemieckiej czy francuskiej fabryce i puszenie się tym na forum, musisz być strasznie nieszczęśliwym człowiekiem...

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

kaka88 / 194.33.72.* / 2014-05-05 11:42
....i wogóle jest tak cuuudownie, że 70% rodaków najchetniej by wyjechała...

Re: Koniec kryzysu dla branży motoryzacyjnej? Polska wśród rekordzistów

józef / 217.153.72.* / 2014-05-05 11:09
Bardzo poproszę o przygotowanie podobnego zestawiania na koniec roku..... Możliwość odliczeń VAT pozwolił na osiągnięcie tego wyniku:-)
Może warto pomyśleć o stałym odliczeniu VAT dla przedsiębiorców